Reklama

Reklama

Tak se ptám

(seriál)
Drama / Psychologický
Československo, (1980–1983), 15 h 28 min (Minutáž: 70–102 min)

Režie:

Jiří Adamec

Hrají:

Tomáš Juřička, Petr Oliva, Miroslav Zounar, Vladimír Menšík, Radovan Lukavský, Vladimír Dlouhý, Jiřina Švorcová, Jana Hlaváčová, Dana Bartůňková, Jan Čenský, Dagmar Havlová, Ivana Andrlová (více)
(další profese)

Epizody(11)

Obsahy(1)

Tak se ptám je volný cyklus samostatných příběhů ze života mladých lidí. Ve své době upoutal pozornost svou nestrojeností a věrohodností. Triumvirát úspěšných autorů, manželů Zelenkových a režiséra Adamce, v letech 1980-83 vytvořil 11 příběhů věnovaných se tématům jako je: protekce, nezralost vztahů, alkoholismus, žárlivost, tedy životním vzletům a pádům. Na obrazovce jsme tak ponejprv mohli vidět začínající mladé herce, kteří se časem stali velmi žádanými a obsazovanými, např. Karla Rodena nebo Vilmu Cibulkovou. (sator)

(více)

Recenze uživatele Schlierkamp k tomuto seriálu (3)

Příliš mladí na lásku (1980) (E02) 

Československá televizní inscenace podle scénáře O. Zelenky o lásce dvou mladých lidí, osmnáctiletého Ondřeje Nováka a sedmnáctileté Aleny Veselé, pocházejících z rozdílných společenských vrstev. Do rolí zamilovaného páru byli obsazeni J. Čenský a I. Andrlová (ve skutečnosti o necelý rok starší než její filmový partner) a od okamžiku, kdy na přátelské návštěvě u bohatých Nováků dala Ondřejova matka nevhodným vyptáváním povýšeně a jasně najevo, co si myslí o Aleně, vyrůstající bez otce ve skromných podmínkách i o jejich začínajícím vztahu, začíná velmi zajímavá podívaná s výborně napsaným příběhem a skvělými hereckými výkony. Za nejzajímavější považuji zejména velmi přirozené zachycení rodinného života a běžné komunikace mezi rodiči a jejich dětmi spolu s hereckými výkony obou matek, paní Novákové v podání J. Hlaváčové, arogantní a nechutně a s opovržením se chovající k rodině Aleny a B. Bohdanové, rozvedené a chudé, avšak moudré a hrdé Aleniny matky. Jejich vzájemná konfrontace v bytě Veselých byla lahůdková. Ondřejova otce představoval Miroslav Zounar, žijící pod pevnou rukou své manželky a snažící se udržet se synem přátelský a nenucený vztah, avšak bezmocného vzhledem k nenávisti jeho manželky k synově lásce. Mladý pár se scházel i přes zákaz a nevoli jejich rodičů a plánoval svou budoucnost bez nich, avšak jejich láskou prudce otřásla úspěšná Ondřejova zkouška na FAMU a Ondřej nechtíc propásnout svou životní šanci jejich původní plány změnil k nelibosti své partnerky. Z dnešního pohledu se zdá neuvěřitelné, že v okamžiku, kdy Alena své matce oznámila, že už není panna, bralo se jako samozřejmost, že je v jiném stavu. Samotný závěr zůstal otevřený a divák může přemýšlet o tom, zda se jejich vztah má šanci dát nějakým způsobem ještě dohromady. Přiznám se, že o hereckých schopnostech a šíři hereckého umění J. Čenského jsem měl jisté pochybnosti, avšak díky tomuto filmu jsem si svůj názor v tomto směru poněkud opravil. V menší roli starší Aleniny sestry se objevila D. Veškrnová a Aleninu kolegyni v nemocnici, která mladému páru půjčovala svou garsonku, představovala D. Bartůňková. Podle mého názoru se jedná o vynikající a nadčasovou, avšak bohužel zapomenutou inscenaci režiséra J. Adamce ze života mladých lidí, jejichž lásce rodiče nepřáli a o délce trvání jejich vzájemných sympatií nerozhodl nikdo jiný než osud. ()

Kvůli mně přestane (1982) (E08) 

Neobyčejně poutavá televizní hra o životu s alkoholem i bez něho. Filmoví debutanti K. Roden a V. Cibulková tvoří pár, kterým právě alkohol přináší opakovaně nepřekonatelné překážky v jejich citovém soužití. Cibulková, trpící traumatem z dětství ze svého otce notorika, přednáší svému snoubenci neakceptovatelné podmínky a vytváří tak na něj tíživý psychický tlak. Příběh je po dějové stránce poněkud vyhrocen, avšak film je působivý zejména v tom, jak zobrazuje postupnou proměnu člověka v alkoholika a změnu sociálních vazeb mezi ním a jeho okolím. Jednoduché televizní zpracování u mě nebyl žádný problém, neboť film tak lépe dokáže vystihnout atmosféru poklidného domova spořádané rodiny. Ze všech účinkujících herců musím vyzvednout aspoň J. Přeučila, jehož doktor v léčebně u Apolináře byl velmi uvěřitelný a zejména J. Teplého, hrajícího pouze ve dvou krátkých scénách, avšak jeho výkon byl skutečně naprosto strhující. ()

Od sedmi do čtyř (1982) (E09) 

Československý televizní film, v němž se ovdovělá matka dospívající dcery znovu zamilovala. Vzdorovitá, na matku přehnaně vázaná dcera Eva však od prvního okamžiku na sympatického nápadníka Martina Kalába žárlí a snaží se ho svým přezíráním a urážením z jejich domácnosti vypudit. Sobecká a osamělá Eva a skutečně zamilovaný Kaláb onemocní žloutenkou, jsou uvázáni na lůžko ve společném bytě a mají tak dosti času k sobě nalézt cestu. Časový interval v názvu inscenace označuje dobu, kdy je starostlivá a obětavá matka Marie I. Janžurová v práci a inteligentní A. Švehlík má prostor přesvědčit dívku, jež chorobně vyžaduje matčinu pozornost, aby respektovala skutečnost, že se s Marií mají rádi. V mimořádně působivé a mistrně panem Švehlíkem zahrané scéně, v níž pochopí, že Eva je zlá, tvrdohlavá a sobecká osoba, rezignuje na svou snahu se ji zavděčit. Pouze Kalábův rozchod s Marií a její smutek, donutí Evu přemýšlet o svém chování, avšak jak se podle otevřeného a nejasného konce zdá, je už pozdě. V komorním televizním dramatu socialistického panelákového stylu z běžného života od režiséra Adamce se ve výborné formě představili všichni tři hlavní představitelé a celkově se rozhodně se jednalo o velmi zajímavou podívanou s mnoha působivými momenty. ()

Reklama

Reklama