Režie:
David FincherScénář:
Andrew Kevin WalkerKamera:
Darius KhondjiHudba:
Howard ShoreHrají:
Brad Pitt, Morgan Freeman, Gwyneth Paltrow, Richard Roundtree, R. Lee Ermey, John C. McGinley, Kevin Spacey, Julie Araskog, Mark Boone Junior, John Cassini (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva policisté (Brad Pitt a Morgan Freeman) jsou na stopě geniálního vraha, zodpovědného za sérii děsivých vražd, jejichž oběti spojuje sedm smrtelných hříchů. V jedné z rolí tohoto kvalitního trhilleru, zasazeného do temného města nasáklého bolestí a zkázou, uvidíte také Gwyneth Paltrow. David Fincher (Klub rváčů, Zodiac, Podivuhodný případ Benjamina Buttona) s dokonalou znalostí našich nejhlubších obav pevně svírá otěže akce – fyzické, psychické i spirituální – neodvratně směřující k rozuzlení, které do hloubi otřese i tou nejzatvrzelejší duší. (Magic Box)
(více)Videa (2)
Recenze (2 385)
Jeden z nejatmosférických a nejpochmurnějších thrillerů vůbec. Intro (http://www.youtube.com/watch?v=kDgyaTw0k1A) předvádí mysterióznost už od začátku, a táhne se to celým filmem. David Fincher nám snad ukazuje nejodpornější místa na zeměkouli. Vynikající hudba, herecké výkony, dobře rozebrané charaktery postav a hlavně scénář. Jednoznačně plné pětihvězdičkové hodnocení.... ()
Labužnická pochoutka první třídy. Zajímavá dějová linie, hezky depresivní prostředí, na kterým tolik ulítávám, a hlavně geniální Kevin Spacey. Tím nechci nijak shazovat Freemana nebo Pitta, ale Spacey svoji roli hraje s takovým klidem a přehledem, že byste ho klidně obsadili do role Jacka Rozparovače. ()
Tak jsem si mohl odškrtnout další film z top 100. A to mi těch, které bych z tohoto spektra rád viděl nezbývá tolik. Sedm ale rozhodně patří mezi ty nejlepší z nich. Ať už jsem se snažil sebevíc, nenašel jsem nic co by se mi zde nelíbilo! To vše navíc bylo zakončeno dokonalým a naprosto nepředvídatelným koncem. ()
Naprosto perfektni temnej thriller a jeden z nej Fincherovo filmu a celkove jeden z nej filmu v tomhle zanru, ale aby byl mezi nejlepsima 20, to zase ne. Skoda, ze Fincher nedaval vic zaberu na obeti, hlavne u posledni to zamrzi, ale i tak je film dost drsnej. Morgan Freeman predvadi svuj standartne nadprumernej vykon a Brad Pitt se hodne snazi, ale jakmile je na scene celkem vyhublej a docela strasidelnej Kevin Spacey, tak strhava pozornost na sebe. Filmu nemam v podstate co vytknout, dobri herci, paradni atmosfera, slusna hudba, skvela kamera a rezie, originalni smrti a v ramci moznosti i originalni pribeh, kterej se zdatne vyhejba nekolika klise, ale presto me tenhle film nikdy tak nedostal jako nektere jine uzivatele. Jasnejch 5*, ale i kdyz jsem film videl uz hodnekrat, mezi moje oblibene se nezaradi. ()
Galerie (55)
Zajímavosti (135)
- Denzel Washington nepřijal roli detektiva Millse (Brad Pitt) kvůli tomu, že se mu film zdál až moc temný a zlověstný. Potom, co herec finální snímek viděl, prohlásil, že svého odmítnutí lituje. (cihlenka)
- Na ceste k nájdeniu posledných dvoch obetí, zábery zhora ukazujú auto, ktoré prechádza cez púšť, zatiaľ čo zábery zvnútra auta ukazujú sivú a zelenú krajinu za oknami. (Arsenal83)
- Když je Somerset (Morgan Freeman) v kanceláři oběti a začne oprašovat zeď, můžeme vidět, že ji oprašuje levou rukou. Avšak v dalším záběru oprašuje zeď pravou rukou. (G....)
Moji oblíbení uživatelé se předhánějí v superlativech, ve kterých figurují termíny jako nepřekonaný vrchol žánru nebo dokonalá filmová esej, já budu podstatně střízlivější a v opozici proti filmovým fanouškům na CSFD, kteří Sedm zařadili do top desítky, musím konstatovat, že podle mého mínění snímek má jediné, ale velmi výrazné plus v podobě atmosférické režie Davida Finchera. Ten jako i jinde ve své tvorbě tady kouzlí s kamerou, pečlivě vytváří scénu, hraje si se zvukem i obrazem a všechno podřizuje maximálnímu efektu a diváckému zážitku. Bohužel na úkor logiky, je to zkrátka takové prvoplánové. Spíš než ke kriminálnímu thrilleru to směřuje k hororovému žánru, jmenovitě je to předzvěst pozdější úspěšné hororové série Saw. Scénář je překombinovaný, stejně jako u podobně laděných filmů s geniálním manipulátorem, jako je např. Prvotní strach, by v reálu podobný konstrukt nefungoval. Ono je vůbec zajímavé sledovat řadu filmových detailů, kde Fincher všechno podřizuje atmosféře. Např. kamkoli hrdinové vstoupí, musí být zataženo a chraň pánbůh, aby kdokoli zmáčkl vypínač osvětlení. Svítí se baterkami nebo místnost spoře osvětlují světélka červených výbojek, aby víc vynikla ponurost prostředí a jeho tajemnost. Režisér si vybírá co nejodpudivější prostředí, zanedbané a zaneřáděné uličky na periférii, staré budovy s oprýskanými fasádami a ještě mnohem víc si vyhrává s interiéry. Ty jsou obvykle mnohem zaneřáděnější a zdevastovanější, než by v reálu bylo možné. Kamera se přímo pase na hnilobě a plísních, které by v reálu upozornily už dávno okolní nájemníky na nějaké nekalosti. Policisté vniknou do bytu a s napřaženými zbraněmi postupují do poslední místnosti, kde teprve až strhnou pokrývku z oběti, rázem se chytají za nos. I tady Fincher všechno podřizuje momentu překvapení. Je dobré si srovnat dynamicky natočenou scénku honičky v činžovním domě se scénou honičky po střechách a bytech arabské čtvrti ve filmu Borneův mýtus. Zatímco ta druhá organicky zapadá do příběhu, tady by v reálu mělo pachateli stačit seběhnout schodištěm a zmizet hlavním východem, jenže to by pochopitelně bylo divácky nepřitažlivé, takže Fincher nechává svého padoucha a jeho pronásledovatele probíhat částmi domu, který pravděpodobně dosud nikdo nepostavil a také nikdy nepostaví, protože by šlo o nezkolaudovatelný architektonický unikát. Podobných úletů by byla celá řada, ale síla Fincherova nezaměnitelného režijního rukopisu je tak výrazná, že to v očích převážné většiny diváků spolehlivě zakrývá. Takovou scénu, kdy Brad Pitt má pistoli u své hlavy a očekvává výstřel, musím v její atmosféričnosti ocenit i já. Divácký zájem pochopitelně poutá i brutalita jednotlivých zločinů, ale můj dojem k tříhvězdičkovému hodnocení snižuje i filozofický rámec dramatu, se kterým se ani v nejmenším neztotožňuju. Zatímco jiný Fincherův film Klub rváčů mi přišel jako skvělé zpracování fenoménu revolty, anarchismu a konzumismu v moderním velkoměstě, tady mi ten nihilismus a deprese přijdou nepatřičné. Celkový dojem: 60 %. () (méně) (více)