Režie:
Richard FleischerScénář:
Edward AnhaltKamera:
Richard H. KlineHudba:
Lionel NewmanHrají:
Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin, Hurd Hatfield, Murray Hamilton, Jeff Corey, Sally Kellerman, William Marshall, Jiří Voskovec (více)Obsahy(1)
Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)
(více)Recenze (89)
Od začiatku mali tvorcovia v rukách potencionálne veľmi sľubnú látku, ktorú počas vyšetrovacej časti filmu aj prakticky využili. Jediná smola bola, že bol film natočený podľa skutočnosti a tak sa museli uberať smerom, ktorý bol jasne vytýčený. Záver filmu, ktorý je zameraný na vrahov psychologický rozbor až príliš zbrzdil rozbehnuté tempo a kvalitu filmu, ktorá sa pýšila sľubnými hereckými výkonmi a zaujímavou zápletkou. Záver a trošku jednoduché rozuzlenie mi však nedovolia ísť k vyšším hviezdam. 70%. ()
Skutečný příběh bostonského vraha ve famózním podání Tonyho Curtise. V 60.letech bylo rozdělování obrazu na několik částí se souběžně plynoucím dějem v módě (viz např. LETIŠTĚ) a tady si toho užijeme dosytosti. A není to vůbec na škodu, naopak film tím získává svěží náboj. Vidět např. v jedné části obrazu potencionální oběť a ve druhé části jeho vraha, stojícího za dveřmi, je zajímavé. Těžko se to popisuje, musí se vidět. Fanoušky Jiřího Voskovce rovněž potěší jeho kreace senzibila. ()
"Když donutíte Alberta otce rodiny, aby uznal existenci Alberta škrtiče, zešílí úplně." Nemám úplně v oblibě detektivky, ve kterých je mi na začátku sděleno jméno vraha a pak už jen čekám na to, až ho vyšetřovatelé náhodou potkají v nemocnici. Tak jednoduché to samozřejmě nebylo, ale napnout mě nedokázalo. Spíše mne udivovaly ty dámy, které si v poklidu pouštěly do bytu cizího chlapa, i když byly dostatečně zmasírovány médii o fintách škrtiče. Asi půjdu vyzkoušet, jestli to funguje i u nás. Ovšem než se tak stane, tak se přiznám, že víc než celý hon na DeSalva mne zaujalo zapojení mága Hurkose do vyšetřování případu, protože tohle byla opravdu zábavná postava. ()
Další nepříliš známá ale povedená detektivka ohánějící se populární známkou natočeno podle skutečné události. Film je slušně rozjetý a hojně využívá rozdělení obrazu, kdy divák sleduje několik situací najednou z různých úhlů pohledu. Později však film sklouzne do stereotypu, kdy detektivové jezdí od mrtvoly k mrtvole a nějakým vyšetřováním se moc nezabývá. Naštěstí to zachraňují velice dobří herci, kdy zvláště ze začátku dostává velký prostor George Kennedy. V druhé půlce film dává divákům možnost sledovat v akci samotného vraha s tváří a nezvyklým hereckým výkonem Tony Curtise. Trochu nevyvážená ale povedená kriminálka. ()
Skvělý Henry Fonda i Tony Curtis v netradičních rolích. Film hodnotím s ohledem na dobu vzniku, tehdy se na schizofrenii i její léčbu pohlíželo jinak a byla to více méně filmová rarita. Z tohoto hlediska film trochu zestárl a odkrývá věci, v dnešní době, více méně všední. Nicméně jde o nadprůměrnou kriminálku. ()
Galerie (4)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (11)
- Poprvé se Tony Curtis objeví až po hodině filmu. (Chatterer)
- Režisér Richard Fleischer chtěl od počátku do role Alberta DeSalvy Tonyho Curtise. Vedení studia Twentieth Century Fox ale Curtise odmítalo, protože byl „příliš pěkný“ a nevypadal jako vrah. Curtis si proto přidělal umělý nos, nalíčil se a poslal svou fotku se svou novou vizáží do studia. Poté, co byl tento „neznámý člověk“ schválen jako možný herec vraha, protože má tu správnou vizáž, vyšlo najevo, že je to Tony Curtis. (Rollo_Tomasi)
- V závěrečné scéně Albert DeSalvo (Tony Curtis) prožívá v duchu útok na jednu ze svých obětí. Tony Curtis kvůli tomu chodil zkoušet s jednou mladou herečkou po celý týden do studia. Musel tuto scénu zahrát tak, jako by se doopravdy stala (včetně toho, že přinutil svou oběť, aby se svlékla). Po týdnu měl Curtis tuto scénu zahrát už bez přítomnosti herečky. Po dalším týdnu zkoušení vypiloval Curtis hraní tak, že byl režisér Fleischer spokojen. Potom tuto scénu několik měsíců neopakovali a vrátili se k ní až v okamžiku, kdy ji měli natočit. Režisér byl s provedením této scény nadmíru spokojen. (Rollo_Tomasi)
Reklama