Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Dokumentární

Poslední recenze (2 279)

plakát

Generál Patton (1970) 

Generál Patton byl velmi pozoruhodná osobnost, která toho zejména ve druhé světové válce vykonala mnohé. Byl jedním z rozhodujících faktorů porážky Německa a Hitlera. V Africe dokázal porazit Rommela a po tom úspěchu jej spojenci nasadili do Evropy, kde slavil také jedno vítězství za druhým. Jako voják to byl „ideální“ materiál a za svým cílem šel doslova přes mrtvoly. Do válečného konfliktu si nesl vhodnou směs volních vlastností, které mu pomáhaly. Na druhou stranu to byl vlastně „magor“, který jen sloužil svému účelu. Měl nulovou empatii a nesnášel slabost… pokud nejsi smrtelně raněný, mazej zpátky na bojiště, jinak tě odpravím sám za dezerci… Na filmu vysoce hodnotím právě ten komplexní pohled, kdy je Patton zobrazen v obou polohách. Jako vynikající generál, ale také jako tvrdohlavý a omezený člověk, který by válku neukončil a dál by začal válčit s „ruskými parchanty a hnal je až do Moskvy“. Nikdo neví, jak by to dopadlo, kdyby bylo tehdy po jeho. Bavila mě i jeho naprostá upřímnost a nulové vyjednávací schopnosti. :-) Hlavní představitel George C. Scott podal životní výkon a po právu si odnesl Oscara. Když k tomu připočtu výbornou řemeslnou stránku filmu, je na vysoké hodnocení zaděláno. Film mě bavil po celou dobu svých téměř tří hodin.

plakát

Stará puška (1975) 

Stará puška je válečný příběh odehrávající se v době druhé světové války ve Francii. Hlavní postavou je doktor Julien Dandieu (výtečný Philippe Noiret v netradiční roli), který se snaží být navzdory končící válce a stálému nebezpečí ze strany nervózních Němců pozitivní. Celý snímek má zpočátku vcelku příjemné vyznění, doktor vtipkuje, hudba je uklidňující a život celé rodiny zdánlivě klidně plyne. Než se ovšem stane nevyhnutelné a válka tragicky zasáhne. Najednou se vše mění v úplně jiný film. Ta změna je poměrně náhlá a divák ji musí rychle vstřebat, protože najednou se jde do akce a není čas na žádné dlouhé zpracování emocí. Válka je největší zločin z každého úhlu pohledu, kdy se ale pro konkrétního člověka stane nestrašnější? Když zasáhne jeho rodinu a blízké. Hlavní postava se s tím vyrovnává po svém, postaví se německým vojákům a film se stane akčnějším a napínavějším. Bohužel mám i dvě výtky. Tvou první je místy retrospektivní forma vyprávění, kdy se během akční části několikrát doktor zamyslí a vzpomíná na krásný minulý život. Což samozřejmě naruší tu akční část a vytrácí se napětí. Druhým mínusem je jeho milovaná žena (slušně zahraná Romy Schneiderovou). Podobný typ žen moc nemusím. Je přesvědčena o své kráse a ráda ji využívá. Je to koketa, která navíc nemá ráda muže, kterým podlehne?! Přesto jde o silný filmový zážitek v originálním zpracování. Zaslouží si ode mě i tu čtvrtou menší hvězdu.

plakát

Zrodila se hvězda (1954) 

Judy Garlandová předvedla ve filmu mimořádný výkon, bylo to pro ni jistě náročné po více stránkách a zaslouží si obdiv. Po hříchu je ona tím největším plusem, jinak jsem film doslova protrpěl. Muzikály nejsou rozhodně můj šálek čaje, ale někdy se to povede (All That Jazz, Šumař na střeše, Zpívání v dešti), proto občas zabrousím i do tohohle žánru a se ženou se mrknu. Tady se to hrubě nepovedlo. Režisérsky je to nezvládnuté, film se rozpadá na několik většinou nezábavných kusů (scéna v obýváku pro manžela je ovšem skvělá) a vůbec nedrží pohromadě. Některé pasáže jsou zbytečně dlouhé a nudné (jeden zpívaný výstup měl snad 15 minut), některé rozhodující životní momenty nejsou pro změnu ani zobrazeny a jsou jen v pár sekundách „vyřešeny“ záběrem na novinový titulek. Vtažení do příběhu se vůbec nekonalo, za to pohledy na hodinky byly časté. Ta tříhodinová délka je vražedná, pro nás to byl seriál na několik večerů. Navíc jsme viděli podivnou verzi, kde byly zřejmě původně vystřihané pasáže nahrazeny fotkami, kdy do toho herci mluvili. Celé to velmi rušilo a místy to vypadalo jako nepovedený dokument. Nakonec je to za dvě hvězdy a to především za ten výborný výkon Judy Garlandové.

Poslední hodnocení (2 661)

Urbanized (2011)

26.04.2024

Le Dos au mur (1958)

23.04.2024

Stará puška (1975)

21.04.2024

Zrodila se hvězda (1954)

19.04.2024

Útěk z ráje (1932)

14.04.2024

Rozhovor (1974)

13.04.2024

Playtime (1967)

06.04.2024

Vlk samotář a mládě 2: Řeka smrti (1972)

05.04.2024

A Bůh stvořil ženu (1988)

30.03.2024

Reklama

Poslední deníček (10)

TOP 2023

Letos mi to nějak dlouho trvalo. Ne, že bych neviděl nic zajímavého, ale nedokázal jsem si udělat čas pro klidné zamyšlení a rekapitulaci… tak konečně. :-) Za rok 2023 jsem ohodnotil celkem 143 věcí, což je od roku 2016 prakticky můj průměr. Po dokumentech o osobnostech (2021) a seriálech (2022) bych se letos zaměřil na tři různé oblasti.

 

První je Virtuální RETRO KINO

Uživatel Willy Kufalt mě zhruba před rokem pozval do soukromé diskuze, kde se každý týden virtuálně promítá jeden jím vybraný film. Viz hlavička diskuze.

Zdravím pozvané členy, vytvořil jsem tuto diskuzi s cílem trochu rozšířit povědomí o různých zapomenutých, méně sledovaných či v tuzemském prostředí "neobjevených" filmech, které stojí za pozornost a zhlédnutí.

Také tímto mu děkuji za pozvání. Jsem si jistý, že kdyby měl někdo další zájem, může se mu ozvat a on jej rád také pozve.

Jde opravdu o zajímavé a pozoruhodné snímky, které jsou ve většině prakticky neznámé a hodně dokáží rozšířit divákům filmové obzory. Bohužel nemám zdaleka čas sledovat vše, ale za celý rok jsem viděl celkem třináct zařazených filmů. Ty nejzajímavější pro mě byly:

Grand Prix – jeden z nejlépe hodnocených filmů z prostředí závodů F1 a bude se líbit i nefanouškům motosportu.

Stovky bobrů – moderní pocta starým groteskám a krásný gejzír originality a tvůrčí imaginace.

Den, kdy země vzplanula – sci-fi staré školy, které sází více na atmosféru a dialogy, než na efekty a je možná aktuálnější dnes, než dříve.

 

Druhou oblastí je polská kinematografie

Polská kinematografie se mi líbí čím dál více a jen v minulém roce jsem viděl deset filmů z Polska. Pozoruhodné byly všechny. Na pomyslném vrcholu stála „trilogie“ Andrzeja Wajdy Člověk z mramoru, Člověk ze železa a Walesa: člověk naděje. Polsko je náš soused, jeho dějiny jsou v mnohém podobné a v mnohém velmi odlišné. Tahle trilogie je výbornou sondou do moderních polských dějin. Navíc je to i filmařsky brilantní. Pátrání po fiktivní postavě za účelem stvoření dokumentu, změna ve vnímání budovatelského a dělnického nadšení, zobrazení Lecha Walesy jako normálního člověka… všechny tři filmy jsou skvělé. Občas jsou na diváka náročné, ale za setkání určitě stojí. Variantou je pak rovněž dobrý snímek Jack Strong o polském špionovi z období Studené války. Je divácky přístupnější, má tradiční filmovou dramatizaci, dobré obsazení a také silné vyznění.

 

Nakonec přidám několik pozoruhodných dokumentů

Pozemšťané – Pozemšťané mají sílu diváka rozsekat na malé kousky a ty pak ještě zašlapat do podlahy. Dával jsem to natřikrát během jednoho týdne… Na začátku je to přirovnáno k nacizmu a k Holocaustu, myslel jsem si, že to tvůrci zbytečně přehánějí. Nepřehání to, jen je to ještě ve větším měřítku a ke všemu živému bez rozdílu… asi nejsilnější emocionální zážitek za celý rok… - (celý komentář zde)

Sociální dilema – Mnohonásobně zvýšené počty sebevražd mladistvých, proměna uživatelů na obyčejné produkty, rostoucí polarizace společnosti, sociální nepokoje, ztráta schopnosti komunikovat na živo, ztráta schopnosti přijmout opačný argument, totální závislost na technologiích… i tohle všechno přináší nové online technologie - (celý komentář zde)

Švéd v žigulíku – Západoevropské řízení a management na ruskou fabriku a kapitalistické myšlení na ruské dělníky… ne, to není námět absurdní komedie, ale realita, která se před pár lety skutečně stala :-) - (celý komentář zde)