Reklama

Reklama

Chuligáni

  • Česko Neds (festivalový název) (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Snímek Neds britského režiséra, scenáristy a herce Petera Mullana se odehrává na počátku sedmdesátých let ve skotském Glasgow. Katolický chlapec John McGill je nadaný žák, který sní o studiu na univerzitě, ale pod vlivem společenských předsudků souvisejících s nízkým sociálním postavením jeho rodiny se přidá ke špatné partě a jeho nadějná budoucnost se začne ubírat úplně jiným směrem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (28)

Radko 

všechny recenze uživatele

Sociálne vylúčenie plodí hľadanie si náhrady. Ak škola pozerá krivým okom, krivdy spoľahlivo vylieči partia. Riadne drsniacka. Príhody s partiami zažil počas strednej asi každý z nás. Osobné skúsenosti však pôsobia v porovnaní s filmom tak nejako miernejšie. Predovšetkým gangy a partie boli doménou základnej školy, teda o štyri až päť rokov mladších ročníkov. Zmysel bánd (tak sme to volávali: banda) bol najmä v zgrupovaní sa, násilie v drvivej väčšine prípadov ostávalo v rovine individuálnych súbojov, banda proti bande výnimočne. Cielene násilné útoky sa síce vyskytli, ale tie sa odohrávali skôr na zábavách a diskotékach. A tam išlo o predovšetkým o uchovanie si teritória a samičiek na vlastnom území, niečo ako ochrana pred cudzími návštevníkmi. Hlavnou činnosťou boli skôr drobné krádeže, preliezanie opustených domov, hľadanie cenností uložených v starých hroboch a tak. Na strednej sa tieto partie presunuli do krčiem, niektorí sa dali na vykrádačky vagónov, či krádeže bicyklov. Celkovo mi ventilovaná agresia škótskych junákov prišla oveľa viac prudkejšia ako sofistikovanejšie delikventné zábavky mladých Slovákov. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

V súčasnosti podľa tvorcov môžu za násilie u mladistvých povrchné vzťahy, násilné počítačové hry a nedostatok času zaneprázdnených rodičov. Kedysi to bol alkohol v rodine, alebo zlý školský systém, ktorý sa taktiež nevyhýbal násiliu. Je to trochu už klišé, ale keď to funguje a je to aj pravda, prečo nie. Ja si myslím, že aj keby John bol z usporiadanej rodiny a učitelia by mali iba také práva, ako dnes, jeho prerodu by to nemuselo nutne zabrániť. Násilní sme totiž od prírody a viac niektorých vychová ulica, ako inštitúcie typu rodina a škola. Neds by mal byť podľa témy emocionálna bomba, ale niečo mu k dokonalosti chýba. Určite to ale nie je výkon hlavného predstaviteľa. Mne sa páčili niektoré symbolické scény, ako mamča s kočíkom na moste a záverečný prechod popri kľudných levoch. Ich zmysel je jasný ba dal by sa považovať za pointu filmu. Navyše je ale snová scéna s Ježišom, ktorá dusivú atmosféru trochu rozbíja. ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Škoda, že je tenhle snímek dost opominutý. Já vím, ono na tohle téma jsou jich mraky, ale jak jsem od něj celkem nic neočekávala, tak jsem byla nakonec mile překvapená. Conor byl výborná volba na roli  rozpolceného kluka, který neví ke komu by se vlastně měl přiřadit, jestli k chuligánům a nebo mezi šprty. A i když se mi to zdálo trochu víc přihrocené, tak ve výsledku to není až tak neuvěřitelné. A ten konec se Peterovi povedl. 80% ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Trochu som tu mal problém s prerodom šprta na zmrda. Keď John robí testy na sto percent, tak nie je celkom možné, aby z neho bol nakoniec ned, teda nevzdelaný delikvent. Za všetko môže rodina alebo škola, kde každý niekoho bije? A radšej ako sa nechať zbiť bude niekoho z(a)biť a tak sa stať rešpektovanou súčasťou džungle. Scéna s Ježišom je príjemným osviežením filmu. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Glasgow sedmdesátých let, přesně tak jak jsem si jej představoval. Nicméně nemá smysl řešit na kolik je tento snímek věrný realitě. Peter Mullan se opět, tak jak má ve zvyku, věnuje silnému tématu a irské problematice bez zbytečného patosu a přikrášlování. Stopáž okolo dvou hodin je opodstatněná, nicméně ne zcela využitá. Uvozovací třetina trochu vázne, a v ní načrtnutý přerod ze šprta v grázlíka nepůsobí věrohodně. Je příliš prudký a vnější motivace není dostatečně silná a pochopitelná. Následné vyobrazení propadání se do bratrových stop již však funguje dobře, zejména díky přirozenému výkonu hlavního představitele. V poslední čtvrtině ale jakoby tvůrci trochu tápali nad tím správným zakončením. Pokud chtěli poukázat na bezradnost postavy dostat se zpět do správných kolejí, měli tomu trochu podřídit i předchozí děj. Nemusela to pak být jen jedna z drsnějších báchorek, ale syrové a nepříjemné drama. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama