Reklama

Reklama

Vetřelec: Covenant

  • USA Alien: Covenant (více)
Trailer 2

Obsahy(1)

Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (CinemArt)

(více)

Videa (16)

Trailer 2

Recenze (1 630)

sniper18 

všechny recenze uživatele

Ani nedávny Prometheus, ktorý sa snažil trochu rozšíriť a dovysvetliť univerzum pôvodného Votrelca mi nijak zvlášť nevadil a dokonca mimo vyvražďovacích scén ma aj dosť bavil, ale predsa len som sa viac tešil na toto nové pokračovanie, ktoré malo konečne omnoho viac ponúknuť aj samotného votrelca, ktorý mi roky chýbal, ale nakoniec to bola chyba, pretože práve votrelec a hororová zložka tomuto filmu dosť podkopáva nohy. Ako pokračovanie Promethea to v mimoakčných scénach funguje veľmi dobre, toto univerzum sa mi jednoducho páči a tu mi zápletka, ale aj samotný dej prišli dostatočne zaujímavé, je tu zodpovedaných mnoho otázok, nielen z Promethea, ale aj Votrelca, ktoré ma zaujímali už roky a na moje prekvapenie ma to dokonca ani nesklamalo a tieto odpovede mi vyhovovali, aj keď som sa ich dosť obával. Ale filmu sa aj tak nedarí držať plnú zaujímavosť po celý čas, tempo mi prvú polovicu prišlo trochu pomalšie a v druhej je to zase dynamické až moc, niektoré sekvencie by to chcelo skrátiť a iné zase predĺžiť, jednoducho k ideálu to malo stále ďaleko, ale celkovo ma to bavilo. Ale práve po tej hororovej zložke ma to skoro vôbec nebavilo. Akoby tvorcovia zabudli, aké typy hororových scén boli v pôvodnej sérii najlepšie, práve tie pomalšie, v ktorých sa votrelec nečakane sa objaví pri svojej obeti a nemilosrdne ju zlikviduje alebo unesie. Toto je návrat ku trojke, ktorú mám z celej série najmenej rád, ale ešte v o dosť horšej podobe. Hororové časti sú zbytočne preakčnelé, votrelca vidno príliš moc a často v úplne nevhodných lokáciách, napríklad taký útok na lúke alebo jeho pohyb po vonkajšej strane vesmírnej lode mi vôbec nesedeli a navyše je neustále až moc viditeľne digitálny. Pri týchto nových dieloch klasík si len divák uvedomí, ako sa to kedysi robilo omnoho poctivejšie a lepšie. A tak vlastne jediný hororový moment, ktorý ma celkom zaujal bola scéna v sprche a od tej som pri tom čakal najmenej. Ale aspoň tu vyzeral votrelec konečne poriadne. Inak krvi a zabitých je tu viac než dosť, ale tie likvidácie teda za moc nestoja, tu som čakal omnoho viac. Problém je aj obsadenie, jedine Michael Fassbender v dvojúlohe androidov je výborný, obe jeho postavy a rozdiely medzi nimi ma bavili, práve jeho postava je na moje prekvapenie veľkým plusom nielen tohto dielu, ale myslím, že aj celej novej série a práve kvôli nemu som zvedavý, ako sa budú vyvíjať ďalšie diely. Zvyšok postáv je už úplne zameniteľný, takže mi bolo úplne jedno, kto prežije. Režijne to inak nie je zlé, Ridley Scott vie stále natočiť minimálne nadpriemerný blockbuster, vizuálna stránka je výborná, ale aj mimo nej má svoje klady, len ako som spomínal, tá hororová stránka nestojí za nič. A musím pochváliť aj hudbu, tá sa mi dosť páčila. Takže Alien: Covenant určite nie je zlý film, kľudne si to ešte pozriem a kladov je tu dosť, hlavne to zodpovedanie mnohých otázok z Promethea a Votrelca, ale na film z tohto univerza je to predsa len trochu slabé, samotná postava votrelca si zaslúži omnoho citlivejší prístup a lepšie vymyslené scény, než tieto na zúfalo priemernej úrovni. 66% () (méně) (více)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

zhnusení, zvrácenost a svinstvo. no nebyly to právě libé pocity, které ve mně film zanechal. jenže přesně o to tu šlo. mnozí se v reakcích vůči filmu ohrazují s tím, že prý jde jen o prachobyčejný slasher, čili formát, jaký není hoden kultovních předchůdců, a další se snaží kritiku mířenou z tohoto směru odrážet. mám-li si v tom souboji zvolit stranu, kloním se k názoru, že Covenant opravdu má zřetelné rysy slasheru, ale jiné, než o kterých se (nejčastěji?) hovoří. tak předně, Scott se vrací k modelu, kde monstrum není v centru, ať už dění nebo optiky kamery, ale existuje kdesi na periferii a slouží spíše jako prostředek k navýšení atmosféry znejistění, znepokojení a posléze děsu. to je imho dobře. stejně jako těch pár slasherů, na které jsem během sbírání diváckých zkušeností narazil, se i Covenant vyznačuje nepokrytou předvídatelností, postavy opouští rozum a pod vlivem traumatických okolností přestávají jednat racionálně, a tak jedna po druhé umírají v předepsaném pořadí pro zděšení jedněch a potěchu druhých. myšlenku podporuje také odbytá charakterizace postav, s čestnou výjimkou androida. pravda, úvahami nad genezí nového života, tímto dědictvím silně mytologizovaného a diváky povětšinou nepochopeného Prométhea, se slashery typicky nevyznačují. a odtud už se odvíjí jedinečnost Covenantu. celý film jako kdyby svým významem a vyzněním adoptoval Davidův pohled na lidský život. v dřívějších filmech série byly sympatie k postavám klíčové. měl-li si film náležitě užít, divák musel soucítit (a notně tomu napomáhala přirozená inklinace k divácké identifikaci); o to víc, když postavy čelily smrti, s každým dalším dílem zřetelnější a brutálnější. s každým dalším dílem se hodnota lidského života o něco víc snižovala, až se v Covenantu vytratila úplně. tohle už je snad dokonalý misantropický nihilismus. navíc velmi nevstřícný vůči divákům, jelikož se brání jakékoliv estetizaci, která by umožnila všechen ten slizký černý hnis zarámovat coby umělecké vyjádření 'krásně tematizující ošklivost' - kontrastuje autentické přírodní lokace se škaredými digitálními monstry (od dob nepřesvědčivého digitálního xenomorfa z Fincherova třetího dílu série se změnilo zjevně jen málo), klade vedle sebe nádherné a vznešené záběry na hvězdné lodě, nadýchaná mračna v planetární atmosféře a obrazy navržené podle klasických děl dějin umění (viz Böcklinův Ostrov smrti, případně Gigerův hommage této malbě, Pravda vystupující ze studny Jean-Léona Gérôma a další) s vykuchanými obludami z Davidova kabinetu kuriozit, perverzními polibky dvou androidů a ohořelými mrtvolami (Scottova hrůza ze smrti uhořením bude nejspíš patologická, jestli si mohu dovolit soudit coby amatérský psychoanalytik), a hlavně, co mě iritovalo zdaleka nejvíc - neustále skáče mimo kýžený rytmus, tempo se náhodně střídá, bez jakéhokoliv klíče, tlumené vleklé pasáže nastupují namísto hektických akčních v naprosto nevhodnou dobu (podobně jako poznámky v závorkách v tomto komentáři) a adrenalinová akce přichází nejenže nečekaně, to by samo o sobě bylo v naprostém pořádku, ale hlavně bez přímé návaznosti na... cokoliv. i když ale znám Scottovu filmografii relativně dobře, nedovedu posoudit, zda to vše představuje vynalézavý záměr, nebo zda je výsledná podoba filmu dílem náhodné shody různých tvůrčích faktorů. Scotta mám totiž zaškatulkovaného coby velmi nadaného filmového režiséra (ve smyslu režisér-řemeslník, nikoliv nutně (i) režisér-autorský umělec), ovšem naprosto ignorantského při volbě látky ke zpracování. občas se mu do rukou dostane skvělý materiál a pak vznikají mistrovská díla jako původní Vetřelec nebo Blade Runner, většinou se však bůhvíproč nadchne pro mizerný, kýčovitý námět a jen díky své profesionální zdatnosti vznikají sice ideově velmi problematická až nevěrohodná, celkově vzato však ne vždy zcela promarněná díla. Covenant bohužel jednoznačně spadá do této druhé, rozsáhlejší podmnožiny Scottovy tvorby. a i když se nejsem schopen přemoci a uznat jej za zdařilý film, přiznám mu tolik, že část svého účelu přeci plní - podařilo se mu (přinejmenším ve mně) znovu vzbudit zájem o celé to vetřelčí [nebo, chcete-li, vetřelecko-predátorské (+možná i -bladerunnerovské)] fikční univerzum s celou jeho rapidně se vyvíjející (novou) mytologií. je kuriózní, jak Scott a jemu oddaní scenáristé pracující na této sérii prequelů naprosto nezvládají (pře)tlumočit odkazy a inspirace v existujících mytologických systémech do smysluplné pastiše, zato se jim však (relativně, protože výhrad by se našla spousta) daří budovat (v přeneseném slova smyslu) mytologii novou, fikční a fantastickou, a s ní právě i zájem o vetřelčí univerzum a jeho další směřování. () (méně) (více)

Reklama

verbal 

všechny recenze uživatele

Týmto opäť srdečne zdravím, teraz do riadne vyhriatej Kalifórnie, všetkých maďarských pokryteckých riťopichov a chcel by som sa vážne uchádzať o to miesto akože PéHaPé programátorika. Najebal bysom hneď reklamy aj priamo do komentárov, aby si sa nabudúce mohol amatérsky tahať za lofasa aj na Bora Bora. *** Halo, Ich bin Helga aus Warnemünde, 18 Jahre, a ja byla poslana na hudebni tabor nach Tschehei, fedena faše slafna sbormeister, Herr Ferbal. Tabor to spezial, my musela nur dloucha dechova nastoj mitgebracht, že by my nautchit von Herr Ferbal sprafně foukat. Ihned po moje pšijezd ja aber sjistit, še alles falsch, Herr Ferbal außerordentliche hofado und nur lakat junge deutsche Mädschen zu ficken unter saminka hudebniho fsdělafani. Se mnou, Helga aus Warnemünde, fšak der Arschloch udělat die große Fehler und fest pšepotchitat! Meine Groß Groß Groß Groß Groß Groß Großmutter byla totiš die berühmte Brunhilde aus Niebelungslied, und so ja se sebou nenechat, jak fy šikat, orat. Takše teď ten uchylna pedofil byt nahy sfasana nach kozelec, kouli v hubě a kfilenim bittet mich, še by ja pšestala ho bitchovat. Und fy sajiste chapat, še in diese poloha der Scheißkerl nemohla schreiben, und so muß ich ein Paar slof über film Der Fremde: Verbindlichkeit šeknout. Takše, Rydly uš byt stara zenil und langsam posila sfoje nejlepši dilo nach Fotze, nebo jak Herr Ferbal rad šikat, do pitche. Ušfaněna pohadka o jebla Android mit Gottkomplex (und ich meine der Gott, nein ta faše chnusna mumie, co fšdycky kurvit Einkesselbuntes) opsachovat siebzig procent nudna švastu und nur dreizig prozent Fetšelec. A to je na horor was? Na richtig, malo, kurfa, malo! Mischi, unserer großen Schauschpieler, sice sase hrat, jako by mu hošet koudel bei der prdel, aber difak sfědafa na Fetšelec a ne na zwei tepla plechofa huba, jak pul hodina … Moment mal, bitte. „Halte Maul, du verfluchter Pervert, to tfoje „hmmmgrrrrr“ ruschit mě pši moje erudofana Filmkritik. Ty chtit, še by ja tobě projit jehlofkama po koule, oder was?!“ … Takše Entschuldigung, ja muset učit der uchyl slušně chovat. Kde jsem to … ach so … jak pul hodina fedou kytchowita kokoti plky, jestli nas stfošit Buch oder nějaka skurfena Ity, a pšitom si fsajemně olisuji die Flöten. To je echt matrosch gerade für artofa hnědopich und intelechtulane pšechšaty buzeranten aus Philosophiefakultäten. A kdyš se endlich objevit nějaky ten obluda, je to rychle wie sračka, protože fšechna prachy sešral Mischi a nic nenechat na Effekten. I ten der Kosmos pak fypada jak in Stardrek s roku sechsundachzig. Kdyš fy k tomu ještě pšipotchitat posatku, co se mesi tim švaněnim chovat wie eine Kokotenbande, und außerordentlich hnusna babochlap v hlavni role, proti ktere je i Ryplyofa miss intergaylaktickych letu, a fy chcete lieber mit na xichte fejshhagra, abyste se na to nemusela difat, fyjde fam … Entschuldigung noch mal … „So was, du verdammter Ablenker, kolik ty chtit noch ran? Warte mal, fyndam ti s huby ta koule, aby ty mohla otpofidat … Pomoc, pomoc!!! Okamžitě mě rozvaž, ty zkurvená náckovská děv… mmmmgrrrr …“ Tak nichts, ještě budem musela hodně cvičit. So dame tši, aber nur aus soucit, toto Rydly ausgekurwt hat jako tehdy Hanibala. A jetzt ja si ein bischen zašadit s tim ostnata pšipinak. Mmmmmgrrrrrrchchch. () (méně) (více)

Morien 

všechny recenze uživatele

Představuji si, že kdyby se banda kamarádů v libovolném sociálně-lubrikujícím prostředí bavila o tom, jak by mohl pokračovat Prometheus, tak by jim v hlavách probleskovalo to, jak ve výsledku vypadá Covenant. Některé vize jsou ostré a super, spousta detailů a funkčních věcí je v mlze a postavy jenom jako loutky chodí od jedné cool scény k druhé. A Fassbender oplodní, co mu pod ruku přijde. Ale jako kdyby to vůbec nepřišlo do kontaktu s profesionálními filmaři, kterým někdo platí za to, aby vyrobili nejlepší možný výsledek. -"Don't let the bed bugs bite." ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Po lehkonohém Marťanovi jsem měl za to, že pro Scotta je věk jenom číslem, které vznikne odečtením cifry z občanky od té na kalendáři, takže na senilitu bych to nesváděl. Spíše (a to je horší) na tvůrčí neukázněnost a zbytnělé ego, které se stalo nádorem jedinečného tvůrčího umu, který nerespektuje ani kánon, ani nenabízí nový přístup. Úvod je zmatený, postavy nemají zázemí, takže sledujeme skupinu opravdu, ale opravdu hloupých kreténů, a děj je při vší vůli velmi průhledný, přičemž to banální (krvavá fašírka) dostává přednost před tím opravdu zajímavým – a z hlediska vývoje série – důležitějším (stvoření). Scott chce ohromovat, ale postava Davida by mohla suplovat Krytona v Červeném trpaslíku, takže namísto zatajeného dechu cedíte skrze zuby smích a nadávky. Vizuální pestrost, Scottova dlouholetá devíza, která zachránila jeho nejeden film, absentuje též, přičemž to mnohdy vypadá jako dražší epizoda Hvězdné brány, kam vlastně svojí kvalitou patří i celý zbytek filmu. PS: Kurzelovo audio je temná nervózní fantazie, které ten film není hoden. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (45)

  • Tak, ako v Prometheovi (2012), tvorcovia vôbec nebrali do úvahy časový vývoj a tak, aj keď je film dejovo pred pôvodnou technológiou, pôsobí, ako keby bol ďaleko za ňou. (Jumar)

Související novinky

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

Fede Alvarez natočí nového Vetřelce

05.03.2022

Zatímco plánovaný vetřelčí seriál pro kanál FX je stále v přípravách a jeho natáčení by mělo začít v roce 2023, kolem vzniku nových celovečerních filmů této franšízy panuje složitá situace. Stále se… (více)

RoboCop přišel o režiséra

RoboCop přišel o režiséra

16.08.2019

Režisér filmů Elysium a především chváleného District 9 Neill Blomkamp se té smůly nezbaví. Jeho pokračování Vetřelce se Sigourney Weaver bylo zaříznuto poté, co se Ridley Scott rozhodl pokračovat ve… (více)

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

Chystá Ridley Scott dalšího Vetřelce?

01.06.2019

Vetřelec minulý týden oslavil 40. výročí a v rámci oslav došlo i na rozhovor se samotným tvůrcem ikonického hororu Ridley Scottem (Černý jestřáb sestřelen, Konzultant). V něm pak Scott mimo jiné… (více)

O čem by byl další Vetřelec?

O čem by byl další Vetřelec?

15.11.2018

Pokud jste viděli poslední filmy z vetřelčí série od režiséra Ridleyho Scotta (Marťan, Gladiátor), pak je vám nejspíš jasné, že měl slavný tvůrce pro svoji temnou sci-fi ságu ještě velké plány. V… (více)

Reklama

Reklama