Režie:
Petr NikolaevKamera:
David PloyharHudba:
Kristian KollHrají:
Ondřej Vetchý, Lukáš Vaculík, Jan Vondráček, Jiří Dvořák, Vica Kerekes, Kryštof Hádek, Pavel Nečas, Filip Kaňkovský, Andrej Hryc, Zuzana Čapková (více)Obsahy(1)
František Vedral byl vekslákem, podvodníkem i mafiánem a nakonec se stal i vrahem, kterého se bálo mnoho lidí. Původně začínal jako malý podvodníček a vekslák ve skupině, kterou vedl za socialismu JUDr. Tipl se svým synem. Skupina prodávala na Západ výměnou za elektroniku kradené umělecké předměty. Když byli chyceni, právě Vedral se dostal z celé záležitosti na podmínku a převzal šéfovy obchody. Po revoluci začal Vedral uplácet politiky a na všechny sháněl kompromitující materiály. S podivným privatizačním fondem se zúčastnili s Tiplem kupónové privatizace. Krytí jim poskytoval jejich kamarád Strnad, který v té době pracoval pro tajnou službu. Jako první začal ohrožovat Vedralovu skupinu novinář Smetana. Ve chvíli, kdy zjistil, že ho nemůže uplatit, zaplatil si jeho vraždu. To už na Vedralově kauze začal pracovat policista Cajthaml, který získal dostatek důkazů na zatčení. Od Strnada se Vedral dozvídá, že jeho kauzu přebírá neúplatná státní zástupkyně, tu také nechá zavraždit. Zdá se, že Vedrala s Tiplem nic nezastaví. Cajthaml odchází od policie a své vyšetřování vede na vlastní pěst. (TV Nova)
(více)Videa (3)
Recenze (708)
Tradične vystavaný lokálny krimi príbeh o vekslákovi, ktorý zneužil ochromenú demokraciu 90. rokov. Rozpínanie moci Vedrala je však vysvetlené príliš zjednodušene a zdá sa, že na neho skutočne nikto nemal. To, že prepojenie mafiána na štátny aparát filmári odôvodnili prakticky iba kamarátstvom s policajtom/agentom tajnej služby a archívom plným intímnych dokumentov, je až tragicky banálne. O to viac na smiech pôsobí finále, v ktorom všemocného bosa na kolená položí lacná scenáristická barlička (dve obyčajné vety v denníku policajta). Nudiť som sa nenudil, ale príbeh je mimoriadny prostý, a tak nemôžem ísť vyššie než na tri hviezdy. ()
Český Tony Scott natočil českého "Amerického gangstera". A je to znatelný rozdíl bohužel ve většině aspektů, snad jen s vyjímkou Vicy Kerekes, která se povede vždycky. Plytký film s pár více vtipnými a méně mafiánskými momenty, příšerný videoklipový styl a absolutní absence něčěho i zdánlivě epického. Snaha se cení, ale díra do světa se nestala. ()
Podle hlavního hrdiny, mafiána Vedrala, je prý nejhorší smrt z vyděšení. Přesně to si asi říkali i tvůrci, takže ve výsledku nejpozoruhodnějším aspektem "Příběhu kmotra" je jeho kompletní předvídatelnost - nikoli však ve smyslu dějových zvratů, ale celého konceptu. Když k filmu přistoupíme jako k dalšímu přírůstku do bohaté kategorie české exploatace, pak nemá naprosto nic, čím by překvapil. Právě tím se pak liší od jiných czechsploitation posledních let jako "Kajínek", "Hodinu nevíš", či "Czech Made Man", kde šlo ocenit alespoň žánrové a stylové ambice tvůrců či naopak se vysmát patlalství a neumětelství. "Příběh kmotra" je jen přímočaře bulvární celovečerní verze "Na vlastní oči", která nám nepřímo potvrzuje marasmus současné české společnosti, jejíž předsudky a hodnoty nepřímo zrcadlí. --- Podrobněji v recenzi pro Cinepur ()
*** a půl. Obsazení výborné, kromě Ondřeje Vetchého se mi moc líbil Lukáš Vaculík, myslím, že i ve svých letch, celý šedivý a zarostlý, má pořád výrazné charisma a je prostě sexy:) Jan Vondráček snad ještě nehrál kladnou postavu a Jiří Dvořák se mi zase líbil vedle Vetchého, prostě správný brácha. Překvapila mě výborně fungující chemie mezi všemi postavami, to jsem snad ani nečekala. A dokonce i Vica Kerekes, kterou fakt nemusím, protože mi přijde jako hodně přeceňovaná herečka, která je "obdivována" především díky bujnému poprsí, které ukázala snad v každém filmu, se mi zde líbila a nepřišla mi nesympatická, ale docela příjemná. Knihy Kmotr Mrázek jsem zatím jen prolistovala, ale přijde mi, že obsah celé trilogie se prostě nemůže vejít do jednoho celovečerního filmu. Stopáž Příběhu kmotra prostě nedokáže ani zdaleka obsáhnout všechno, co je do detailů rozvedeno ve třech knihách. Kdyby vznikly tři filmy, na každou knihu jeden, pak by se obsahu jistě více přiblížily. Takto mi příběh přišel sice dynamický, má spád, spousta rychlých střihů a zrychlených záběrů, ale přišlo mi to dělané pouze na efekt, zbytečně zrychlené, jako by měl Petr Nikolaev potřebu hnát děj rychle kupředu. Někomu se tento styl třeba může zrovna líbit, já bych byla radši za kousek toho zpomalení, zastavit se a jít více do hloubky postavám. Ale i tak, film mi rychle uběhl a líbil se mi. Mrázek byl borec, charakterní zločinec a gangster nejvyšší ligy. Jestli něčím naše republika vyniká, tak zcela jistě sebrankou kriminálníků, zločinců a tunelářů všeho druhu. I když oproti těm šuldům, (promiňte mi ten výraz:) co si tam v Práglu hoví na svých vysokých postech a mnou si rukama, jak mají celou republiku na háku, je takový Mrázek, nebo třeba Kajínek ještě slušný zločinec:) ()
Konečně zábavný, svižný, dobře odsýpající film. Pokud ale nemáte šanci dosáhnout každý měsíc alespoň na průměrnou hrubou mzdu, nebo se na ní sakra nadřete a přesčasy se počítají na desítky hodin, smát se rozhodně nebudete. Vadily mi jenom ty nesmyslný efekty kamery a střihu. Skutečnost je mnohem, mnohem horší, takže je kmotrovský příběh vlastně ještě dost naivní. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (32)
- Režiséra Petra Nikolaeva k natočení snímku inspirovala kniha Jaroslava Kmenty s názvem "Kmotr Mrázek" z roku 2007, která popisuje život skutečné osoby - kontroverzního podnikatele Františka Mrázka. Mnoho kauz a detailů je však ve filmu oproti knize pozměněno. Lze konstatovat, že film je na reálných základech postaven z 90 %. Některé dialogy jsou například čerpány z autentických policejních odposlechů. (navabaca)
- Scenáristé spolupracovali s kriminalisty Karlem Tichým a Hynkem Vlasem, kteří kauzy vyšetřovali ve skutečnosti a v době uvedení stojí mimo službu. (Olík)
- K filmu byl pozván pro věrohodnost příběhu pozván bývalý elitní vyšetřovatel ÚOOZ Hynek Vlas. (Rostiiik)
Reklama