Kamera:
Joris KerboschHudba:
Tom HolkenborgHrají:
Huub Smit, Tim Haars, Wesley van Gaalen, Steffen Haars, Flip Van der Kuil, Nicole van Nierop, Ruud Matthijssen, Lars Boekhorst, Bart de Rijk (více)Obsahy(1)
Partičke kamarátov z mesta Maaskantje sa jedného dňa prihodí niečo strašné. Všetci z dôvodu finančnej krízy stratia robotu, nešťastnou náhodou pár z nich príde aj o svoj domov a peniaze, ktoré im ešte ostali, veľmi rýchlo minú. Bez financií to však v dnešnom modernom svete nejde, preto sa rozhodli neplatiť za nič a všetko si brať zadarmo, bez ohľadu na následky. (Ba-nny)
(více)Recenze (200)
Neskutečná hovadina! Pár nesympatických, flákačských a zkažených pablbů dělá bordel ve městě, protože nechtěj pracovat. Jako satira by to bylo dobrý (stačí si vzpomenout na nedávné události v Anglii), ale ono to není ani moc vtipný. Zasmál jsem se všehovšudy tak třikrát (TV zprávy à la Nova, výbuch tříkolky, soud). Jestliže jsem dal žánrově podobným Čtyřem lvům 3*, tak tahle ptákovina si zaslouží nanejvýš jednu, kut. ()
Poučen komentářem Radka99 jsem si už při prvních momentech filmu smíchal báječný koktejl z jahodového džusu a vodky. Film i vodka mě celkem bavily, vodka možná místy i víc. Co jinak k tomuto filmu říct? Ztotožňuju se s názorem niethustry, že jde o film satirický - spíše někdy až sarkastický. Svým způsobem hovoří o tom stejném, jako - bohužel - náš (nápověda: 'bohužel' se zde vztahuje k 'náš') prezident Klaus. (Ne, nejsem Klausův příznivec.) 'Mluví' o politické pseudokorektnosti a vlivu médií na společnost a politiku. Jestli mi nějaká postava byla opravdu nesympatická, pak to byl reportér místní televize. Jeho reportáže, držící se receptu 'uděláme z hovna med', představují nanejvýš sarkastický výsměch moderním žurnalistům. Ale jinak jsem celé pětici přál, aby jim někdo rozbil držku, to jo. A ten konec je přece jen dost přestřelenej, né že ne. ()
Něco tak ujetého se často nevidí. Přirovnal bych to šílenostem, které stvárnil Sacha Baron Cohen, jen s tím rozdílem, že zde je lidí 5! Né-li více, když připočtu ty magory kolem. Hudební tracky jsou taky něco, vzpomeňte si na 90. léta, 2Unlimited a 24Seven a mnohá nostalgická srdce zaplesají. Ale tak bych mohl pokračovat ve výčtu divných, místy i nechutných, ale přitom někdy geniálních gegů do nekonečna. Chce to prostě vidět... 70% ()
Dost možná nejvtipnější film, co jsem kdy viděl. Proti tomu, co se tu děje, jsou všichni ti sandlerové, rogenové a apatowové úplný nazdárci. Mám pocit, jako bych se díval na hrubozrnný animák Beavis and Butt-head, akorát v hrané podobě. Řečeno slovy bývalého amerického velvyslance pro OSN Daniela Moynihana: „Chovanci tu převzali vedení ústavu pro duševně choré.“ ____ Zajímavou hádanku či dokonce šifru skýtá otázka, jestli jsou New Kids Turbo politicky nalevo, nebo napravo. Když pomineme dokumenty, které hledají příčiny světové finanční krize, a vezmeme v potaz filmy, které se věnují hlavně jejím důsledkům, máme tu jak díla z pravicového tábora v čele s americkou drámou Lítám v tom, kde jsou hrdinové ti, co z práce vyhazují, tak díla ryze levicová jdoucí ve stopách socanské Evropy jako Louise-Michel, kde jsou za hrdiny ti vyhození. Otázka je, kam na téhle ose umístit New Kids Turbo, protože ač by se zdálo, že film, kde hrdinové odmítají pracovat a nezdráhají se dehonestovat pořádkové síly, patří zřetelně doleva k anarchistické komedii Louise-Michel, věc je nepoměrně složitější. Možná se tímhle filmem Holanďani spíš vysmívají flákačům a různým Maročanům, Kameruncům a dalším, které si za ta léta do země natahali, a jejich svobodomyslnost jim akorát nedovoluje pojmenovat věci přímo. Holanďani stejně jako Finové stavící na nejzdravějších ekonomikách v Evropě se vyznačují silnou protestanskou náturou a maňána v podobě liknavých jižních národů jim nejenže leze dost silně krkem a de facto opakuje konflikt z třicetileté války, kde proti sobě stáli Nizozemci a ultrakatoličtí Španělé, ale produkuje na tamní politické mapě i pravicové populisty, jako je Geert Wilders nebo Tim Soini. Zařazení filmu doprava by nasvědčovala i jeho ohromná popularita v Německu, jehož obyvatelé rovněž odmítají cálovat dluhy jižních států, které tu zastupuje pětice hrdinů. Přesto považuji New Kids Turbo za levicový film, a to ze dvou důvodů – vývoj hlavních postav a počínání televizního reportéra. Ale popořadě. ____ 1, Klíčová otázka zní, jestli je ona pětice kamarádů z filmu kladná, nebo záporná. Poznat ve filmech padoucha zpravidla není příliš těžké, tady to ovšem očividně tak snadné není. Tehdy přichází vhod jednoduchá mnemotechnická pomůcka: záporáci se ve filmech poznají podle toho, že se nevyvíjejí a zůstávají konstantní od začátku do konce, kdežto kladné postavy procházejí výraznější změnou a nějakým vývojem. Tady je třeba policajt pořád za hlupáka, zatímco každá z pěti postav má své momenty a projde určitou menší proměnou. Proto jsou poznámky o absenci příběhu mimo, jelikož pomíjejí, že příběhy se odehrávají doslova uvnitř každého z oné pětice, které máme pořád před očima. New Kids Turbo tak připomíná starý socialistický vtip o robotníkovi, který si každý den z práce odnáší kufřík. Robotník má pověst zloděje, nicméně stráže, kteří kufřík vždy otevřou a prohledají, nikdy nic nenajdou. To, co robotník odcizuje, jsou samozřejmě samotné kufříky – jinak řečeno příběh tu nesou vyvíjející se postavy, jen film to running jokey a cykličností chytře zakrývá. Oproti tomu záporáci zůstávají konstantní. Zlo tu je s námi odnepaměti, mění se jen dobro a prostředky, jak s tímto zlem nakládáme. Asi nejgeniálnějším způsobem si tuto stálost zla uvědomil Hans Zimmer, který v TDK přisoudil Jokerovi leitmotiv o jedné jediné notě. Slyšet jej můžeme už v prvním záběru při nájezdu na záhy rozbité okno. Joker se také nemění, jeho charakter neopisuje žádný oblouk, a my vlastně nevíme, co udělá příště a co je klíčové, neřekne nám o tom nic ani hudba. Zimmer je na tento podkres postavy jaksepatří pyšný a jakbyne, když by mu to většina producentů/režisérů zatrhla a vyhodili ho s tím, vždyť podhodit postavu v obřím letním blockbusteru něčím takovým se přece nedělá… osvícenec Nolan mu to schválil. ____ 2, Druhý důvod, proč má New Kids Turbo přece jen blíž k Louise-Michel než k Lítám v tom, zosobňuje jedinečným způsobem postava reportéra. Ve scéně, kde pětice hrdinů bojuje s protiteroristickou jednotkou, se objeví úžasná dvojice záběrů: zatímco jedna z postav má na ramenou bazuku, reportér má na ramenou kameru. Podobný match-cut známe například z Kubrickovy 2001, kde se přestřihne z letící kosti na letící vesmírnou raketu, zatímco tady to je střih z bazuky na kameru. Kamera coby zbraň, to bylo přece vždycky krédo militantních a angažovaných dokumentaristů jako Joris Ivens nebo John Grierson. ____ Co do hudby tu máme trojí: za prvý extrémně rychlý raveový beaty á la Scooter, kteří dokonce speciálně pro film předělali svůj single Friends. Za druhý 90kový eurodance, byť malinko svižnější a inovovanější o fakt, že ženské vokály sice zůstávají, ale mužský rap jakoby zajišťuje těch pět MCs típků. Tahle hudba se ozývala v Holandsku asi ze všech těch Opelů Manta, co vlastní jedna z postav, a film to očividně úspěšně paroduje, ale současně na tom staví i svůj drive. Na svědomí to má DJ Paul Elstak, což je ten chlápek z úplného závěru, kde doslova spadne z nebes a potvrdí tak přímo slogan Faithless „God Is a DJ“. Myslím, že nejeden diskant a metrosexuál v některých pasážích filmu vyskočí ze sedadla a dá se do trsání. Jako já. A konečně za třetí tu máme samotnou nediegetickou instrumentální hudbu od Holkenborga, která vtipně zesměšňuje okázalé herojské melodie, ale má svoji nepopiratelnou kvalitu a tvoří příjemný kontrapunkt k raveovému či technařskému duc duc duc duc. Soundtrack je tak bujarou kombinací skladatelské práce a djské. ____ Kamioňák. Honk, honk. Cunt! () (méně) (více)
"Vodič kamiónu robí Tú, Túúú..." Moje hodnotenie berte s veľkou rezervou. Tento film mal u mňa v úvode blízko k jednej alebo dvom hviezdam. Chvíľu mi trvalo, kým som sa spamätal z hromady vulgarizmov, ktoré vlasatí dementi pálili zo svojich úst. Jednoznačne ide o film v ktorom slovo "k...t" a "p..a" zaznelo bezkonkurenčne najviac krát. Aspoň čo som zatiaľ videl. Občasná nadávka v dobre načasovanom momente môže byť naozaj vtipná, ale tu to bolo často mimo misu. Časom si však človek zvykne(nie je úžasné, aký je človek prispôsobivý tvor?) a začal som vnímať skôr tie vydarené vtipy , ktorých je tu našťastie tiež dosť. Takú kopu magorov len tak nenájdete a časom som bol rozhodnutý dať tie priemerné 3 hviezdy. V tom však prišiel "vedúci" magorov , zroloval autom siedmych policajtov, vystrčil hlavu a vyhlásil: "Vodič kamiónu robí tú, túúú..." a v tej chvíli som sa priklonil k štvrtej hviezde. Ja viem, je to prízemné, ale občas som sa zasmial. Párkrát veľmi dobre. Úplne pochopím všetky možné hodnotenia, teda až na plný počet, pretože je tu i požehnané množstvo hluchých a trápnych momentov. Je to presne ten film, kde sa zhoda hľadá ťažko. Slabšie 4 *. 70%. ()
Galerie (12)
Photo © Constantin Film
Zajímavosti (5)
- Po záverečných titulkoch nasledujú nevydarené scény. (figis20)
- Ve filmu si zahrál legendární trojnásobný mistr K1 World Grand Prix Champion, kickboxer Peter Aerts, přezdívaný "The Dutch Lumberjack". (Dixxx)
- Flip Van der Kuil povedal vo filme len jednu vetu: "Ešte kartón cigariet." V čase:17:05. (BAM)
Reklama