Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Tento film nepatří mezi oslavovaná Formanovo díla. Jeho první americký počin v lecčems připomíná jeho českou tvorbu. Konkursní scény plné neherců jsou pro Formana typické. V americkém hávu ale nepůsobí tolik humorně, přesto jsem se při filmu několikrát nasmál. Nezapomenutelná je instruktáž o jointu a vysvětlení fenoménu syslení. I když se nejedná o veledílo, rozhodně tento film potěší a pohladí. ()
Moc milý náhled na to, jak jedna generace hledá sama sebe a druhá zas tu první. Forman tak trošku rozšířil svůj (první?) film Konkurs - kdyby dnes na Superstar chodily interpretky s podobným repertoárem jako na začátku 70. let, byl bych u TV nalepený i já :) Taking Off je jiný hlavně tím, jak je vlídný a klidný a mně připadá, že Formanovým záměrem skutečně bylo podívat se na problém generačních rozdílů s velkým nadhledem až od stropu plného dýmu z marijánky. Pěkné. 8/10 ()
Prvni Formanovo americkej film jeste spis pripomina jeho ceskou tvorbu, takze to je takova mila, pohodova komedie. Akorat bohuzel ze zacatku, nakejch dvacet minut, nez se rozjede hlavni pribeh, tak je to tak trochu o nicem a je to jen sled nasekanejch zaberu z konkursu a ty me moc nebavily. Nicmene po ty pulhodince se rozjede super mila a prijemna komedie o rodicich hledajicich svy deti. Ne ze by tu byly nejaky brutalni vtipky, to ne, spis je to v ty mily rovine, ale proste se na to desne prijemne diva, pohodova hudba, super sympaticky herci, z kterejch asi nejvic zaujme Henry, kterej vypada jak nenervozni verze Woodyho a pak ultimatni hulic/instruktor Schiavelli ve svy prvni roli. Skoda toho zacatku, jinak bych sel na plny hodnoceni, ale spokojenej jsem. ()
I po druhém zhlédnutí jsem se ujistil, že si tento film plné hodnocení právem zaslouží. Taking Off je skvělým svědectvím své doby - a krom toho je to i báječná komedie, v níž se nezapře vliv předchozích Formanových filmů. Smutný úděl chladného přijetí, jemuž byl tento snímek vystaven, v mých očích jen umocňuje jeho nekompromisní umělecké kvality. Už jen pro tu fantastickou Ondříčkovu kameru, dávající celému filmu téměř dokumentární charakter, mi nelze nebýt z tohoto filmu skutečně unešen. Snad u žádného jiného filmu jsem si nebyl jistější, že je to nedoceněný skvost. ()
Miloš Forman se přesunul přes Západní Evropu do Spojených států a udělal zde to, co mu šlo nejlépe i v Československu. Natáčel lidi. On je nejprve studoval a pak z nich vyhmátnul přesně ty správné okamžiky, které budou na plátně vypadat dobře a donutí vás přemýšlet. I když se asi nejvíce do hlavy zapíše scéna s jointem, tak památných scén, které nahlížejí na Američana své doby, je zde více. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Miloš Forman později vzpomínal, jak před natáčením filmu v hotelu Chelsea psali s Jeanem-Claudem Carrièrem scénu manželské hádky k Taking Off a hlasitě si text předehrávali v takovém dramatickém zaujetí, že byli slyšet i přes zeď, což se ukázalo na druhý den, když je soucitně zdravili homosexuálové ze sousedství. (raininface)
- Jedná se o první zahraniční film Miloše Formana. (R´Hell)
- Formanovi se podařilo do hlavní role najít herečku Linneu Heacock, která svou výrazem připomíná herečku předchozího filmu Lásky jedné plavovlásky (1965) Hanu Brejchovou. Objevil ji mezi hippies, když se s kamarádkou „cákala“ v Betshedské fontáně v newyorském Central Parku. (Kubrickon)
Reklama