Režie:
Dean DeBloisScénář:
Dean DeBloisHudba:
John PowellHrají:
Jay Baruchel, Gerard Butler, Kristen Wiig, Jonah Hill, Christopher Mintz-Plasse, America Ferrera, T.J. Miller, Craig Ferguson, Djimon Hounsou, Kit Harington (více)VOD (5)
Obsahy(2)
Ostrov Blp býval místem, kde Vikingové ve dne v noci bojovali s draky. Pak však mladý snílek Škyťák vycvičil draka Bezzubku, spřátelil se s ním a hlavně všem vysvětlil, že lidé a draci mohou žít v harmonii. Příběh poskočil o pět let dopředu a z Blpu se stal v mezidobí dračí ráj, kde se lidé a draci navzájem respektují a mají se rádi. Škyťákova největší kamarádka Astrid je hvězdou oblíbených dračích závodů, ve kterých hravě poráží ostatní vikinské teenagery, zatímco Škyťák dává přednost osamělým spanilým letům s Bezzubkou, během nichž mapují neznámá území a objevují nové světy a nové draky. Jedno z jejich dobrodružství je přivede do těžko přístupné ledové jeskyně, která je domovem stovky neznámých divokých draků. Taky se zde setkají s tajemnou Dračí jezdkyní, z které se vyklube Škyťákova dávno ztracená matka Valka. Na láskyplné objetí matky se synem ale není čas, protože nad soužitím lidí a draků se stahují mračna, která se přihnala díky Dragovi, mocichtivým a samozvaným „dračím bohem", kterému slouží nafoukaný lovec draků Eret. Tihle dva představují nebezpečí, se kterým sám Škyťák s Bezzubkou nic nezmůžou, a tak dají dohromady starou partu, do níž kromě Astrid patří i Tlamoun, Snoplivec, Rybinoha a dvojčata Ťafan a Rafana. Spolu s nimi se ale budou muset mocnému nepříteli postavit i Škyťákův otec, vikinský náčelník Kliďas Velikán a především jeho matka Valka. Naučit táhnout tenhle nesourodý spolek za jeden provaz bude nesmírně obtížné. Bez toho ale nebudou mít obyvatelé Blpu sebemenší šanci. (Cinemart)
(více)Videa (28)
Recenze (809)
Tak to bola vizuálna paráda. Nečakal som, že ma ešte môže niečo v tejto oblasti prekvapiť. Aj dejová linka sa mi zdala oproti jednotke trochu viac prepracovaná, s viac napínavými prvkami, chytľavejším príbehom, väčším emotívnym nábojom a príjemnou hudobnou zložkou. Deti si to v kine maximálne užili, dokonca aj tá mladšia, obe skoro ani nedýchali a to mi čo sa týka hodnotenia bohato stačí na plný počet. Po technickej stránke je to pre mňa najvyšperkovanejší animák, zatiaľ. ()
Kromě dvou nudnějších scén, při kterých jsem se přistihla, že nervózně poposedávám, jsem mohla na filmu oči i uši nechat. Velmi propracovaná animace s chytlavou příběhovou linií a se soundtrackem jakožto s hudebním balzámem pro duši. Opět jsem se skvěle bavila scénami, kdy se mezi sebou draci dorozumívali posunky, pošklebky, povytahováním obočí, odfrky jako lidé a s lidmi si vzájemně rozuměli jakoby hovořili stejnou řečí. Na Bezzubku jsem se přirozeně těšila nejvíc a byl dle očekávání skvělý, milý a oddaný dračí přítel. Tohle na pohádkách miluji, člověk se nemusí zaobírat logikou a nechá se pouze vést fantazií tvůrců. Několik pasáží muselo menším dětem způsobit trnutí, možná v jedné smutné chvíli i nejedna dětská slzička ukápla, zastavil se dech a oči vytřeštěné na plátno doufaly v zásadní obrat ... tak ale takové situace jsou součástí života a myslím si, že to bylo podáno v celku přijatelnou formou. Jinak stoprocentní spokojenost, kdy humor, vtip a akce jednoznačně převládali. ()
Temnější pokračování vikingské (ne)pohádky, které nejvíce škodí snaha vyhovět dvěma typům diváka - tomu dospělému a tomu dětskému. Jak vycvičit draka 2 je hlavně v prostřední části dechberoucí fantasy s pochmurnou atmosférou, za kterou by se nemusel stydět žádný hraný film, v nadbytečném závěrečném aktu (nadbytečném v tom smyslu, že jde pouze o prostřední díl trilogie, tak nemusí mít stoprocentně uzavřenou zápletku) mu podráží nohy druhé akční finále, které usvědčí v tom, že pořád sledujeme především dětský film, jenž musí nevyhnutelně skončit podle dané hollywoodské šablony. Každopádně jde stále o strhující přehlídku prvotřídní animace a ukázkových akčních scén, z nichž největší podíl na výsledku mají samozřejmě dva pánové - John Powell a Roger Deakins. Bez nich by byl Drak zřejmě jen poloviční. ()
Ačkoli si absolutně nepamatuji, co bylo zakomponováno v prvním dílu. Snad bych se pouze vsadil, že tam byli draci a možná i nějaký ten viking, tak si dobře vzpomínám, že se mi první díl hrozně líbil, ba dokonce jsem z něj byl unešen. Podobné nadšení se v tomhle pokračování nedostavilo a já si lámu hlavu, čímpak to mohlo být. Postavičky byly převážně stejné. Dráčků bylo mnohem víc a byly extrémně originální a nápadití. Animace byla vynikající a vypiplána do posledních detailů. Tak to všechno zřejmě podělal příběh, který mi nepřišel závratně zajímavý. Navíc záporák byl málo záporný, což byla taky velká chybička. Na tento animák jsem se přitom moc těšil. Dokonce si troufnu napsat, že jsem se těšil tak moc, jak jsem se na žádný jiný animák nikdy předtím netěšil. A to, uznejte, že už je co říct. Pro nás odrostlejší tam toho ale vážně moc není. Pár vtipných momentek zavětřit lze. Nad kolosální animací se můžeme pokochat bez rozdílu věku, ale jinak mi to přijde situované hlavně pro tu mladší generaci. Pěknější 3 * jsou maximem, které z toho dostanu. ()
Galerie (97)
Photo © Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (20)
- Keď Štikút (Jay Baruchel) vystrelí šíp na loď jeho otca Chladnobrva (Gerard Butler), strieľa pravou rukou. V knihe je však Štikút ľavák. (Mery235)
- Podľa oficiálnych stránok filmu je Štikút 182 centimetrov vysoký. Rovnakú výšku má aj Jay Baruchel, ktorý ho nadaboval. (moviereview)
- Náklady na výrobu byly zhruba 145 milionů amerických dolarů. (NIRO)
Všechno, co bylo na jedničce tak boži a progresivní, tak dvojka ostentativně zašlapává do země. Tohle bude delší výčet, tak se na to připravte. Dvojka zcela selhává v dramaturgické rovině a my jsme tak nuceni sledovat, jak si štáb z jedničky vydělává na nájem. Ano, dvojky mají tu potíž, že se vracíme už k známým hrdinům a do světa, ve kterém na konci prvního dílu nutně musela nastat harmonie a happy end. Jednička tak neustále tlačila příběh dopředu, soustředili jsme se na přítomnost Škyťáka a víc toho ani nebylo zapotřebí. Dvojka tak namísto toho, aby též hnala děj dopředu, prohlubovala postavy tím, co konají, tak se naopak neustále přesouváme do minulosti, otravných vysvětlovaček a navíc i do jiných světů. Drtivá většina filmu se tak odehrává mimo vikingskou vesnici a film tak musí neustále představovat nové postavy, včetně rozpustilých zástupů pestrobarevných draků, kteří však nemají jiný smysl, než zaplnit vatu a prázdnotu celého vyprávěni. Navíc tím, že přivádí na scénu matku Škyťáka (to snad ani nemůže být spoiler, ne?), tak se zásadním způsobem mění kontext celého díla. _________ Zatímco jednička fungovala na komplikovaném vztahu otec a syn, tak přichodem matky se hlavním cílem a leitmotivem filmu stává znovustanovení rodiny v tradičním slova smyslu - otec válečník, matka opatřovatelka a synek génius. Tak naopak jednička zcela jasně a srozumitelně vyprávěla příběh neúplné rodiny, jejich komplikovaných vztahů a nutnosti, tak nějak spolu vyjít. A asi se shodneme, že úmrtí v rodině je sice tragedie, ale samotná komunikace a každodenní fungovaní v rodině samotné, která je navíc neúplná, je mnohem závažnější a podstatnější problém. Jednička nás tak učila o dospívání, komunikaci, empatii, přijetí rozdílného, udržitelnosti atd. Dvojka nic takového nerozvíjí a naopak se až sentimentálně pase na smrti, katastrofickém scénáři a osudovosti postav. Jak si však pokecat se svým otcem, tak to už se nedozvíme. Aspoň můžeme snít o tom, že jednou taky objevíme svou matku kdesi v psím útulku. __________ Obdobně se to má i s politickou rovinou snímku. Jednička byla boží i mimo jiné proto, že se dala čist i jako metafora k zahraniční politice Spojených států (a třeba i Ruska, chcete-li). Stejně tak jako u Vikingů, tak i dnes jsme svědky neustálé potřeby ukázat na někoho prstem, vytvořit si společného nepřítele a semknout šiky v boji za lepší budoucnost, tu naši samozrejmě. Místo toho, abychom se snažili draky poznat, naučit se od nich to nejlepší a pochopit jejich motivace, tak jim naopak malujeme bomby místo turbanu, zakazujeme zahalováni a jediný náš kontakt se omezil na pozdravy z neviditelných dronů To všechno jednička pozorně vnímá a skrze hlavní hrdiny se učíme vlastní toleranci a touhy po poznání. Dvojka už staví na tom, že lidi i draci jsou kámoši. A tak aby se přece jen něco dělo, tak přichází na scénu další nepřítel - nebezpeční žoldnéři. Takže dvojka, stejně jako současná média ukazují okolní svět, jež nesdílí naše hodnoty, jako hrozbu, klade důraz na dualistické rozdělení světa - na my a oni. Současně neustále akcentuje pocit ohrožení a potřebu se bránit, a to všemi možnými prostředky. Přesně tak! Vybombardujme ISIS a Íran, než stihne přijít k matce všech draků - atomové zbrani. Tentokrát se tedy neženeme za poznáním a spoluprácí, ale naši snahou je pouze obrana našich hodnot, aniž bychom je jakkoliv zpochybnili. Co to jako je? Konformější to být snad ani nemohlo. Velká škoda, že dvojka se nerozhodla kráčet ve šlépějích jedničky, a naopak se komfortně usadila v zatuchlých vodách hollywoodského dramatu. Marná sláva, tady to ani ti stejní tvůrci či vymazlená animace nezachrání. () (méně) (více)