Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Děj slovenského filmu se odehrává v zapadlé vesnici a líčí život činorodé matky a její dospívající dcery poznamenaný trpkými zkušenostmi s mužskou bezohledností. Zápletka vzdáleně připomíná Feničův debut Džusový román: sedmnáctiletá Pavla (v podání Veroniky Jeníkové) - pocházející z dávné nemanželské známosti - otěhotní s nezodpovědným vojákem z Čech, který se musí ženit s jinou dívkou... (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (97)

zette 

všechny recenze uživatele

Film zaujme hezkou kamerou a skutecnymi realiemi ceskoslovenskeho socialismu. Neurazi ani herecke obsazeni. Namet taky neni spatny, ale zpusob, jakym je odvypraveny... Dalsi z rady slovenskych filmu z obdobi normalizace, ktery je pro drtivou vetsinu divaku nestravitelny. A to plati pro divaky dobove, tak dnesni. Tady tak vysoke hodnoceni nechapu. ()

Pat_rick_fan 

všechny recenze uživatele

Nie je tak ťažké pochopiť prečo ten film toľko ľudí irituje a filmársky je to priemer, ale ja si ani neviem predstaviť že by sa to dalo natočiť lepšie. Tragikomické a trpké a istým spôsobom aj nadčasové. Ten hudobný motív, ktorý už použil Uher pri Kosenie Jastrabej lúky sa tu tiež hodí. ()

Reklama

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý film situovaný do východního Slovenska natočený podle stejnojmenné povídkové knihy od E. Zimkové. Autorka předlohy byla obsazena do hlavní postavy černovlasé Johany Ovšené, svobodné činorodé matky, která díky absenci mužského partnera trpí předsudky od většiny mužských obyvatel zapadlé vesnice někde v Prešovském kraji, zřejmě okres Humenné. Jednoduchý příběh popisuje mentalitu, kulturní prostředí a způsob života v tomto regionu, který je zdůrazněn použitím východoslovenského nářečí, jež je mnohdy pro českého diváka těžko srozumitelné. Hlavní dějová linie spočívá v příběhu Johaniny dospívající dcery Pavlíny (V. Jeníková), která po velmi krátké známosti otěhotní s vojákem z Čech, majícím už závazky s jinou ženou. Její matku ihned zachvátí obava, aby její dceru nepotkal podobný osud jako výsledek mužské bezohlednosti, jaký má ona, a když se nepovede osvědčenými metodami plodu zbavit, pokusí se najít své dceři partnera přes inzerát. Když se objeví vhodný kandidát Štefan (L. Paulovič), který jak se ukáže později, platí alimenty na dvě děti, a chystá se svatba, Pavlína potratí. V dalších rolích tohoto nepříliš dramatického filmu se objevila pohledná M. Logojdová jako Johanina kamarádka Josefka či P. Staník v roli Johaniného občasného milence Bertyho. Zaujala mě hudební melodie zřejmě lidového původu, která se nesla celým snímkem. Dílo, které je pojato spíše jako obraz východoslovenského života, od představitele nové československé filmové vlny Štefana Uhera hodnotím podprůměrně, neboť jsem postrádal jakýkoli dramatičtější moment a tím pádem může film začít nudit a působit nezáživně a zbytečně, obzvláště pokud jednotlivým představitelům není pořádně rozumět. V porovnání s režisérovými staršími a slavnějšími filmy např. Tři dcery spatřuji obrovský kvalitativní rozdíl ve všech směrech. ()

bari68 

všechny recenze uživatele

Nikdy nemaj ešte pred zhliadnutím filmu predsudky! Toto si budem teraz asi častejšie opakovať, bo v tomto prípade sa mi to skoro vymstilo. Zaujímavý a netradičný východniarsky humor ma pobavil. No, a čo sa týka samotného artu a dramatickej zložky, tú až toľko neriešim. Prečo tiež, keď vládne spokojnosť? ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Pověst filmu Pásla kone na betóne Milky Zimkové a Štefana Uhera předchází spor s Fero Feničem. A zároveň je to "kultový" film. Takže co si s ním má počít divák uvyklý na západní polovinu ČSR? Nutnost slovenských titulků a potřebu dočíst si původní prózu. Jinak nepřekročí rovinu poznání, která sotva odhalí dvě časové roviny děje. Východniarská mentalita je skutečným oříškem. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (16)

  • Keď začali film premietať v kinách, išla Milka Zimková (Johana) so svojím jedenásťročným synom Ondrejkom do obchodu po Námestí SNP. Kým čakali na semafore na červenú, visel pred nimi reklamný pútač na ich film a do toho si vypočuli rozhovor vedľa stojacich asi šestnásťročných mládencov: "Počuj, starý, musíme na to ísť, vraj tam tá Zimková ťažkú erotiku dáva!" Jej syn na ňu len pozrel a ďalej to nerozoberali. (Raccoon.city)
  • Režisér Štefan Uher chcel zo scenára vyškrtať konkrétne erotické scény, ale scenáristka, autorka diela a predstaviteľka hlavnej úlohy v jednej osobe, Emília Zimková, mu to nedovolila. (Raccoon.city)
  • Keďže režisér Uher a Zimková (Johana) mali o filme odlišné predstavy, sem-tam dochádzalo k sváru. Pohádali sa, dverami trieskali, lebo každý si stál za svojím. Zimková takto presadila aj pamätnú milostnú scénu pri studni pod orechom slovami: "Dopraj tej žene trochu lásky, nemôže byť stále len s kravami a, ak to nebude dobré, v najhoršom sa to vystrihne." Ale pred kamerou a zo štábu o tom nikto nevedel. Doteraz mnohí spomínajú, v akej pohode sa film nakrúcal. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama