Režie:
James MangoldKamera:
Phedon PapamichaelHudba:
John WilliamsHrají:
Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen, Boyd Holbrook, Antonio Banderas, Toby Jones, John Rhys-Davies, Thomas Kretschmann (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Na Oscara nominovaný Harrison Ford se ve snímku Indiana Jones a nástroj osudu naposledy vrací ve své ikonické roli pohotového a rafinovaného archeologa, aby prožil své poslední napínavé dobrodružství, které ho jako tradičně zavede do nejrůznějších koutů světa. (Falcon)
Videa (12)
Recenze (888)
Solidní dobrodružný blockbuster? Ale jo. Důstojná rozlučka s největším dobrodruhem, který kdy brázdil po filmových plátnech? Určitě ne.... Kdyby se skutečně jednalo o plnohodnotnou rozlučku se vší parádou, konala by se za účasti Ke Huy Quana, Shii LaBeoufa a Karen Allen. Namísto toho tak děj sleduje deprimovanýho osamocenýho dědu, kterej se shodou náhod zamotává do kolotoče intrik a rádoby zběsilé honby za (hihahohahi) strojem času. Ačkoliv se režie chopil pardál James Mangold, který prakticky ještě nenatočil žádný špatný film [Logan a Ford vs. Ferrari budiž důkazem], absence onoho Spielbergovského kouzla je zde dost tristně znatelná, tudíž je vše [a to zcela paradoxně] natočeno až skoro bezduchým způsobem. Fakt nemám sebemenší ponětí čím to je, ale po celou dobu sledování mě neustále doprovázel dost nepříjemný pocit toho, že zde chybí jakákoliv atraktivita a poutavost, a že vše působí strašně uměle a prázdně. Hra na nostalgii taky nefunguje, no a scénář obsahuje dost děr v narativní kauzalitě a logických chyb, který degradují celý příběh na hloupoučkou blbinku. Jenže hlavní problém Dial of Destiny spočívá v tom, že zde výrazně chybí signifikantní rysy předchozích filmů: energický drive, nápaditost, hravost, exotický lokace [takřka polovina děje se odehrává ve vlaku a pak v New Yorku], praktický efekty a dechberoucí kaskadérský triky, ale dokonce i strhující hudební doprovod Johna Williamse není tak strhující. Zkrátka, chybí tomu osobnost. Dokonce tomu chybí i to, v čem spočívalo to nezaměnitelný kouzlo předchozích filmů – tedy inovativní využívání klišé, tropů a motivů dobrodružného žánru [honička v Maroku budiž světlou výjimkou] – takže z celý zápletky vůbec nejde cítit ten eskapistický pocit dobrodružství, díky němuž je celá tetralogie natolik milovaná.... Je tedy dost smutný se loučit s touto filmovou legendou s vědomím, že svého pomyslného vrcholu se dočkala už v roce 2008 s Královstvím křišťálové lebky, čímž se měla rozloučit už tehdy. Hodně tak zamrzí, že franšíza, která v podstatě etablovala žánr dobrodružných filmů na piedestal hollywoodské zábavy, a s níž vyrůstala valná většina cinefilů a filmových fanoušků, končí bez svého tatíčka Spielberga, na relativně průměrný notě, a prakticky bez happy endu. A to mi dost láme srdíčko. ()
Přece jen trochu moc rutinní dobrodružství, kterému chybí Spielbergova sofistikovanost a hravost (o analogově fyzickém kouzlu původní trilogie nemluvě), i víc humoru. Přes dvě hodiny to ve svižném tempu a za spousty pomrkávání hustí do diváka obvyklé atrakce v podobě honiček, odhalování archeologických stop a prolézání jeskyní a hrobek a emocionálně to s ním nic moc nedělá, až ve finále to vyloudí trochu dojetí. Bál jsem se, že Phoebe a klučina budou otravní, což nebyli (klučina jen úplně zbytečný), ale kdo to táhne dolů je Mikkelsenův nevýrazný záporák i Fordův unavený Indy. Omlazený Ford vypadá dobře a celkově tu digitální triky netahají za oči jako u jiných blockbusterů poslední doby. Jo, je to zbytečný díl, ale i neurážející dobrodružství, jakých je v kinech smutně málo. ()
Nástroj osudu je labutí písní, která musela vzniknout, aby legendární archeolog mohl konečně odejít na věčný odpočinek. Mangold rozjede festival CGI brykulí, a aby toho nebylo málo, tak možná přijde i Archimedes. Hitler totiž nemohl. Už minule byli ufoni k smíchu, ale stroj času není o mnoho lepší. Finále je celkem emotivní, ale celé to zase zachrání Williams, jehož geniální motiv posunuje zážitek z každého dílu série na úplně jinou úroveň. ()
Možná hodnotím trochu mírně, ale jako nenáročná zábava to ujde. Smysl natáčet dalšího Indyho s 70letým hercem teď neřeším. Úvod ve vlaku s mladým Fordem a vlastně všechny akční scény jsou fajn, scény, kde se mluví a snaží se vysvětlovat děj jsou slabší a trochu zmatené. P.W.B. není moc sympatická a nechápu, proč si autoři myslí, že si ji lidi oblíbí. Odteď SPOILER. Závěr ve starověku mě potěšil moc a vůbec jsem nepochyboval, že tam Indy zůstane. Bylo by to krásné zakončení života této postavy. Proto mě poněkud zaskočil (nemile, ofc) skutečný konec. Evidentně americkým bydlenkám na testovací projekci se konec nelíbil a chtěly, aby se Indy vrátil k Marion... Tak snad aspoň bude původní konec v bonusech na BluRayi...:/ ()
║Rozpočet $294,7milióna║ Tržby USA $174,094,716║ Tržby Celosvetovo $380,954,388▐ Tržby za predaj Blu-ray v USA ║ Tržby za predaj DVD v USA ║ Pred "veľkým" záverom tejto kultovej postavy som si pre navnadenie pustil všetky diely aby som bol čo najviac v obraze. Nuž a máme tu už len rádoby dôchodcovské ukončenie, ktoré je snaživé ale nedosiahne kvalít už ani takej krištáľovej lebky. Režisér James Mangold do toho dal asi všetko čo len mohol, snažil sa vždy vyhovieť a nadviazať na Spielberga ale rukopis majstra už aj tak citeľne chýba. Dejovo sa to snaží vrátiť k relikviám a mýtusom okolo nich, to je v poriadku. Skôr dejové prechody a hravosť scén až tak nefunguje, k tomu to je aj zbytočne natiahnuté na danej dĺžke. Z hercov nikto nijak zvlášť neupúta, od vedľajších postáv v podaní Phoebe Waller-Bridge, Mads Mikkelsen či Boyd Holbrook, by som čakal o niečo viac. Úvod kde sa chrlia počítačové animácie ľudí či okolitého prostredia pri akčných sekvenciach neohúria, chýba tu stará poctivá filmarčina. Skôr poteší naháňačka uličkami na saidkách a ich skoky, kiksy, koľko toho teda vydržali. Takže za tie horibilné prachy rozlučka, ktorá v pár okamihoch poteší ale vo výsledku neohúri ako predošlé diely. /videl v kine: 65%/ ()
Galerie (60)
Photo © Lucasfilm / Amblin Entertainment
Reklama