Režie:
David CronenbergKamera:
Peter SuschitzkyHudba:
Howard ShoreHrají:
Michael Fassbender, Keira Knightley, Viggo Mortensen, Vincent Cassel, Sarah Gadon, Katharina Palm, André Hennicke, Arndt Schwering-Sohnrey (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh zrodu psychoanalýzy a vztahu Sigmunda Freuda a Carla Gustava Junga... Píše se rok 1904. Psychiatr Carl Jung přijímá do své péče v curyšské nemocnici Burghölzi mladou pacientku, u níž byla diagnostikována hysterie. Ctižádostivý lékař, inspirovaný prací Sigmunda Freuda, chce na nové pacientce vyzkoušet experimentální léčbu zvanou psychoanalýza. Léčba Sabiny Spielreinové je úspěšná a Jung o svých poznatcích s nadšením píše Freudovi. Na základě vzájemné korespondence vzniká mezi oběma muži přátelství. Freud Junga požádá, aby léčil jeho přítele, psychiatra Ottu Grosse, anarchisticky založeného volnomyšlenkáře. Ženatý Jung pod jeho vlivem ustupuje ze svých pevných morálních zásad a navazuje se Sabinou vášnivý vztah, který může být zničující nejen pro ně dva, ale i pro jejich blízké... Životopisný film Davida Cronenberga vznikl podle scénáře Christophera Hamptona, jemuž předcházela jeho hra Léčba řečí, inspirovaná knihou Johna Kerra Nebezpečná metoda. Jeho protagonisty jsou velikáni psychoanalýzy Carl Gustav Jung (1875–1961) a Sigmund Freud (1856–1939), jejichž učení i život významně ovlivnila dnes pozapomenutá psychoanalytička Sabine Spielreinová (1885–1942), jež byla první Jungovou pacientkou, na niž aplikoval Freudovu revoluční léčebnou metodu. Děj, odehrávající se v letech 1904–1913 sleduje složité lidské i profesní vztahy ústředních postav. Kultivovaný a esteticky působivý snímek také podává obraz doby, pod jejímž idylickým povrchem se odehrávala osobní dramata a vřely temné vášně. (Česká televize)
(více)Videa (21)
Recenze (720)
|| Scenár: Chrisopher Hampton / Predloha: The Talking Cure - Christopher Hampton (divadelná hra), A Most Dangerous Method - John Kerr (kniha) | Hudba: Howard Shore | Produkcia: Jeremy Thomas, Tiana Alexandra | Distribúcia: Sony Pictures Classics | Štúdio: Recorded Picture Company, Telefilm Canada | Rozpočet: 18,793,500 $ | Tržby: 27,462,041 $ || Chladný, decentný, a pritom šialený príbeh. Takúto mieru faktickosti a psychologických pochodov na úkor dejovej farebnosti a gradujúceho tempa diváci určite neocenia pozitívne. Je to totiž dosť nezáživný spôsob zdelovania, a pri takomto obsadení a tvoriacom týme je to ešte viac prekvapujúce. To duševné trápenie postáv som ale zhltol z dôvodu, že divák môže byť týraný námetom dvojakým: 1. postavy sa ešte nikdy nestretli s ničním tak zlým, a len v priebehu príbehu sledujeme ich pašie. 2. príbeh sa už začína tak, že postavy zažili peklo, a mi sledujeme oné následky. A Dangerous method patrí do druhej kategórie, a veru, je to ešte stále intelektuálnejší spôsob filmovej zábavy, než prvá kategória, napríklad Eden Lake. Fanušíkom sa ale ani v tomto prípade nestanem. 60% | HD, THX, HU DTS | ()
Veľmi ťažké sústo na film. Cronenberg stavil na dialógy, ktoré sa môžu zdať ťažké, zvlášť ak pred sledovaním filmu nie ste zasvätení do psychoanalýzy, freudizmu a jungiánstva. To, čo sa pekne podarilo, je zobraziť vzťah Freuda a Junga a postava samotného Junga, ktorá bola herecky bezchybne prevedená. Najväčším omylom bolo obsadenie Keiry Knightley do role hysterickej Sabiny Spielrein. ()
Herecky luxusná nuda. Bežný divák do tých intelektuálnych dialógov neprenikne a z letargie nevzrušivých obrazov ho vytrhne akurát milenecká aféra, hoci aj tá postráda hlbší zmysel a význam. Mohol z toho vzniknúť myšlienkovo plnohodnotný "malý" film, ktorý by síce nenaplnil kasy, no uspokojil by po poznatkoch dychtiacich divákov - na to by však musel byť dlhší a musel by dôkladnejšie analyzovať vnútorné charakteristiky ústredných postáv. Film o ľudskej sexualite, vášni či emóciách si predsa len zaslúži subjektívnejšie, rozorvanejšie podanie (v tomto smere pôsobí k prvotriednym snímkam Koža, v ktorej žijem/Horký mesiac priam triviálne). Herecká trojica Knightley-Mortensen-Fassbender vynikajúca, no pre taký zabudnuteľný film jej je škoda. ()
Asi před dvěma měsíci, v době, kdy jsem o ději Dangerous Method neměla ani ponětí, jsem v Late Late Show Craiga Fergusona zahlédla epizodu, ve které byli Jung a Freud neustálým předmětem diskuze. Narážky na tyto dva psychology, které provázely celou talkshow, mě nakonec donutily vyhledat si více informací o jejich vztahu, takže mě nedávné zjištění, že existuje filmové zpracování tohoto tématu, více než příjemně překvapilo. A nedovolilo mi být jakkoliv objektivní. Film je totiž přesně takový, jaký bych si ho vzhledem k námětu představovala. Uhlazený a řemeslný, velmi dobře koukatelný (výborná hudba a kamera!), přesto nemainstreamový. Navíc disponující bezchybným Mortensenem a výborným Fassbenderem, který se pro mě, zvlášť připočtu-li mu k dobru ještě Shame, stává jedním z nejvýraznějších talentů současného Hollywoodu. Snad jen Keira Knightley, všemi chválená, mi zde vůbec neseděla. U filmu, který se snaží být umírněný, více o dialozích než o emocích, mi její fyzické přehrávání přišlo velmi umělé a nepřirozené. ()
Kinematografická slast, technicky nesmírně promyšlená - avšak tím pádem i poměrně odtažitá a to i kvůli statické teatralitě, kdy postavy povětšinou hovoří v pokoji. Keira svým výrazným fyzickým herectvím, kdy místy vypadala, že jí čelist vyjede jako vetřelci, konečně dokázala, že umí hrát. Viggo s orálním fixací na doutníky je težce charismatický a Fassbender by měl přibrat, jinak si od něj žádná už naplácat nenechá./// Pro nás, kteří se (laicky) zajímáme o psychologii, je film zábavnou ilustrací plnou známých myšlenek obou velikánů psychoanalýzy s velmi energickými dialogy, ze kterých čiší inteligence. Obávám se však, že pro některé to bude jen suchopárné drama o nevěře "s těmi slavnými psychology", případně film na Cronenberga nečekaně krotký - a to je vzhledem k tématům jako libido, sex, S&M docela s podivem. Sexuální scény voyeristicky nasnímané přes zrcadlo (ha!) nemají šťávu a to nejen kvůli tomu, jak asexuálně Knightleyová vypadá. Vypadá to, jako kdyby Cronenberg své režisérské perverze potlačoval./// Na hudební doprovod je film skoupý a nabízí pouze několik krátkých částí skladeb či dokonce jen pár tónů. Jako kdyby nás chtěl obrat o všechno, co chceme, případně nabudit na velké finále, které se však nekoná. Ve scénáři není téměř žádná zbytečná věta, kameraman se ani jednou onanisticky neukájí záběry na přírodu nebo rozjitřené obličeje ve velkém detailu, ale přesto jsem měla pocit, že sedím v kině přes dvě hodiny. [Kino] ()
Galerie (108)
Zajímavosti (25)
- Ve scéně, kdy se Carl Jung (Michael Fassbender) baví s Otto Grossem (Vincent Cassel) o monogamii a morálce, je odkazováno jejich umístěním, Ottovým černým oblečením i jeho usazením na prvotní hřích v Rajské zahradě. (Othello)
- Viggo Mortensen v rámci přípravy pro svou roli navštívil Muzeum Sigmunda Freuda v Příboru. (PennyLane)
- Viggo Mortensen ve filmu nosil hnědé kontaktní čočky, hustší obočí a dokonce mu byl upraven i tvar nosu. [Zdroj: telegraph.co.uk] (AIMÉE)
Reklama