Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
F. Murray Abraham, Tom Hulce, Elizabeth Berridge, Roy Dotrice, Simon Callow, Christine Ebersole, Jeffrey Jones, Charles Kay, Kenneth McMillan, Kenny Baker (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Strhující drama závisti, žárlivosti, intrik a vášnivé lásky k hudbě. Jeden z nejlepších filmů historie, oceněný osmi Oscary, mj. i za kostýmy Theodora Pištěka. Český režisér Miloš Forman našel během svého amerického působení osobní téma v zápase výjimečného jedince s představiteli politické i jiné moci. Ideální látku objevil v divadelní hře Petera Shaffera Amadeus, která se od svého uvedení v roce 1981 stala hitem světových scén. Geniální skladatel Wolfgang Amadeus Mozart se v ní stane obětí vražedných intrik svého kolegy, dvorního skladatele Antonia Salieriho, jenž nedovede unést tíhu závisti a vlastní průměrnosti. Právě Salieri je – navzdory titulu – hlavním hrdinou divadelního i filmového příběhu. Skladatel, posedlý touhou po uznání a slávě, kvůli splnění svých snů uzavře smlouvu s Bohem. Ten však zbožnému komponistovi nadělí jen průměrné hudební nadání. Geniálními schopnostmi naopak obdaří samolibého, nevycválaného a nafoukaného hejska jménem Mozart. Salieri se chce Bohu za tuto zradu pomstít tím, že jeho miláčka zprovodí ze světa... Miloš Forman natočil podle Shafferova scénáře naprosto výjimečné filmové dílo, jež ve své době zaznamenalo neočekávaný divácký úspěch a způsobilo dokonce „mozartománii". Ve skvěle vystavěných dramatických scénách totiž Forman brilantním způsobem využil právě roli hudby. Amadeus získal mimo řady jiných prestižních ocenění také osm Oscarů: jako nejlepší film, dále za režii, za mužský herecký výkon v hlavní roli (F. Murray Abraham), za scénář podle předlohy, výpravu, kostýmy (T. Pištěk), masky a zvuk. Neproměněná zůstala druhá nominace za hlavní mužskou roli (Tom Hulce), za kameru (Miroslav Ondříček) a za střih. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (1 172)
Trošku som bol pred dokonalosťou a hlavne pred dĺžkou režisérskeho zostrihu a veľkým umelecko-hudobným nádychom skeptický, Forman však všetky moje obavy rozprášil behom pár minút a ja som si ten troj-hodinový maratón filmárskeho umenia vychutnával a hltal som ho plnými dúškami. Každý, kto má vychodených pár hodín hudobnej výchovy pozná Mozartov život ako život zázračného dieťaťa, ktorý ako vedel koncertne zahrať takmer na všetkých orchestrových nástrojoch, skladal opery a vystupoval na kráľovských, cisárskych a pápežských dvoroch. Formanov film zameraný na temnejšiu (dospelú) časť jeho života je strhujúcou historickou drámou, životopisným dokumentom a tragédiou, v ktorej pozadí burácajú nádherné symfonické skladby, ktoré vniknú pod kožu aj tomu najrezervovanejšiemu človeku, čo sa hudobných štýlov týka. Obraz, strih a výprava sú skvostom technickým, F. Murray Abraham hereckým. A tento film filmovým. 95%. ()
|| Scenár: Peter Shaffer / Predloha: Amadeus - Peter Shaffer | Hudba: Wolfgang Amadeus Mozart, Antonio Salieri | Produkcia: Saul Zaentz | Distribúcia: Orion Pictures (pôvodná), Warner Bros. (aktuálna) | Štúdio: The Saul Zaentz Company | Rozpočet: 18 miliónov $ | Tržby: 51,973,029 $ || Predstava, ktorú nám chcel zfilmovať Forman, žije v každej jednej scéne, v mysliach každučkého herca na plátne. Ak sa tej predstave nebudete brániť - prijmete ju - vezme si Vás so sebou. Budete nielen vidieť, ale aj počuť veci, o ktorých ste dodnes ani nevedeli, že môžu existovať. Update: Po druhej projekcii sa prvé dojmy len potvrdily. Nehľadiac na historické a faktické nepresnosti umeleckého zámeru je to nevšedný kus. Z dôvodu zašpinenia mena Antonia Salieriho Mozartovou vraždou scenárom však nemôžem udeliť plné hodnotenie. Otrávenie Mozarta Salierim nebolo nikdy dokázané, a vrhá tak na meno Salieriho opovrhnutie vo všeobecných znalostiach ľudí, pričom sa jedná o jedného z najväčších géniov klasickej hudby, a jeho úspechy, ktoré dosiahol už behom života, mu nedávali dostatočný motív zavraždiť svôjho kolegu, aj napriek tomu, že bol bez debát talentovanejším, a dnes už vieme, pretrvávajúcejším hudobným tvorcom. 85% | Blu-Ray, Directors Cut, THX, EN DTS | ()
NFR 2019, Oscar 8 : Nejlepší film, Režie, Herec HR - F. Murray Abraham, Výprava - Karel Černý, Patricia von Brandenstein, Kostýmy - Theodor Pištěk, Masky, Zvuk, Scénář - A + 3 nominace: Herec HR - Tom Hulce, Střih, Kamera - Miroslav Ondříček ...... První Formanova reakce, když ho přátelé pozvalii v Londýně na divadelní představení, prý byla :" Proboha, životopis umělce! To snad radši zůstanu doma. " No, naštěstí nezůstal a já jsem získal k opeře mnohem pozitivnější vztah. ()
Úžasnej film, neni divu že se Miloš Forman dokázal prosadit v americe, když točil takovýhle filmy. Dokonce i vážná hudba, kterou jinak moc nemusim se mi tady docela líbila a skvěle zapadla do už tak dokonalýho filmu a i když je to drama, tak je to občas proložený nějakou tou vtinpou scénkou. Celý to táhnou skvělými herckými výkony F. Murray Abraham a hlavně Tom Hulce pro kterýho to byl jeho první velkej film a i proto je to obdivuhodnější, že to dokázal takhle zahrát. Scénáři se snad nedá vůbec nic vytkout a režii samozřejmě taky ne a proto se při sledování filmu snad ani nedá nudit, takže ani ty tři hodiny nejsou nijak nepřekonatelnou překážkou. Pro mě to je jeden z nejlepších filmů všech dob ()
Nejlepší hudební film všech dob. Formanovské sobecké téma: zpracování génia a zaostávajícího okolí. Člověk příjde i o ten nejposlednější zbyteček sebevědomí, který snad ještě má. Nemůžeme pochválit Mozartův charakter, ale musíme se sklonit před velikostí jeho děl. Z výjimečného osvíceneckého panovníka se stala skoro namyšlená figurka. Z výborného skladatele průměrný závistivec. Rozprostře se před námi dokonalá iluze klasicistní Vídně, ale je to přece jen iluze. Kdybychom hledali historickou pravdu, museli bychom se svěřit suchopárným odborníkům - což však vůbec nebrání v Amadeově cestě do mé TOP10. ()
Galerie (79)
Photo © Filmarchiv Austria
Zajímavosti (116)
- Příběh Mozarta (Tom Hulce) a Salieriho (F. Murray Abraham) bylo možné zhlédnout i jako divadelní představení v brněnské Huse na provázku. V hlavních rolích se objevili Miroslav a Martin Donutilovi. (MatyM)
- Ukázalo sa, že niektorí komparzisti a štatisti z takzvaného "komparzného registra" zaujímali značne negatívny postoj k produkcii amerického filmu. Nakoniec si musel filmový štáb zháňať komparz sám prostredníctvom inzerátov. (Raccoon.city)
- Ve scéně, kdy W. A. Mozart (Tom Hulce) baví lidi na jednom z večírků hrou na klavír, postává vedle mladý hoch, na kterého se Mozart usměje a ten mu úsměv opětuje. Tento mladý chlapec má být samotný Ludwig van Beethoven, který byl Mozartovým obdivovatelem. Později byl jeho tvorbou ovlivněn a inspirován. (Bohnice05)
Reklama