Obsahy(1)
V rozlehlém domě uprostřed ruských stepí se schází celá široká rodina.Když se po 25 letech náhle na prahu dveří objeví i nejstarší syn Viktor, na světlo začnou vyplavovat dosud nedořešené rodinné konflikty. Nikdo však nemá ani tušení, že Viktor utíká před svou temnou minulostí a že bezcitní nájemní zabijáci v černých oblecích neúnavně hledají jeho tajný úkryt. Skutečným ohrožením už tedy nejsou jen komplikované rodinné vztahy, ale nebezpečí, které na ně číhá venku. Oleg Pogodin vytváří skličující, ale poetický film s podmanivou silou filmových obrazů, kde je cítit vliv nejen ruských filmových velikánů Andreje Tarkovského či Nikity Michalkova, ale i amerických westernů se silným motivem osudovosti a divoké přírody. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (14)
"Dům" je v druhé řadě filmem o věčném tématu otců a dětí, v třetí řadě o rozkladu patriarchální rodiny v podmínkách postmoderního světa a teprve kdesi na konci filmem s akčními a kriminálními prvky. V první řadě je to však film-podobenství, kde velký dům uprostřed široké stepi symbolizuje dnešní Rusko, rozsáhlá vícegenerační a různorodá rodina představuje společenství národů Ruské federace a konec filmu ztvárňuje režisérskou vizi o východisku ze současného marasmu balancování mezi sebeničením a vůlí k životu, mezi nesnášenlivostí a svorností, mezi duševním úpadkem.a duchovní obrodou. Příslušníci velké rodiny představují skoro všechny archetypy obyvatelstva Ruska počínaje otci a veterány revoluce a různých válek, přes matky i domácí puťky, bloudícího inteligenta a jeho obětující se manželku zcela podle vzoru Raskolnikova a Soni Marmeladové z Dostojevského Zločinu a trestu, Žida věčně na rozcestí mezi Ruskem a Izraelem, změšťanštělou intelektuálku, dělníky, rolníky, establishment a kriminál a konče novou neznámou generací. Rozklad vždy začíná uvnitř oslabením jednotlivých článků a spojů. I ten největší dům přestane být pevností, pokud se rodina nedokáže semknout a zaměřit se na nepřítele. ___ Ruská Rodinná oslava v rodinném sídle Skyfall lehce říznutá Kill Billem s "wagnerovskou" hudbou Melancholie. ()
Neúspěšný pokus o kombinaci rodinného dramatu a gangsterky. Vypjaté vztahy mezi nudnými postavami nebyly schopné udržet mou pozornost a klíčové scény působily směšně a vynuceně. Logické kiksy by se daly ještě v rámci žánru odpustit, ale vyústění konečné přestřelky prostě nedává smysl (amatérismus lidí, co jsou "více než gangsteři" je neodpustitelný). Dom je založený na postavách a "stylu", ale jeho postavy jsou nudné a opravdový styl je nepřítomný. ()
Filmu môžem vyčítať len 3 veci: 1)Že nezachycuje Novorusov, nemyslým finančnú elitu ani štýl US yuppies, skôr bežných mladých ľudi so slušným vzdelaním a žijúcich bežný rodinný život. Sem tam ich vídavám a majú moje sympatie. 2)Vplyv Ruskej pravoslávnej cirkvi a jej postoje. 3)Záverečnú scénu kde dedko na vozíku končí jazdou ako kamikadze obložený dynamitom. To snáď tvorcovia prehnali. Trochu zle sa pozerá film ktorý nemá ani jednu kladnú postavu, len čierne. ()
Domov má takový menší problémeček - místy chytá parodický, až cynicky vtipný tón (a s největší pravděpodobností to nebyl režisérský záměr). Rodina se hádá, hraje nám tuc-tuc hudba, mafiáni střílí. - on to byl hezký nápad, ale ta rodinná hádka namísto tíživosti chytá rysy rodinné komedie (čemuž odpovídal i smích v obecenstvu). Takže ačkoliv poslední půl hodina ukázala všem, zač je toho loket, a doopravdy dokázala pesimisticko-negativně naladit (aneb každé Vary mají správnou depresárnu), nedokázalo to smazat chuť rodinných skečů. A hlavní postava a její dokumentaristický "hlas boží" a otcovské, úžasně správňácké chování mě lehce iritovalo. ()
Zajímavý nápad, který na první pohled působí hodně drsně, je ve skutečnosti místy dost trapně natočen. Trapně, nevěrohodně a divně. Jak kdyby si herci během natáčení šlehli nějakej moskevskej koks a místo thrilleru točili nějaký psychadelický nesmysle. Prostě jsem jim nerozuměl a spolu s divnými, nudnými postavami, jsem ve výsledku nic závratnýho ani nedostal. ()
Galerie (35)
Zajímavosti (9)
- Režisér se přiznal, že ho silně ovlivnily westerny Sama Peckinpaha a Johna Forda a také Nebeské dny (1978) Terrence Malicka, konkrétně práce kameramana Néstora Almendrose. "Estetiku filmu ovlivnily tři faktory, přičemž všechny tři jsou americké. Literární stopa, to je William Faulkner, obrazová malíř Andrew Wyeth a kinematografická Sam Peckinpah." Ruští filmoví kritici našli podobnost s filmy Rodinná oslava (1998), Nesmiřitelní (1992) i Invaze barbarů (2003), ale také s filmy Alexandra Dovženka a divadelní hrou Čechova "Višňový sad". (Aelita)
- Existovalo celkem devět variant finální scény filmu. Kromě toho byl v rámci zkrácení stopáže vynechán prolog filmu, kde děd (ve filmu stoletý oslavenec) přijíždí během občanské války do těchto krajů pro státem nařízený výběr obilí od rolníků (tzv. prodrazverstka) a zabíjí při tom vlastního bratra. (Aelita)
- Práce na scénáři byla započata již v roce 1998 a ukončena v roce 2005. Ačkoliv podle režiséra první verze byla nejlepší, scénář musel být čtyřikrát přepracován kvůli nedostatku peněz. Například bylo upuštěno od scény požáru v domě či finální dlouhé přestřelky ve stylu westernu. Přípravy k natáčení začaly až v roce 2007. Scénář byl ještě několikrát přepsán, protože tříhodinová varianta filmu neměla šanci být promítána v kinech. (Aelita)
Reklama