Reklama

Reklama

Skupina dětí se rozhodne natočit film o zombie. Když v noci točí na opuštěné železniční stanici, do projíždějícího vlaku narazí auto a vlak vybuchne. Děti katastrofu přežijí a v troskách auta najdou těžce zraněného učitele místní školy. Ten je z místa vyžene za pomoci pistole a se slovy, že pokud něco někomu řeknou, vojáci zabijí jak je, tak i jejich rodiny. Děti utečou ve chvíli, kdy se na místě neštěstí objevují první vojáci. Druhý den se otřesené děti dohodnou, že film dotočí, ale že nikomu neřeknou, že byly na místě neštěstí. Mezi chlapcem Joem a dívkou Alice vzniká náklonnost, které však brání jak otec Alice, tak i otec Joea. Otec Joea totiž obviňuje ze smrti své manželky, Joeovy matky, právě otce Alice. Joeova matka zahynula při jakési nehodě v místní továrně ve chvíli, kdy vzala za opilého Alicina otce směnu. Ve městě se začnou dít podivné věci. Mizí elektronické přístroje a ztrácejí se lidé, a to včetně šerifa. Ve městě se objevují vojáci, kteří s podivnými přístroji propátrávají okolí. Město a jeho okolí trpí výpadky proudu. Joeův otec Jack brzy zjistí, že vojáci provádí jakousi podivnou „pěší operaci“, a tak na velícího plukovníka jako zástupce šerifa udeří a chce znát odpovědi. Místo nich ho však vojáci zatknou. V té době se věcně opilý otec Alice pohádá s dcerou a vyhodí ji z domu. Následně, když mu dojde, co provedl, ji pronásleduje v aute po městě. Dojde k autonehodě, při které Alice unese neznámý tvor. Když se Joe dozví, co se stalo, je rozhodnut dívku najít. Tou dobou začínají vojáci pod záminkou požáru evakuovat město. Joe se vrací v doprovodu ostatních chlapců do města a tady se uprostřed chaosu a boje vojáků s příšerou snaží dívku najít... (TV Prima)

(více)

Videa (23)

Trailer 2

Recenze (1 188)

Psema 

všechny recenze uživatele

Do závěrečné třetiny na hranici geniality. Dokonalá upomínka na 70s/80s tvorbu páně Spielberga, v níž se skloubí nejen dobový feeling s moderním snímáním (byť již notně recyklovaným), ale i rodinné drama (fantastické děti v hlavních rolích) s hororovým sci-fi (atmosféra jak z Insidious), do čehož navíc neodolatelně brnká Giacchinův "williamsovský" soundtrack. Jenže pak dojde scénáři i režii dech (zkratkovitost úplně rozhodí rytmus), na spočítání logických děr nestačí prsty, otěže převezme ušmudlaný patos a divák zjistí, že ho mimozemská entita (stejně jako všichni s výjimkou ústřední partičky děcek) a její osud absolutně nezajímá. A finále, seč věrné "tradici", je podpásovkou typu pointy z Války světů. Možná až příliš zklamaných 7/10, jimž malinko přidává dokonalost titulkové "zombiárny". A Elle Fanning je skvostná herečka. [Artis Kino Wien] ()

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Zmutovaný E.T., který mě sere přesně tím, čím mě srala většina osmdesátkových "dobrodrůž s děckama". Ale samozřejmě je milé, že někdo v dnešní době natočí něco takhle oldskůl. No aspoň že samotný mimozemšťan není trapák jako jeho starší hendikepovaný bratr a ten telefon si umí obstarat sám. ()

Reklama

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Existují v zásadě dva způsoby, jak zkombinovat dva a více žánrů ve filmu: buďto se nekompromisně smíchají dohromady (tzn. „protřepat, nikoli jen zamíchat“) jako ve sci-fi westernu Kovbojové a vetřelci, ale vedle toho existuje i mnohem drzejší a rafinovanější způsob postupného přechodu z jednoho žánru do dalšího (tzn. „zamíchat, ale neprotřepávat“). Názorným příkladem tohoto postupu je Super 8, který přepne z romerovského zombie hororu do katastrofického filmu a z katastrofického filmu do válečného thrilleru. Podobný kousek provedl Kevin Smith ve snímku Red State, kde natřikrát zalomil příběh z teenage komedie přes hixploataci do policejního thrilleru, mnohem známější případ tohohle přístupu je ale slavné zalomení z gangstersky do upírské akce v Od soumraku do úsvitu a podobný, byť ne úplně vřele přijatý zlom v Sunshine ze sci-fi do hororové naháněčky. V tomto ohledu tedy Kevin Smith a J. J. Abrams přeřadili na vyšší rychlost ze dvou na tři žánry, přičemž ty důvody pro tyhle zlomy v příběhu mohou jít od snahy vypořádat se s diváckým očekáváním a uhnout tam, kde film ztrácí spád, protože se divák začíná rozkoukávat (Smith), anebo prostě nostalgická touha sešít film z oblíbených žánrů a přístupů jako u Abramse, který se vzdor svému mládí a progresivitě vždycky tak nějak obracel do minulosti (série Star Trek ani Mission Impossible nespadly z nebe) a navíc vždycky inklinoval k seriálům, a tudíž i své filmy rozřezává na segmenty po vzoru jednotlivých dílů. Super 8 tenhle trojí zlom ze zombárny přes katastrofák do válečnýho filmu na mnoha místech tematizuje: režisér Charles Kaznyk je permanentně posedlý „produkční hodnotou“, která by jeho zombárnu, což je de facto guerillový low budget žánr, přesunula do vysněného áčkovějšího světa katastrofáků (srážku vlaků) či válečných thrillerů – z natáčení filmu do filmu samotného, v němž se hrdinové octnou. Dále se v každém žánru objeví nějaká nová postava, a tomu odpovídá i hudba Giacchina, která operuje vedle chlapcova leitmotivu se třemi dalšími tématy – při natáčení zombárny se seznámíme s Alicí (romantická We'll Fix It in Post-Hast), při katastrofě s monstrem (nervozní legato smyčce z Aftermath Class) a na konci s vojáky (pochodový staccato žestě z The Evacuation of Lillian tvořící záměrný kontrapunkt k tajemnému monstru). ____ Vedle obyčejných filmů existují ještě tzv. filmy o filmu, které lze rozdělit do tří skupin: autoreferenční filmy komentující sama sebe, meta-žánrové filmy komentující žánr a na úplné špici filmy komentující celé dějiny kinematografie. Pro někoho to bude asi překvapením, ale Super 8 patří na tu špici, protože každý ze tří žánrů, z nichž sestává - válečný thriller, zombie horor kroucený na Super 8 mm formát a katastrofický film s digitálním monstrem - koresponduje s jednou ze tří největších a nejzásadnějších událostí v dějinách kinematografie, které nenávratně změnily její chod - první světovou válkou, nástupem televize a digitální revolucí. Neexistuje nic, co by ovlivnilo kinematografii více - první světová válka, která ochromila filmovou výrobu v evropských zemích, znamenala definitivní nástup raných hollywoodských studií a přesun těžiště filmové výroby do Ameriky, kde zůstalo dodnes (nebýt první světové války, točí se dneska mainstream ve Francii nebo Itálii); o vlivu televize asi není pochyb, podle některých jsou třeba dnešní televizní seriály co do progresivity daleko před filmy; a konečně digitální revoluce, která na rozdíl od jiných technologií infikovala kinematografii skutečně skrz naskrz ve všech směrech od produkce přes distribuci po promítání. Není Super 8 ve skutečnosti o všech těchto třech událostech, které jedinečným způsobem shrnuje? Každý ze tří žánrů totiž odpovídá jednomu období - digitální revoluci obstarává monstrum spjaté s katastrofou vlaku (Super 8 podobně jako Monstrum, který Abrams produkoval, odsouvá monstrum stranou, vlastně jej až do konce téměř nevidíme, díky čemuž dělá z monster-filmu katastrofický film, jinak řečeno monster-film bez monstra); analogové éře televize odpovídá natáčení romerovského zombie filmu a vůbec všechny ty známý propriety ze 50ek až 70ek jako časové umístění filmu, natáčení na Super 8 mm formát, miniatury vláčků nebo Area 51; a první světová válka koresponduje s válečným thrillerem a příjezdem U.S. Air Force. Takovýto komentář k zásadním zlomům v dějinách kinematografie nepodal snad ani Godard ve svém proslulém video eseji Histoire(s) du cinéma. O jeden level níže pak stojí filmy komentující žánr, například komentář k evoluci zbraní v akčním filmu nám poskytuje Jokerova výměna pistole za brokovnici a brokovnice za bazuku v honičce z TDK, což je parafráze scény z Pulp Fiction, kde Bruce Willis projde po hierarchii kladivo, baseballka motorová pila až ke kataně. A ještě o jeden level níž jsou filmy, které nekomentují ani dějiny kinematografie, ani žánr, ale pouze sami sebe, což vypadá zdánlivě sofistikované, ale ve skutečnosti je to nejméně důmyslné a také značně egoistické - třeba Moulin Rouge okomentuje sama sebe uvnitř jednoho z rozverných čísel, jímž se snaží kabaretiéři přimět vévodu k zafinancování nového čísla: „Bude to velkolepá erotická scéna, která bere dech. Násilná, zvučná. Obrovský, lukrativní, gargantuovský počin. Smyslová extáze, báječná a velkolepá! Žádná slova v našem jazyce nemohou popsat tuto skvostnou událost! Oněmíte úžasem.“ Ačkoliv by se tedy mohlo zdát, že se Super 8 obrací k dětskému střihu spielbergovských filmů a oživuje mrtvolu, která je dávno v prachu, což ostatně pochopil i sám Spielberg přesunem k ryze dospělým filmům jako Minority Report nebo Mnichov, ve skutečnosti je Super 8 nesmírně důmyslným dílem - jednak žánry neprotřepává, ale pouze míchá, čímž trumfuje i samotného Bonda, druhak podává komentář k celým dějinám kinematografie a jejím zlomům. () (méně) (více)

M.a.t.t. 

všechny recenze uživatele

Abrams filmársky dozrieva a Super 8 je možno jeho najdospelejší film, navzdory tomu, že je točený z pohľadu detí. Dobrodružné, napínavé, zábavné, patrične retro a pritom využívajúce moderné postupy, takže sa vôbec nedivím diváckemu úspechu a priaznivým kritickým ohlasom. Ten film je presne taký spielbergovský ako sľubovali trailery, ale kedy sa z tohoto prirovnania stalo negatívum, mi naozaj nie je jasné. 90% s prihliadnutím na to, že ide o zatiaľ najlepší blockbuster sezóny. ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

Abrams tentokrat sice neboduje tak jako v pripade ST nebo M:I, ale i tak natocil paradni kousek. Jedinej problem je vicemene naprosto neoriginalni pribeh o parte kluku, ktery vsemu pridou na kloub a zlejch vojacich, kteri se snazi neco ututlat. A ruku v ruce s tim jdou naprosto sablonovity postavy. Jinak je vetsinu casu film docela napinavej, coz je hlavne diky tomu, ze clovek ceka, co ze to vlastne z toho vlaku vylezlo. Uprimne receno, moc se neteste, neni to nic originalniho a designove to vypada lehce smesne. Nastesti film slusne graduje, sem tam nejaka honicka, sem tam neco vybuchne, proste se neustale neco deje a deticky tentokrat nejsou vyjimecne nijak otravny, takze za me spokojenost. ()

Galerie (45)

Zajímavosti (23)

  • Steven Spielberg v roce 2006 během ceremonie pořádané institucí Academy of Achievement řekl, že iniciačním filmovým momentem v dětství pro něj bylo zhlédnutí snímku Největší představení na světě (1952), obzvláště pak tamní sekvence srážky vlaku a automobilu. Ve filmu Super 8, jenž představuje poctu rodinným dobrodružným filmům produkovaným v osmdesátých letech Spielbergovou společností Amblin Entertainment, příznačně veškeré dobrodružství začíná srážkou vlaku s autem. (JFL)
  • Na konci filmu je možné dopozerať rozhovor, ktorý natáčali deti na vlakovom nástupišti. Ten má však dva obrazy, jeden s Alice (Elle Fanning) a druhý s Martinom (Gabriel Basso), no pri jeho nakrúcaní mali k dispozícii iba jednu kameru. (RatBoj)
  • Tržby ze severoamerických kin činily 127 milionů amerických dolarů, součet těch celosvětových dosáhl 260,1 mil. (NIRO)

Související novinky

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

J. J. Abrams nechce natočit žádný DC film

18.05.2021

Režisér J. J. Abrams a jeho produkční společnost Bad Robot momentálně dohlížejí nad kupou připravovaných komiksových projektů studia Warner Bros. a DC. Logicky se tak čas od času vyrojí spekulace, že… (více)

Známe zápletku sedmých Star Wars?

Známe zápletku sedmých Star Wars?

21.07.2014

J. J. Abrams (Mission: Impossible III, Star Trek) je proslulý tím, že se snaží co nejdéle tajit zápletky svých filmů. Třeba o Super 8 jsme do premiéry nevěděli skoro nic a debaty o tom, kdo je… (více)

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

Držitel Oscara Gabriel Yared zahraje v Praze

23.07.2012

Světoznámý tvůrce filmové hudby – skladatel Gabriel Yared (Oscar za Anglického pacienta) – čas od času vymění pero a notový papír za klavír a veřejně vystoupí. Letos na podzim budou mít šanci slyšet… (více)

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

Šípová Růženka vs. Angelina Jolie

13.03.2012

Ještě nemáte dost zmodernizovaných verzí klasických pohádek? Pak vězte, že Raimiho Ozem, třemi Sněhurkami či dvěma Kráskami a zvířaty mánie nekončí. Walt Disney Pictures plánují nejen novou Popelku … (více)

Reklama

Reklama