Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden člověk zemřel, život druhého je v sázce. Dvanáctičlenná porota rozhoduje o osudu mladíka, jemuž hrozí obvinění z vraždy otce... Americké soudní drama Dvanáct rozhněvaných mužů (1957) patří mezi klasická díla světové kinematografie. Původně se však jednalo o řadovou televizní hru v rámci dramatické antologie Studio One, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. Univerzální téma dvanácti porotců rozhodujících o vině či nevině mladíka obžalovaného z vraždy svého otce představuje dodnes vděčný námět pro filmové i divadelní tvůrce. Vlastní verzi slavného námětu natočili filmoví velikáni jako Nikita Michalkov nebo William Friedkin, jenž původní téma rozvinul o reflexi rasové nesnášenlivosti ve společnosti díky obměně osobností v porotě. Friedkinův poutavý remake z roku 1997 zaujme po vzoru původního snímku silným hereckým obsazením, jemuž vévodí Jack Lemmon. Ten ve filmu ztvárnil ústředního porotce č. 8, který zpočátku stojí proti totální přesile, protože jako jediný není přesvědčený o vině obžalovaného mladíka. Ve hře je ale nejzávažnější obvinění z úkladné vraždy prvního stupně a trest smrti, pokud si budou jisti o jeho vině nade vši pochybnost. Kolem zdánlivě jasného případu se strhne vášnivá polemika. Dvanáct porotců znamená dvanáct různých pohledů na důkazy a výpovědi, které zazněly během soudního přelíčení. Dospět k finálnímu verdiktu může být nakonec mnohem komplikovanější, než se na první dojem mohlo zdát. (Česká televize)

(více)

Recenze (122)

Danoboss 

všechny recenze uživatele

Po desiatkach komentárov že je to veľmi zdarilý remake, skoro dosahujúci kvality originálu môjho najobľúbenejšieho filmu som sa rozhodol, že stoj čo stoj tento film musím vidieť. Nechápem čím si tento film zasluhuje tak vysoké hodnotenia. Vidieť ho bez zhliadnutia originálu, poviem si že ide o priemerný film so zaujímavým námetom. Ale keďže som videl aj film pôvodný, porovnaniu sa nevyhnem. Remaky sa dajú robiť dvoma spôsobmi. Buď presným kopírovaním scénok tak ako išli za sebou v pôvodnom filme alebo tak, že autor zoberie iba námet a pridá tam prvky vlastné. Bohužiaľ režisér v tomto prípade zvolil variantu tretiu - presné kopírovanie scénok, ktoré buď nepochopil, zabudol... alebo neviem, v každom prípade, kľúčové momenty - to znamená prekvapivé argumenty, zvraty a tak ďalej systematicky pokazil asi všetky. Čo sa týka kamery sú oba filmy vyrovnané, kameraman použil aj niekoľko pekných scén zo záberom na nôž a rozmazaným porotcom v pozadí, čo mi celkom imponovalo. Najdôležitejšia časť - herecké obsadenie: Porotca 1 (predseda poroty): podobne nevýrazný ako originálny porotca, žiadne prekvapenie. Porotca 2 (po predsedovej ľavici): úplne nevhodne zvolený. Originálny bol zakríknutý skôr bojazlivý tenký chlap, tak mali vybrať herca buď podobného alebo zmeniť charakter postavy. Porotca 3: George C. Scott bol v tomto prípade ešte o niečo lepší ako jeho predchodca Lee J. Cobb. Výraznejšia mimika, satirické úsmevy Porotca 4: Vyrovnaný s originálom Porotca 5: Tento afroameričan sa mi do filmu náramne hodil, oveľa viac pripomínal človeka zo slumu než jeho predchodca. Lepšie vyjadrenie hnevu. Na obranu pôvodnej verzie ale musíme podotknúť že v 50 tych rokoch kedy sa originál odohráva by len ťažko do poroty pustili černocha. Porotca 6: Jeho predchodca nebol nijako výrazný herec, napriek tomu lepší ako tento nový Fred Flinstone. Porotca 7: Obaja veľmi vyrovnaní herci, obaja zvládli svoju úlohu výborne, neviem ku komu by som sa priklonil skôr... ale kedže mám radšej klobúky ako upnuté tričká tak dávam prednosť originálu - Jackovi Wardenovi (asi o 0,5%) Porotca 8: Napriek tomu že Jack Lemmon bol v tomto filme výborný, napriek tomu že je charizmatický sympaťák, na úprimný pohľad Henryho Fondu nemá. Podal ale výborný výkon. Porotca 9: Nový porotca číslo 9 mi nebol tak sympatický ako jeho predchodca, ale to bolo skôr chybou réžie, ktorá jeho charakter trocha poupravila (pridala mu na senilite). Porotca 10: Najväčšia hrôza filmu. Zle zvolená postava, ktorému aj réžia výrazne zmenila repliky, takže z toho vznikol jeden neuveriteľne hnusný hip hoper s odpornou gestikuláciou a ktorý originálu nesiahal ani členky. Porotca 11: Nie som žiadny veľký fanda Voskovca, ale myslím si, že keď má byť vo filme muž s "východnej európy", tak by to asi nemal byť hispánec. Porotca 12: To bolo viac menej vyrovnané. Od filmu som očakával viac, ale to je asi vina najmä komentárov iných užívateľov, inak je to priemerný remake, ktorý neurazí ale rozhodne nepoteší. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Kdo měl to hrozné štěstí vidět staršího bratříčka, tak se zcela jistě nevyhne srovnávání. Propastný rozdíl lze postřehnout snad pouze v hereckém obsazení a výkonech. Nechci nijak snižovat zdejší výkony, které byly taky fantastické, ale s partou kolem Fondy se to přeci jen rovnat nemůže. Dialogy jsou opět bravůrně napsané. Byl by docela průser kdyby nebyly, jelikož kromě nich film pranic nenabízí. Já si na nedostatek emocí nemohu stěžovat. Já se dojmout zase tak snadno nenechám, ale tohle je prostě tak krásný a lidský příběh, že mi srdíčko hodně poskakovalo. Rozhodně remake, který se za sebe nemusí stydět a ukrývat se někde v rohu. Pokud si však někdy v budoucnu budu chtít zážitek zopakovat, a to rozhodně budu, tak sáhnu po starší verzi. ()

Reklama

Bajda 

všechny recenze uživatele

Kdyby neexistoval původní film, pak by to bylo aspoň za 4*, ale takhle? Co je v tom filmu nového, kromě toho, že je tam víc černochů a je to barevné? Jaká je invence režiséra/scénáristy nebo kohokoliv dalšího? V podstatě slovo od slova je to kopie. Takže absolutně nevím, za co bych měl dávat víc hvězdiček. Herecké výkony byly slušné, ale v původním filmu byl každý u stolu věrohodnější a zajímavější. Nechápu důvod vzniku tohoto filmu. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Menší dilema nad výslednou volbou v mém hodnocení. Protože Lumetovu adaptaci z roku 1957 dobře znám. Je pěkné, že si režisér Friedkin ještě našel po 20ti letech od svého majstrštyku Mzda strachu (1977), provázejícího bohužel těžký osud a obrovský kasovní propad, látku k dalšímu výbornému dramatu. Jen tápám, zda skutečně muselo jít zrovna o notoricky známou divadelní hru, slavnou již i díky notoricky známému staršímu filmu. Proč Friedkin nezapátral třeba po nějakém méně známém kusu se soudní tematikou či nezpracovaném soudním případu... Ať už je to jakkoliv, jde o po všech stránkách kvalitně odvedený kousek, plně reprezentující sílu a potenciál televizních dramatických inscenací. Herecké výkony (zejména Jack Lemmon verzus George C. Scott coby protichůdně stojící porotci) a silný scénář zde vytvářejí i v minimálním rozpočtu maximální zážitek. Napínavý, mrazivý i fascinující to pohled do dění zákulisí soudního procesu, nejednoznačného zločinu i lidského jednání a psychiky v závažné situaci. Kamera zabírá dění převažně v jedné místnosti poměrně dynamicky, a celkové pojetí mi přijde snad i o něco civilnější, než u Lumeta. Fakt, že se tu v mírně aktualizovaném pojetí objevují postavy rozdílné nejen charakterem, ale již i rasou nebo věrovyznáním, nemusí být jen nutnost politické korektnosti, klidně i drobnou přidanou hodnotou. Nadčasovost a poselství tohoto snímku ke mne spolehlivě dolehly. Já hlasuju nevinný – pokud jde o odsouzeného chlapce v příběhu, rovněž tak pokud jde o tento snímek, který zde někdo v komentáři označil za plagiát. 90% (Filmová výzva 2019: Snorlax) ()

kery- 

všechny recenze uživatele

Friedkin měl hodně velkou odvahu když se rozhodl natočit úplně stejný snímek jako je originál s Henry Fondou. Jediné co mi na filmu chybělo bylo právě obsazení, které mi u originálu prostě sedělo víc. Ale i tak se jedná o špičkovou práci a snímek žádnou ostudu rozhodně neudělá, protože když už k něčemu dělat remake, má to rozhodně vypadat takhle! ()

Galerie (99)

Zajímavosti (3)

  • Drama vzniklo původně jako řadová televizní hra, kterou v roce 1954 napsal scenárista Reginald Rose. (Olík)
  • Jack Lemmon (Porotce č. 8) byl za svůj výkon nominován na Zlatý glóbus, ale prohrál s Vingem Rhamesem, který cenu obdržel za film Don King: Jenom v Americe (1997). Po vítězství Rhames pozval Jacka Lemmona, aby se k němu připojil na pódiu, a tam mu k překvapení všech předal svou cenu. Lemmon prohlásil, že tento okamžik byl jedním z nejsladších v jeho životě.  Jack to vzal samozřejmě jako gesto a po skončení ceremoniálu Vinga vyhledal, aby mu trofej vrátil, ten však trval na tom, že patří jemu. The Hollywood Foreign Press Association později oznámila, že pro Rhamese nechají připravit duplikát ceny. (sator)

Související novinky

Zemřel režisér William Friedkin

Zemřel režisér William Friedkin

07.08.2023

Ve věku 87 let zemřel legendární režisér William Friedkin známý nejlépe pro své nezapomenutelné klasiky Francouzská spojka a Vymítač ďábla. Režisérův skon potvrdil děkan Chapman University a známý… (více)

Reklama

Reklama