Režie:
William FriedkinScénář:
William Peter BlattyKamera:
Owen RoizmanHudba:
Jack NitzscheHrají:
Ellen Burstyn, Linda Blair, Jason Miller, Max von Sydow, Lee J. Cobb, Kitty Winn, William O'Malley, Jack MacGowran, Barton Heyman, Peter Masterson (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Regan je dcerou slavné a bohaté herečky. Protože na ni matka nemá čas, tak si ani nevšimne, že se dceřino chování pomalu začíná měnit. Mluví sprostě a obličej se jí křiví do děsivého šklebu. Matka vezme dívku na lékařské vyšetření. Po sérii velmi podrobných vyšetření jsou lékaři bezradní. Dívčin stav se stále horší a teď už napadá i své okolí. Hlas se jí mění a ona komunikuje se svým okolím démonickým hlasem. Jeden z lékařů přijde s návrhem obrátit se na církevního specialistu, exorcistu. Matka to zprvu považuje za hloupost. Když se dívka změní v ďábelskou stvůru, která zabije jejího přítele, nezbývá jí nic jiného než se obrátit na vymítače ďábla. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (904)
Jeden z nejlepších satanských filmů všech dob. Děsivý příběh dvanáctileté Regan je natočen s bravurou a straší diváky ještě dnes. Trikové efekty jsou velmi věrohodné, chvílemi máte pocit, jako když sledujete úděsný příspěvek ve zpravodajském bloku televizních novin. Pro mě osobně bylo nejhrůznější lékařské vyšetření Regan. Režisérská verze byla uvedena i v našich kinech, nejpůsobivější byla asi přidaná scéna pavoučí chůze dívky. Film prý provázela řada nešťastných příhod ( stejně jako třeba Omen, Poltergeist...) - například vyhořel dům i s filmařským zařízením, kde se příběh natáčel, či na exponovaném materiálu se objevovaly stíny apod.... To ovšem také funguje jako dobrá reklama... Pro Lindu Blair životní role. ()
Poprvé jsem tenhle film viděl někdy v patnácti letech.... Tu noc jsem nespal. Pak jsem si pořídil knižní předlohu, přečetl ji a zjistil, že jde asi právě o tu výjimku z pravidla, kdy je adaptace lepší. No a director´s cut jsem si už šel vychutnat do kina. Vymítače jsem znal nazpaměť, věděl jsem, co od něho mám čekat, kdy přijde jaká scéna (těch pár vynechaných tam ale ani tak být nemuselo, stačil by jen digitální remaster), ovšem TAK POS**NÝ JSEM V KINĚ V ŽIVOTĚ NEBYL! Co se týče hororů, jde o nenapodobitelnou věc, díky níž se skoro u každého filmu, který si říká horor, usmívám. Scéna vymítání je na infarkt. Bez debat nejlepší horor všech dob. ()
Bohužel opět musím napsat mou hodně neoblíbenou větu "Velká očekávání plodí velká zklamání." I když v tomto případě to zas tak strašné není, to bych tomuto filmu křivdil. The Exorcist je mnohými označován jako jeden z nestrašidelnějších či vůbec nejstrašidelnější film všech dob. Ne. Přelomovým ve své době, ano a právě v té době byl 100% i nejstrašidelnějším filmem, ano. Umím si taky představit, jaký rozruch ten film způsobil v konzervativních Státech (a nejen tam, viz zajímavosti). Takže po tom všem, co jsem o tomto filmu slyšel a viděl, jsem si sehnal režisérskou edici (132 minut) v HD. Musím říct, že film umí budovat napětí a má opravdu geniální soundtrack, jehož ústřední melodii zná prakticky každý, jen o tom neví. Nicméně mnohdy to budování napětí zanikne do prázdna a snímek mě nedokázal nijak vylekat či opravdu vyděsit. Jak říkám, chápu, že kdybych to viděl v té době, nebo dejme tomu před deseti lety, kdy mi bylo… no o deset let méně, :-) asi bych měl jiný názor. Dnes se (pro mě) jedná o lehce nadprůměrný horor, který si momentální status IMHO nezaslouží. Za těch pár scének, které i dneska dokážou jakžtakž zapůsobit (pavoučí chůze či otáčení hlavy) dávám 70 %. ()
Exorcistu mohu respektovat za upevnění formy klasických hororů, ale užít jsem si ho prostě a jednoduše nemohl. Předlouhá expozice s nesympatickými postavami byla naprosto ubíjející, první hodina filmu je jen minimálně relevantní a i když filmy samozřejmě nejsou jen o hlavní linii a posunu kupředu, nýbrž mohou stát klidně i z větší části na tom, že zajímavě/poutavě/zábavně vypráví méně podstatnou látku, Exorcista k těmto případům nepatří. Od začátku si můžeme dovodit (navíc je to i z názvu patrné, byť se samotný film snaží až překvapivě soustředit na racionální stránku věci), co se bude dít a snad i kdo bude hrát jakou roli, ale přesto trvá více než 3/4 filmu, než se k tomu režisér dokope. Takhle si gradování tedy nepředstavuji. Psychologie postav je ještě ucházející, ale atmosféra není nikterak strašidelná, z filmu nesálá pocit mysteriózna. Holt písky času jsou neúprosné... 4/10 ()
Půjčením tohohle DVD (director´s cut) jsem zaplnil další mezeru "klasického vzdělání" :) Asi proto, že nejsem hororový příznivec, jsem od tohohle vychvalovaného díla čekal víc (Přiznávám, že před třiceti lety bych asi v kině mluvil jinak). Po slibném úvodu je tu najednou dána spousta prostoru pro vztah otce Karrase a jeho matky, což trošku přibrzdí děj a sníží vybudované napětí, které by mělo gradovat v domě Mac Neilových. Zůstal ve mně pocit, že film byl především kontroverzní, něž nějak zvlášť vynikající. Max von Sydow je ovšem skvělý, také zvuk je úžasný, ale na víc než 70% to u mě není. Možná byl původní sestřih v kinech lepší ? ()
Galerie (243)
Zajímavosti (190)
- Reverend William O'Malley řekl svým studentům, že film je z 80 procent pravdivý a tvrdil, že skoro vše, co se v něm odehrálo, se opravdu stalo. (HellFire)
- Film se měl podle plánu točit tři měsíce s rozpočtem pěti milionů amerických dolarů, ale natáčení se protáhlo na tři čtvrtě roku a náklady vyšplhaly na jedenáct milionů. (Locksley)
- Keď Linda Blair (Regan) nechcela nakrúcať nejakú scénu, sľúbil jej režisér čokoládu za splnenie jeho priania. (classic)
Reklama