Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Vrchní inženýr Jiří Gregor žije se svou ženou Marií v kraji uhelných dolů. Jejich častým hostem je ing. Petr Lukáš, přítel Jiřího. Jednou však Petr využije Gregorovy nepřítomnosti a vyzná Marii lásku. Když se ji pokusí obejmout, objeví se Jiří. Marie přísahá, že Petrovy city nesdílí. Druhého dne Jiří sfárá do dolu a setká se zde s Petrem. Pohrozí mu smrtí, pokud bude ještě jeho ženu obtěžovat. Vtom se ozve výbuch a Lukáš odejde do hořící štoly se záchrannou četou. Ta se pak vrátí bez něho. Gregor nařídí zedníkům, aby zazdili štolu, ve které Lukáš zmizel, protože požár je nutno lokalizovat. Když neuposlechnou, zazdí ji sám. Na příkaz vyšetřujícího soudce je však za své počínání zatčen... (ČSFD)

(více)

Recenze (15)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

I přes pár nelogičností ve scénáři, násilných změn oproti původní předloze (Drdův námět), jistou křečovitost a vyvolání senzačnosti za každou cenu, tak podle mého názoru jde stále o zajímavé a pak krásně realistické drama s prostředí uhelného dolu (s poměrně jednoduchou zápletkou; "klasický milostný trojúhelník"), přeci jen tématicky podobně zaměřených filmů v té době zase mnoho nevznikalo, to až tak o dobrých 8-10 let později, tam už ale čistě na propagandistické notě, ale to je na jinou debatu. Herecké výkony jednotlivých představitelů, to je pak druhá kategorie, nejpřirozenější se mi zde zdál opět Plachta (Jančar) pak dále neuvěřitelně laskavý Vojta (Kalina - Helenin otec), všichni ostatní podle mě dost přehrávali (říká se tomu odoborně afektované divadelní herectví), znatelné to bylo především u Boháče (ing. Lukáš), jeho z nenadálé zjevení u soudu bylo přímo odstrašující. Vlasta Fabiánová (Marie) v první velké roli (která ji už stavěla do tragičtější polohy). Poprvé viděno někdy před 10 roky na ČT1, teď podruhé se mi dostala do ruky kopie z CS-flmu. ()

Marthos 

všechny recenze uživatele

Spolupráce pětadvacetiletého Jana Drdy, začínajícího spisovatele s velkými literárními ambicemi, a zkušeného režiséra Maca Friče věstila mnoho zajímavého. Důlní drama, odehrávající se v dráždivých, vypjatých momentech osudového milostného trojúhelníku, bylo jistým krokem do neznáma, už proto, že český film dosud neměl adekvátní zastoupení v podobných příbězích. Zásluhou vynikajícího Zdeňka Štěpánka, Ladislava Boháče i Vlasty Fabianové, herců, kteří se stali hlavními aktéry ústředního konfliktu, se tato sázka naslepo záhy proměnila v úspěšné zakončení další filmové sezóny. Jakékoli vedlejší dezinterpretace, včetně Kašparova nesprávného včlenění mezi kolaborující prohřešky českých filmařů, jsou mylné a neměl by na ně být brán nejmenší zřetel. ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Moc podobných filmů v té době nevznikalo. Rozhodně ne o hornictví. Paradoxně ale ve stejném roce byly natočeny rovnou dva. Druhý Pro kamaráda režiséra Miroslav Cikána. A co je ještě podivnější, oba disponují podobným námětem. Cikánův snímek mi přijde ale přeci jen trochu lepší. Tento film by mohl být zajímavý zhruba do soudu. Pak už nepůsobí tak realisticky. Oba jsou dobře obsazeny, ale Zdeněk Štěpánek zde přeci jen herecky převyšuje ostatní. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Mnozí ze zúčastněných herců hráli rozhodně v mnohem lepších filmech, Frič sám natočil spoustu lepších snímků, ale je naprosto nehorázné, když se nějaký kašpar o tomto filmu vyjadřuje jako o nacistické agitce. A servilní distributor se radostně přidá. Kdyby ten kašpar Lukáš alespoň film viděl, třebas by psal jinak. ()

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Překvapivě dobré drama z hornického prostředí, které má především výbornou režii Martina Friče a skvělé výkony herců počínaje Zdeňkem Štěpánkem a představitelů horníků konče. Film, který musí diváka do sebe vtáhnout, pak už jen čekáme, jak to všechno dopadne (pokud si dějovšem dříve nepřečteme nebo neznáme jistě zajímavou předlohu Jana Drdy). Klasický milostný trojúhelník se však nedaří Petru Lukášovi pro věrnost Marie Gregorové naplnit, ale přesto způsobí žárlivost Gregorovu. Pak už jen závěrečná scéna udobření, což je jedna z mála slabin děje, protože Jiří skutečně dal zazdít vchod do zničené štoly kvůli žárlivosti. A pak ten běh havířek k dolu, který trochu připomínal sovětskou avantgardní školu Ejzenštejna (zvlášť pohledy žen skrž mříže brány), jenže samotný běh stážistek byl dost amatérský. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (5)

  • Ve filmu jsou použity verše Josefa Hory. Zdroj: Český hraný film 1930-1945, NFA 1998. (ČSFD)
  • Sanitka přijíždějící na místo neštěstí je Škoda Superb ambulance (902), vyráběná mezi lety 1936–1945. (sator)
  • Film bol natáčaný v Kladne. (dyfur)

Reklama

Reklama