Režie:
Nikolaj ArcelKamera:
Rasmus VidebækHrají:
Alicia Vikander, Mads Mikkelsen, Mikkel Boe Følsgaard, Trine Dyrholm, David Dencik, Thomas W. Gabrielsson, Cyron Melville, Bent Mejding, Harriet Walter (více)Obsahy(2)
Velký příběh vášnivé a zakázané lásky, která změnila celý národ. Královská aféra je příběhem vášnivé a zakázané lásky, která propukla na začátku sedmdesátých let osmnáctého století mezi Johanem Struenseem, německým lékařem pološíleného dánského krále Kristiána VII., a mladičkou královnou Karolinou Matyldou Hannoverskou, a která nezasáhla pouze královský dvůr. Dánsko v té době bylo jednou z posledních bašt konzervativního myšlení, jež tvrdě odolávala osvíceneckým tendencím. Osvícenec Struensee naopak využil svého vlivu na krále, který doposud chod státu ponechával plně v rukou státní rady, a inicioval proměnu Dánska na vzor osvíceneckého státu... Příběh milostného trojúhelníku v královském sídle a jeho provázanosti s historií patří v Dánsku mezi obecně známá fakta a součást školních osnov. Ačkoli se mu věnovala řada beletristických i faktografických knih a byl převeden do formy baletu i opery, až doposud se nedočkal filmového zpracování. Nelehkého úkolu se chopil režisér a scenárista Nikolaj Arcel, který téma zakázané lásky a společenských reforem zpracoval moderním stylem, ale současně se inspiroval v klasických historických filmech ze čtyřicátých a padesátých let dvacátého století. Cílem bylo vytvořit obraz historie očima postav, pro které jsou okázalé kostýmy a život u královského dvora každodenností. Ve výsledku se tak film neopájí výpravou, která má pouze roli přirozené a nerušivé kulisy, ale soustředí se výhradně na empatický vhled do hlavních postav. (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (308)
Naprosto skvělý snímek! Opravdu vyvážený příběh plný nečekaných zvratů s vynikajícími herci, kteří ovšem nejsou charismatičtí - převážně v mužském obsazení; v ženském, které zastupuje hlavní představitelka - Alicia Vikander by se o tom dalo polemizovat, jelikož je opravdu krásná a přirozená. Děj je dokonalý jako celý nápad i výběr místa naprosto zapadá do celé nálady a podtextu snímku, takže na jedničku. Opravdu, nechybí zde nic. Nedám 5 hvězd, jelikož je to až moc dlouhé a chvílemi se to opakuje a také kvůli vzhledu některých aktérů - což je maličkost. ()
Být osvícený může být někdy kurva řehole. Jeden aby furt řešil nějaká dilemata, například jestli si omotávat kolem prstu krále, t.č. hysterického psychopata, a zavádět reformy, nebo si omotávat kolem prstu královnu, t.č. těžce nemrdanou, a zavádět ji frankfurtskou klobásu. Obojí naráz prostě tak nějak nelze sloučit, což nakonec pochopil i tenhle Herr Štrunce, nicméně satanžel až v okamžiku, kdy jej vděční Dánové sekali do karbošů. Co se zfilmování oněch bouřlivých a dramatických událostí týká, od Arcelora bych tedy čekal hutnější matroš, ne jen divnou kostýmní prudu, za kterou by měli dramaturga lámat v kole a v níž i jindy solidní kašpaři selhávali qůli neschopnosti loutkovodiče. A taxe ke vší té otravě k žehlení ještě Vikanderka celou hrací dobu konstantně tvářila, jako by ji trápil hnisavý genitální opar, a Mads jako by ji právě vylízal. ()
To byl zase jeden z kvalitních precizně zpracovaných snímků, který mě nasával jak pivař pivo s chutí a vírou v jedinečné kouzlo okamžiku. Alicia mi přišla jako rozená královna a Mads, ač zjevem nijak nepřitažlivý, měl takovou sílu charisma a vlivu, že bych mu skočila do náruče bez okolků. O dobové atmosféře už ani nemluvě, jak jsem psala dokonalá sondáž do historie bez příkras bez slitování. Osvícenství je potřeba v každé době, ale tehdy to byl doslova masakr něco nového prosadit a nebýt obratem o hlavu kratší. ;-) ()
I zřel osvícený doktor Mads, že je cosi schizofrenního ve státě Danském. Na vlastní kůži manipulátora pak těžce zakusí, jak je teorie lásky božská a její praxe ďábelská, jak nepatrná myšlenka dokáže přeskočit moře i souš a že peklo je prázdné, protože ďáblové jsou mezi námi.. Takhle nějak by Willy shrnul sexuální i mocenské choutky na dvoře lehce cáklého Kristiána VII., u kterých je po filmařské stránce vše tak přesně na svém místě, až to ztrácí schopnost zaujmout i dojmout. ()
Ze začátku jsem začal panikařit, že se nebudu orientovat v postavách, protože mně přišlo, že tam bylo lidí jak na I.P. Pavlova. Naštěstí se ukázalo, že film je v pohodě, ale já jsem plašan. Pak se mně zase zdálo, že sleduju bohapustou červenou knihovnu, ale opět se ukázalo, že mám v hlavě včeličky, definitivně jsem se uklidnil a film si začal vysloveně užívat. Byl jsem svědkem dokonalý filmařiny plný intrik, ohebů lidských charakterů, manipulace ve prospěch moci i ve prospěch společnosti, rizikové lásky a na jednotlivé postavy často měnil názor, což se mě líbilo úplně nejvíc. Výborně napsané postavy táhly celej film v neskutečným tempu, měly v sobě snad všechny druhy lidských vlastností, které prostřídávaly moje emoce v poměrně rychlým sledu. Herecký výkony jsou tady skvělý, naprosto v šoku jsem byl z výkonu Mikkela, já toho kluka neznal, ale on ve společných scénách dokázal přehrát i Madse !!!!!! Ve scéně kde ruší radu herecky dokonale rozkvet a já úplně otevřel hubu. Dobrá práce byla odvedena i v kostymérně, protože i to mělo svůj velký podíl, že dobová autenticita působí opravdu velmi věrohodně. Viděno v rámci projektu Challenge tour 2015 jako film číslo 2 . ()
Galerie (40)
Zajímavosti (15)
- Při prvním setkání krále (Mikkel Boe Følsgaard) a lékaře (Mads Mikkelsen), v přibližně 24. minutě, si oba velmi porozumí při citování oblíbeného autora. Všechny vyřčené citáty pochází od Williama Shakespeara. (Ganka)
- Dánskou produkci do Česka přivedly filmové pobídky, atraktivní lokace, skvělá pověst českých štábů, ale i pracovní doba, která v Dánsku nesmí překročit osm hodin. (morgos)
- Během natáčení byl představitel krále Kristiána VII. Mikkel B. Følsgaard stále studentem herecké školy v Kodani. Své studium zde úspěšně ukončil na konci léta roku 2012. (ellegrey)
Reklama