Režie:
Martin MarečekScénář:
Martin MarečekKamera:
Jiří MálekHrají:
Tomáš TožičkaObsahy(1)
Milan a Tomáš, dva čeští rozvojoví experti, se naposledy vracejí do odlehlé zambijské osady Masuku, kde před čtyřmi lety elektrifikovali areál školy a nemocnice. Postupně zjišťují, proč některé části systému nefungují, a snaží se vše během hektických dnů i černočerných nocí opravit a finálně předat. Zažívají zkraty všeho druhu, míjení a prolínání různých světů, ale i oslavné rituály vděčnosti. Pod sluncem tma vtipně a naprosto otevřeně sleduje úskalí rozvojové pomoci. Je příběhem pokusu předání evropské technologie a odpovědnosti, ale i „zlatých českých ručiček“, které si dokáží poradit i uprostřed Afriky. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (50)
Nadprůměrný dokument poukazující na to, jak funguje taková pomoc rozvojové zemi a také jak vypadá takový střet 2 odlišných kultur. Škoda, že těch problémů nebylo ukázáno ještě více, na druhé straně mi přišlo přehnané Tomášovo nadávání (i když obě okolnosti mi byly samotným režisérem po projekci v následné diskuzi částečně osvětleny). A rozhodně nesouhlasím s tím, že je dokument o ničem (kolik lidí toho skutečně ví o tom, jak je to s elektřinou v některých částech Afriky? A to opakování stejných činností či vět mělo svůj účel). Slušné 4*, spokojenost. ()
Nádherný příklad toho, že lidé by se měli pořádně zamyslet nad tím co dělají, ikdyž (a hlavně) se jedná o pomoc druhým. Jednoduše Český tým vyjíždí do Afriky, aby tamním lidem "přinesl světlo". Bezpochyby krásný čin (ikdyž ne tak prioritní, jako lékařská pomoc atd.). Jenže plán je poslat dva elektrotechniky a nainstalovat do africké školy solární panely a rozvést elektřinu, bez uvážení další údržby. No nakonec se po 4 letech tým vrací a zjišťuje, že je vše nefunkční, protože nevzdělaní Afričani se o taková zařízení zkrátka postarat neumí. Celý film poukazuje právě na problém pomoci, kdy není cílem nasypat dobročinné peníze tam, kde je to potřeba, ale hlavně naučit samostatnosti v rámci vyditelného zlepšení i do budoucna. ()
Tak trochu se divím, proč si filmoví kritici víc považují Marečka než Klusáka, když Klusák je očividně lepší filmař (a režisér). Ale to byla jen troška kontroverzní subjektivity na úvod. A dále bude následovat kontroverzní subjektivita jako samotné tělo komentáře. Pod sluncem tma disponuje zajímavým tématem a pro mě už ne tak zajímavým režisérským přístupem. Tím, že režisér zneviditelněl a vše zůstává na postavách, které chodí, opravují věci a říkají neustále docela podobné věci, pro mě film dost strádá ve věci napětí a udržení pozornosti, ačkoliv učebnicové dramaturgické body zvratu jsou na místech, kde mají být. Některé promluvy se stejným obsahem ve filmu zaznívají opakovaně a i situace se ve své podstatě dost opakují, hlavně ze začátku. Mým výsledným soudem tedy je, že to, co jsem viděla, není dostatečně potentní materiál na celovečerák. Kdyby byl film tak o třetinu kratší, tak budu tetelení se blahem mnohem blíž než teď. Moje mírné zklamání je také způsobeno tím, že jsem film viděla delší dobu po premiéře ve chvíli, kdy obdržel všechny ty krásné ceny a byl vychválen až do mezinárodních nebes. Očekávala jsem pecku, ale teď mám dojem, že jsem viděla jiné dokumenty lépe filmařsky zpracované. ()
Špička mezi českými dokumenty - minimálními prostředky za co nejvyšší výpovědní hodnotu. Pozadí rozvojové pomoci vlídně ale bez příkras v case-study obrázcích. Silný základ pro výuku na školách i pro zpětnou vazbu státních i nestátních aktérů, která ve světě ritualizovaných projektů chybí a chybět ještě dlouho bude. Slunce-voda-škola...tma. 4-5* ()
MFF Karlovy Vary 2011 Film stojí za zhlédnutí pro přiblížení Africké reality. Film vyznívá pro rozvojovou pomoc spíše nelichotivě, zatímco diskuse s protagonisty po filmu vyzněla naopak. Každá mince má dvě strany. Místní mají opravdu africkou pracovní morálku a přístup. Na druhou stranu přivést do buše moderní technologi a čekat že se domorodci sami po odjezdu dárců vše zvládnou sami bez nějaké větší přípravy... ()
Galerie (2)
Photo © MFF Karlovy Vary 2011
Zajímavosti (4)
- V roce 2011 zvítězil film na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě v kategoriích nejlepší český dokumentární film a nejlepší celovečerní dokument. Na festivalu získal také Cenu díváků. (Tom_Lachtan)
- Film získal cenu České filmové kritiky pro nejlepší dokumentární film roku 2011 (Terva)
- Jde o první český film natočený fotoaparátem. [Zdroj: deník Metro] (hippyman)
Reklama