Režie:
Peter SolanScénář:
Zora KrištúfkováKamera:
Stanislav SzomolányiHudba:
Peter BreinerHrají:
Monika Hilmerová, Milan Kňažko, Jana Plichtová, Oľga Šalagová, Ľubo Gregor, Zdena Studenková, Valentina Thielová, Anna Grissová, Stanislav Dančiak (více)Obsahy(1)
Ve čtyřech povídkách se režisér Peter Solan dotýká odvrácené tváře slávy a úspěchu, které samy o sobě ještě nedokáží zaručit obyčejné lidské štěstí. Spíše naopak vedou k rozvratu dosavadních jistot a hodnotových měřítek. Každá z povídek, rámcově sjednocených postavou fotografa, zachycuje osudy žen a dívek, které jejich činnost, ať již umělecká nebo sportovní, zavedla na výsluní popularity, ale zároveň poznamenala jejich vztahy k nejbližším. Už dobové ohlasy však naznačují, že režiséru ani scénáristce Zoře Krištúfkové se nepodařilo toto téma beze zbytku naplnit tak, aby bez výhrad oslovilo. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (14)
Štyri poviedky o odvrátenej strane popularity zachytávajú rôzne ženy vo vekových kategóriach od dieťaťa po zrelú ženu. Lucia, Alena, Jana a Bea sú konfrontované dávkou popularity či života v nej s okolitým svetom a hlavne so sebou samými. Solanov filmový príspevok sa zdržiava socialistických moralizovaní, takže príbehy sú uveriteľné a v podstate nadčasové. ()
Na jednej strane nadčasové, na druhej zaseknuté vo svojej dobe, za čo ale tvorcovia v podstate nemôžu. Osemdesiatky z toho razia tak silno, že sa to dnes nedá brať príliš vážne a predovšetkým dnes je sláva predsa len o niečom inom ako o rozdiele v pár stovkách vo výplate navyše. Z tohto pohľadu najviac nadčasovo pôsobí posledná poviedka o dávno stratenej mladosti. Z nostalgického hľadiska ale film funguje dokonale, pokiaľ máte chuť si opätovne pozrieť, ako to vyzeralo v normalizačnom byte, na kolotočoch, v škole alebo kto mal čo príšerné na sebe, bude v siedmom nebi. No a potešia aj pohľady na naše legendárne herečky v mladšom veku a ukáže sa aj Jana Nagyová. ()
Docela zajímavá ukázka československé kinematografie z období normalizace. Tehdejší filmoví tvůrci se v rámci toho, co se smělo, někdy snažili nabídnout divákovi i díla usilující o psychologickou hloubku a obsahující morální poselství. Socialismus v Evropě však už dávno zmizel jak pára nad hrncem a spolu s ním z velké části vyšuměl do ztracena i étos těchto filmů. Dnes spočívá jejich hodnota hlavně v zachycení dobových reálií, jež v pamětnících vyvolají pocit nostalgie a v mladé generaci – těžko říci co. Jak asi budou budoucí diváci pohlížet na současné filmy v době, kdy po režimu, který tady dnes máme, neštěkne už ani pes? ()
Štyri poviedky spolu príbehovo nesúvisia a ani posolstvo z nich nezaznieva rovnako, ba čo viac nenadobudol som dojem, že by to aspoň z jednej razilo tak, že by som si povedal, tak to je ono. Herci sú nepresvedčiví, no i vďaka scenáru. Ten skrátka isté životné zákruty vyriešil veľmi skratkovo a celé sa nám to tvorcovia snažia podsunúť ako malinku, no tá je ťažko stráviteľná. Herečky ako Studenková či ináč vždy výborná Emília Vášáryová sa skôr trápili a ich herectvo pôsobilo ťažko afektovane. ()
Výborná povídková koláž na téma všechna sláva polní tráva. Ač mají jen pár obrazů, tací jako Hilmerová (mladinká debutující), klasicky skvělá Studenková, ale i Thielová, Pešek nebo Labuda s Kamilou Magálovou a Milkou Vášáryovou sehrávají malé koncerty. Črty jsou propojeny postavou fotografa, prostředím televize nebo profesionálního sportu či kabaretu. Zadařilo se. ()
Galerie (4)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (2)
- Nakrúcanie snímky prebiehalo v Tomášikove. (dyfur)
- V mnoha zdrojích se chybně uvádí, že spolužačku desetileté Moniky Hilmerové hrála Daniela Magálová, ročník 1966, ta byla ale v době natáčení už osmnáctiletá. Jde o záměnu jmen s mladší Danielou Magálovou. (NinadeL)
Reklama