Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 2
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (99)

Zagros 

všechny recenze uživatele

Tohle mělo hodně velký potenciál, který se proměnil ve velké očekávání, což samotnému mini seriálu uškodilo. Nedá se říci, že šlo o vyloženě špatné dílo, ale bohužel nebylo ani vyloženě dobré. Tvůrcům bych doporučoval se oprostit od pohledu dokumentaristů a naopak se více ponořit do hloubky postav, které byly až moc šablonovité. Osobně mě také rušilo několik zbytečných vrstev. Samotný děj a vzpomínání hlavního hrdiny bych ještě bral, ale pro do toho ještě přidali vypravěče? Škoda nevyužité šance, snad to někdy příště dopadne lépe. ()

VenDulin85

všechny recenze uživatele

Po prvním dílu nebudu hodnotit, to bych byla fakt ukvapená, navíc moje dojmy jsou zatím rozpolcené... Za Česko jsem ráda, že se točí snímky, které nám mají pomoct zorientovat se v našich dějinách, protože přiznejme se, ne všichni jsme tehdy v dějáku dávali pozor ;-). Asi každý by ze sebe vyplodil rok 863, když se ho někdo zeptá na příchod soluňských bratří na Velkou Moravu... ale co dál? Za sebe doznávám, že už jsem spoustu věcí vypustila z hlavy, takže si je ráda připomenu a to, že film balancuje mezi naučným a historicko-dramatickým snímkem, nebudu pitvat. Rozhodně bych se ale ohradila přirovnávat toto k paskvilu jménem Kněžna Libuše, který jsem si z jakési mladické nerozvážnosti onehdá pustila.. To si tento seriál, byť viděn zatím jen jeden díl, rozhodně nezaslouží. ()

Reklama

Davies182 

všechny recenze uživatele

Tři hodně přísný a naštvaný hvězdičky. Nevim, fakt nevim: ne můj šálek kávy? Tím to nebude... Ještě, že ty objektivní názory vlastně neexistujou (jo, píšu to znova), každopádně "pilotu" zatím fakt víc než 60% ne s tím, že se to dle galerie k dalším částem může už jenom zlepšovat. Hodnocení tak račte brát s ohromnou rezervou, nicméně naučnou hodnotu to má neocenitelnou, vyloženě naštvaný od bedny odcházet nebudete... Na naše seriálové poměry jednoznačně čiré zjevení co se technických kvalit týče. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Působí to na mě, že natáčeli nikoli příběh ale legendu (legenda je v původním významu něco, co je zapotřebí, co se má číst), jak jinak si lze vysvětlit něco, co nemá vůbec nic společného se skutečným životem? Malý Konstantin levou zadní předčí dvanáctiletého Ježíše v Chrámu, za manželku si vybere Sofii (Moudrost, sice uznávám, že fakt moudře, jak říkala jeho matka i bratr Metoděj), ale v jeho raném dětském věku to působilo spíše nepatřičně (já vím, že to mělo naznačit jeho obrovskou inteligenci, vyspělost, bystrost a já nevím co ještě). Metoděj (ještě jako Michael) v pozici archonta také prokazuje jistou Sofii (a ta na rozdíl od Konstantina je i uvěřitelná) ale pak ho jediné bičování a ještě ne to v římském stylu, kdy se používalo flagrum ( a nic na tom nemění to, že jsem je já nedokázala zhlédnout ani ve filmu) přinutí odejít do ústraní - oba jsou zničeni životem, my ale z toho ničení nevidíme buď nic (v případě Metoděje - o 13 letech (sic) jeho života, kdy spravoval docela velké území Byzance, jsme se téměř nic nedozvěděli, ve filmu nejsou téměř žádný ženský, kdyby tam nebyla Špalková jako Teodora a ta druhá, která zřejmě přebíhá mezi Veligradem (jako Živena) a sídlem pohanů, které spravoval Žrec (Javorský) objeví se totiž v obou, tak bych řekla, že je v Byzanci ani na Moravě k životu nepotřebovali, no vlastně ten příbuzný obou bratří na císařském dvoře, Fotios, byl eunuch) nebo vidíme a slyšíme něco, co sice může člověku vadit, ale rozhodně ho to ani nedevastuje ani neohrožuje (dvorské intriky v Byzanci v případě Konstatntina). Občasné záchvěvy citu (mezi bratry) nebo hovory s dětmi (opět na pohanském hradišti než C a M došli na Moravu) mě tak sice dojímají, ale je jich málo na to, aby to působilo věrohodně. Inu, hlavně, že našli ostatky svatého Klimenta... (no, jak vidno, v Římě se nakonec hodily). Střet latinského a staroslověnského jazyka vůbec nebyl o jazycích nebo národech, ale o střetu laskavosti a arogance, což ještě bylo vzhledem k dochovaným pramenům upraveno tak aby to (ač jim to odporuje) neodporovalo celkovému vyznění seriálu. Taky mě u toho napadaly hlášky typu - Rostislave, Lutimíre, že vy jste se zase ve škole neučili a nedávali pozor - přece - Mše se skončila, jděte v pokoji! (Ite, missa est). Závěrem druhého dilu mi trochu pozvedl náladu Ludvík Němec v podání Petra Štěpána, jenž si přišel k Rastislavovi pro tribut a přísahu, stačil pohled a hned to celé vypadalo lépe... :lol: Díl 3 a 4 - nesnáším pálení knih a svitků od kohokoli kýmkoli a těžko lze uvěřit při pohledu na Zacha, že bylo Metodějovi 72 let, i když se maskéři snažili. Celkový dojem ze seriálu není špatný, ale tak nějak ty uměle namontované střety německého a slovanského nemusím (a tady to teda bylo dost patrné), zvlášť když se mi někdo snaží namluvit, že byla chyba v latině (hm, že těm Němcům (jako Germánům) ta řeč byla stejně vzdálená jako Slovanům už nikdo neřekl) Prostě my, až jednou nebudeme vymýšlet, jak bychom to udělali, abychom to nedělali jako všichni kolem, tak bude konec světa (ale nevím kterého, světů je prostě spousta, jak věřili staří Slované a mnozí v té době také). () (méně) (více)

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Uff. Jak jen toto ohodnotit. O seriálu jsem se dozvěděl úplnou náhodou. V TV mi úplně unikl a i když věřím, že někde nějaká mini upoutávka byla- jak je na ČT vyjma Sanitky 2 zvykem, s prezentací si asi moc hlavu na Kavčích horách nelámali. Hned u titulků mne zachvátila opravdová zvědavost, protože naznačovaly, kde všude se film bude ohrávat a fakt, že to bude i mimo Moravu mne nadchl. Jenže pak přišlo na první minuty a přišlo zklamání. Nevím, jestli obsazení neznámých herců (spíše neherců) bylo vhodnou volbou. Nemyslím teď hlavní postavy věrozvěstů, Rostislava, německé kněží a kupodivu i papeže Schmida (kterého jinak moc nemusím). Nechápu co koho vedlo k obsazení poradce císařského dvora Liborem Baselidesem.. Tahle postavička TV NOVA let devadesátých již mnohokrát v mini rolých prokázala, že hrát neumí...Obsazení hlavních hrdinů mi sedlo, u Zacha jsem rád dvakrát, protože tohohle sympaťáka můžu. Umí hrát a do role se dobře vžil i typově hodil svým zevnějškem.(Jen by mne zajímalo zda měl Metoděj také dva metry výšky jako tenhle čahoun .-)! Mile mne překvapily exteriéry i množství exotických lokací napříč tehdejší křesťanskou Evropou. Pěkně byly zpracovány i mapové předěly, které umožňovaly časové skoky a neznalému divákovi osvětlovaly tehdejší politicko-náboženské vztahy mezi panovníky a papežem. Na můj vkus jich tam však bylo více než hraných míst, kde měl divák možnost sledovat práci obou věrozvěstů jak v ,,terénu'' mezi Slovany tak u císaře či v Římě. Další co mi vadilo byla ta nažehlenost. Ačkoliv cesta na Moravu musela být v devátém století asi masakr, všichni jsou uhlazení, nažehlení a vypraní v Pervollu. Stejně tak Slované. Oblečeni jsou všichni dobově, ale tak, jakoby si právě vyndali prálo z čistírny. Já si o roce 850 nedělám iluzí a všechny ty osady a hradiště jistě nestály na svěží zelené louce. Chybělo mi tam to bahno ulic, stezek, špína prostého lidu. To vše mohlo dílu vtisknout punc autentičnosti, pravosti. Takto máme pocit, že sledujeme ryze náboženskou záležitost, kde obsah převažuje nad formou. Věřím, že náboženská a naučná stránka tohoto seriálu šla skloubit s dobře zpracovaným autentickým prostředím. Bohužel se tak nestalo. Co je třeba vyzdvihnout je hudba, všiml jsem si, že na ní spolupracoval i pan Pavlica a je to znát! Jak to shrnout? Rozhodně chválím ČT a další koprodukční partnery, za zpracování této silné látky. O Cyrilovi a Metodějovi a jejich dílu tu něco takového mělo být již dříve. Stejně tak hodnotím kladně, že ač si tvůrci vzali velké sousto, poprali se s ním se ctí. O to však více mrzí to haprování v detailech a volbě herců menších rolí, které celkový dojkem výrazně kazí. Je to škoda, jsem si jist že řada diváků pak seriál po shlédnutí prvního dílu nedokoukala, protože jej brala jako ryze náboženskou agitku... Přoč HBO nebo BBC podobné historické záležitosti točit umí? Je to o rozpočtu? Nemohu jinak než dát průměr. Tři svitky. * * * ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)
  • Projekt vznikl k 1150. výročí příchodů věrozvěstů Cyrila a Metoděje na Velkou Moravu. (Olík)

Reklama

Reklama