Režie:
Miloš FormanKamera:
Haskell WexlerHudba:
Jack NitzscheHrají:
Jack Nicholson, Louise Fletcher, William Redfield, Will Sampson, Brad Dourif, Sydney Lassick, Danny DeVito, Christopher Lloyd, William Duell (více)VOD (3)
Obsahy(2)
Předlohou k filmu Přelet nad kukaččím hnízdem byl režiséru Miloši Formanovi román Kena Keseyho, který ho psal při působení v „nemocnici pro veterány“. Snímek se stal největším mezinárodním úspěchem ve Formanově kariéře. V roce 1976 získal Oscara ve všech hlavních kategoriích – za nejlepší film, režii, mužský herecký výkon (Jack Nicholson), ženský herecký výkon (Louise Fletcherová) a scénář. Majitelem filmových a divadelních práv byl 13 let Kirk Douglas, který je postoupil svému synu Michaelovi a tím z něho udělal úspěšného producenta... Zrzavý irský rváč a profesionální karbaník Randle Patrick McMurphy si odpykává trest za opakované násilné napadení a sexuální zneužití. Místo aby se držel v pracovním táboře, hraje pomateného a nechá se poslat do zdánlivého klidu psychiatrické léčebny. Jeho životní elán a silná osobnost se v ústavu brzy střetávají s absolutismem vrchní sestry Ratchedové, která s pomocí trojice lapiduchů tyransky vládne celému ústavu. McMurphy nesnese pohled na ušlápnuté pacienty a brzy v nich probouzí poslední špetku hrdosti a radosti ze života. V zápasu s Velkou sestrou obrátí blázinec doslova vzhůru nohama. Stěny ústavu se otřásají jeho hřmotným smíchem a nespoutaným elánem. Vzpoura McMurphyho ale nemá velkou naději proti síle mašinérie zosobněné Velkou sestrou… Brilantní románová satira Kena Keseyho, mísící v sobě komiku i tragiku, přerůstá v neobyčejně působivém filmovém zpracování v silný protest proti neomezené moci a omezování každého člověka. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (1 887)
(1001) Jak praví kapela Traband: Indiáni ve městě, indiáni ve mně jste, indiáááni! Jeden z nejpovznášejícnějších depresivních konců, co znám, a proto ho zbožňuju. Co nelze filmu upřít je skvělá volba herců. Takovouhle snůšku individuí potkat v metru, tak se buďto otočím a uteču nebo si sednu mezi ně a začnu po cizích lidech házet šachové figurky. Knihu jsem nečetla, takže nevím, jestli je to dobrá adaptace, rozhodně to ale je dobrý film. ♥♥♥ ()
::::::::::::: Půjdu proti proudu. Nuda jako v kostele. Konec je jako z nějaké pohádky pro děti. Nezanechalo to ve mne vůbec žádné pocity a to jsem dal tomuhle filmu několik šancí a zhlédl ho několikrát, ale nic. Jack Nicholson je ale opravdu pan herec, ale v tomhle filmu mě vyloženě sral a jak ho na konci sestra "zabila", tak mi to bylo úplně jedno. Měl jsem šílený problém se vcítit do ostatních postav, je-likož mi nějak nešlo s nimi sympatizovat. Miloš Forman je vynikající režisér a jeden z nejlepších vůbec, ale tenhle film mě nechal naprosto chladným, osobně mám nejradší Milošův Lid versus Larry Flint, Amadea a Černého Petra - to jsou vynikající díla. Jestli chci ukápnout nějakou tu slzu, tak šáhnu po Zelené míli nebo Věznici Shawshank - to jsou filmy, které mne vždy zaručeně dojmou. www.svet2012.info ::::::::::::: ()
Ano, myslím si, že že tohle je nejlepší filmové dílo všech dob. Strčí jistě do kapsy historickým žebříčkům často dominujícího Wellesova Občana Kanea či na tomhle serveru momentálně vévodící Darabontův vězeňský opus Vykoupení z věznice Shawshank, pojednání v podstatě na stejné téma. Téma svobody, hledání jejích hranic a přijímání konformity života společenství, ve kterém žijeme, či ve kterém jsme NUCENI žít. Osobně mám radši třeba Jarmuschova Mrtvého muže, ale ten je pouze pro výlučné publikum. Formanův majstrštyk je však natočen tak geniálně, že osloví v podstatě kohokoliv. Je to postmoderní umělecký fenomén jako třeba Jméno růže - úžasná detektivka, v které si ale sofistikovaný čtenář najde mnoho obohacujícího, což ovšem čtenář povrchní s lehkým srdcem přehlédne a oželí. Stejně funguje i Formanův strhující film. Svobodomyslnost je tu konceptem, Miloš Forman vlastně točí o hippies, o revoltě proti dogmatické a ustrnulé společnosti, což je jeho celoživotní téma. Herecký koncert v podstatě všech zúčastněných herců (i neherců) v čele s Jackem Nicholsonem bere dech a dějová linka chtě nechtě zacloumá každým divákem. Forman nechává děj plynout a neodvratně se blíží katastrofa, která z povahy tohoto téměř antického dramatu vyplývá. Je to totiž jako život. A jako v životě se toho dalo jistě zkazit mnoho, ale lépe už se tenhle film natočit nedal... ()
Když se na film podívám již po stoosmdesáté šesté, vždycky si uvědomím, že McMurphy jsem vlastně já sám. Já sám v tomhle světě, který je ve filmu zastoupen ústavem sociální péče. Také jsem obklopen nepochopením, také jsem obklopen asociály, chudáky, nabubřenými šmejdy, falešnými hráči a bohorovnými zástupci moci. A stejně jako McMurphy chci utrhnout ten monolit a vhodit jim to do okna a utéct. ALE NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. NEJDE TO. ()
Krista boha, debilové, chcete hrát karty, nebo si chcete, kurva, honit péra? Jeden z mých nejoblíbenějších Formanových filmů. Výborný Jack Nicholson v roli volnomyšlenkáře, který v psychiatrické léčebně tropí jeden exces za druhým a do zaběhnutých řádů poklidné kliniky, vnáší neuvěřitelný průvan. Miloš Forman měl ještě dlouho před natáčením jasnou představu o tom, kdo by se měl ujmout hlavní role - jedině Jack Nicholson, na kterého však musel několik měsíců čekat. Výsledek zná určitě každý - Nicholson podal jeden z nejpozoruhodnějších výkonů filmové historie. Skvělé jsou i kreace vedlejších postav. Zde všemi opěvovaná Louis Fletcher, mi zase nepřišla tak démonická a rozhodně bych ji neoznačoval za zrůdu, i když vytvořila skutečně zajímavou zápornou figuru. V menších rolích potěší debutující či začínající herci jako Vincent Schiavelli, Christopher Lloyd nebo Brad Dourif. Já bych rád vyzdvihl výkon Dannyho DeVita. Klasika světového filmu. SVOBODA. ()
Galerie (168)
Zajímavosti (152)
- Miloš Forman se po přečtení knihy a při přípravách hrubého náčrtu scénáře rozhodl, že film by (na rozdíl od knihy) neměl být vyprávěn postavou Náčelníka (Will Sampson): "Vyprávění v první osobě podle mě mnohem více svědčí literatuře než filmu. Literatura je abstraktní říší, v níž věta dokáže vyčarovat zcela svébytný svět. Řetězce slov nádherně odrážejí proud vědomí. Film naopak nahlíží svět zvnějšku, z mnohem objektivnějšího hlediska. Obrazy jsou konkrétní a pouze skrze jejich pravdivost se může filmař pokusit ilustrovat vnitřní život postav." (NIRO)
- Jack Nicholson behom nakrúcania odmietal hovoriť s Milošom Formanom, a tak ho musel režírovať kameraman. Formanovi sa potom Nicholson na Oscaroch ani nepoďakoval. (classic)
- Pre nízky rozpočet Jack Nicholson namiesto malej mzdy získal podiel zo zisku. Tento krok sa vyplatil, keď film zarobil viac ako 120 miliónov amerických dolárov. (WalterIK7)
Reklama