Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (221)
Ta výuka hulení je opravdu neodolatelná, měli by ji zařadit mezi povinné předměty - např. v poslanecké sněmovně... - jednak by řádově stoupla kvalita rozpravy... a ani zákony by nevznikaly horší, než teď.. http://www.youtube.com/watch?v=fEsQBTd4kWg ()
Forman s Carrierem se z počátku chvíli vezou na doznívající hippie vlně – mladí lidé pějí ódy na volnou lásku (jednu z nich zpívá jistá Bobo Bates!), a venku se mezitím rozbíhají strohá sedmdesátá léta. Děti utíkají od rodičů, a ti se v jednom spolku pokoušejí pochopit, proč tomu tak je. Film je rozdělen na dvě poloviny – v první vidíme mládež bojující zpěvem za své ideály (na mě toho zpěvu bylo možná trochu moc), ve druhé rodiče ztrácející zábrany pod vlivem marihuanového opojení. Přiznám se, že hulení ve filmech už mám plné zuby (někteří režiséři si totiž myslí, že když se ve filmu hulí, je to cool, a z filmu bude kult nebo co), ale to, co předvádí Forman (a Ondříček) je tak úžasně sestříhané, natočené s takovým citem pro detail a rytmus (ta scéna s tleskáním u stolu je vynikající!), že nemám slov Co se popisu takových těch podivných, ušlápnutých (až vesnických) typů lidí týče, Forman se ještě dostatečně neodpoutal od své české minulosti. Je příjemné vidět, že podobný styl humoru funguje i se zahraničními herci, v zahraničním prostředí. ()
V Hoří má panenko nastavuje Forman zrcadlo buranským Čecháčkům a tady zase pokryteckým Amíkům, kteří to prý nějak nevzali. Nad tím se jde jenom pousmát. Nicméně se bohúžel vše pořádně rozdeje ve druhé polovině a to ve velkém stylu. Do té doby mě, ale rušily scény z nějakého konkurzu. Zřejmě je to tím, že jsem Konkurz z roku 1963 ještě neviděl. Možná poté, změním hodnocení. Zatím to nechme na těch třech. ()
No není to pech, když se dítě konečeně vrátí domů a najde taťku křepčícího na stole jak ho pánbůh stvořil a mamku se záchvatem smíchu oben ohne? Mr. Forman nám chtěl asi naznačit generační propast mezi rodiči a dětmi, dokonce přišel s pár zajímavými nápady, jak ji překonat (např. hromadná kuřba marjány na setkání rodičů pohřešovaných dětí), přesto mi uniká, proč musel diváky vystavovat neustálým záběrům na pěvecký konkurz. Největší slabota, co jsem od Formana kdy viděla. ()
Forman začíná, dá se říci, od znova. Samozřejmě konkurzem. Zachycení autentičnosti bez kýče a trapnosti. Nesmí chybět ani generační skok. Ovšem, přece jen nejsme ve středu Evropy, ale ve Spojených Státech. Forman se rozhlíží zachycuje, píše a realizuje. Rodiče děti hledající a rodiče děti (ne)nacházející, nakonec...všichni se chceme hlavně bavit, ne ? Vynikající komedie i drama. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Forman dostal zadání, aby natočil film o Hippies, ale když je sledoval, zjistil, že jsou pro film naprosto nezajímaví a nudní. Povalovali se celé dny pod vlivem drog a večer žebrali v ulcích o trochu peněz. Pochopil, že drama se děje v rodinách, ze kterých ty děti odešly, a tak se věnoval tématu rodičů dětí, ale po svém, tedy velmi ironicky. Ale film nepobrali američtí diváci ani kritici, podle Formanových slov chybělo málo a skončila tím jeho kariéra v samém počátku. (sator)
- Miloš Forman si přál, aby herci při natáčení scény s hraním svlékacího Pokeru nevěděli, kdy na ně přijde řada, a tak před první klapkou seřadil karty tak, jak potřeboval, ale herci sami hráli doopravdy. Protagonisté tak sami skutečně nevěděli, jaká karta přijde na řadu. (ČSFD)
- Miloš Forman dostal po natočení filmu nabídku režírovat reklamu na Royal Crown Colu. Vybrali si ho proto, že nápad na kterém byla reklama založena, byl okopírován z Taking Off. Jedná se o scénu, kde v rychlém střihu zpívá několik desítek zpěváků jednu píseň. Forman nakonec reklamu opravdu režíroval a zatímco Taking Off, který ho stál dva roky práce, přišel na 810 000 amerických dolarů, jeho minutová kopie na celý milion. (JohnnyRocker)
Reklama