Obsahy(1)
Do prázdné hospody přijdou dva hosté - nájemní vrazi, aby něco snědli a počkali na svou oběť. (5150)
Recenze (29)
K filmům Andreje Tarkovského chovám posvátnou úctu, tudíž jsem vělmi rád, že jsem mohl vidět jeho studentský film a de facto prvotinu. A jak už to u takových snímků bývá, tak i tento má své mouchy (zvuk, maska černocha...), ale i klady (na svou dobu opravdu velmi povedené a nevšední dialogy, kamera), a tak bych měl dát neutrální (lepší)trojkové hodnocení, ale jak už jsem naznačil, tak jsem ovlivněn osobou režiséra, takže tu hvězdu navíc dám. ()
Krátky film podľa poviedky Ernesta Hamingwaya, ktorý bol prvým filmom ruského VGIK- u, ktorého námet bol inšpirovaný zahraničnou literatúrou a nie Ruskou. Film je pomalý, dýcha z neho ponurá atmosféra, ktorá sa sústreďuje na úzke miestnosti. Tak má bar a hotelová izba možnosť vyniknúť podstatne stiesnenejšie, než tomu skutočne je a umocňuje tým ten drsný, ponurý feeling, ktorý dodáva filmu na zaujímavosti aj keď sa tam vlastne nič nedeje. ()
Dvacetiminutová studentská prvotina Andreje Tarkovského podle povídky Ernesta Chemengujeja (omlouvám se, ale fascinuje mne přepis anglických jmen do azbuky :) Filosofující příběh jedné nájemné vraždy, popsaný z pohledu vrahů, ústí do filosofické metafory o rezignaci a odevzdání se. Přestože je to v podstatě domácí úkol, je to velmi kvalitní věc, zejména scénářově a občas zajímavou kamerou (holt student kamery si v uričtých věcech dovolí větší šílenosti než rutinovaný kameraman, který už má zaběhnuté určité postupy a klišé, takže scéna, kdy jeden z vrahů zaleze do "střílny" je natočená zajímavě úchylným způsobem). Naopak chybí kvalitní zvuk a výprava, ale když uvážíte okolnosti vzniku, nejsou ani tyto části špatné. Spojistost s Tarkovského pozdějšími díly jsem tu nenalezl, ale přece jenom toho ještě nemám nakoukaného tolik - takže je to pro mne jen zajímavý film. A, ač nerad srovnávám, zde si jednu komparaci neodpustím - strašně mi to připomínalo moji milovanou Pulp Fiction, zvlášť v první půlce, a to nejen tématem, rasistickým tlacháním, zevšedňováním násilí a výstavbou děje; některé repliky mají i vysloveně tarantinovský styl psaní dialogů. - Co vám udělal ten Andersson, že ho chcete zabít? - Nic, nikdy jsme ho neviděli. - Tak proč ho chcete zabít? - Naši přátelé nás pěkně poprosili. ()
Tarkovského mám fest rád a považujem ho za jedného z najväčších umelcov, čo behali (behajú) po tomto svete. Som rád, že sa mi podarilo vidieť túto raritku zo školských čias, no ak mám byť objektívny tak sa nejedná o nijaký skvost (to si maestro nechal na neskôr:) Ako študentský filmík viac než dobré, nič viac... ()
No, klasický, lepšie zvládnutý študentský film. Mám s čím porovnávať, vidím, čo sa točí na VŠMU, ale aj inde vo svete. Tarkovskeho dielo tak má solídnu formu, vytvára postupne napätie, výber ksichtov vrátne "negra" sa tiež vydaril. Pointu to síce má, ale v momente, kedy film skončí si poviete, že záver bol vystrihnutý, alebo je film nedokončený. Škoda, že sa režisér neujal aj neskôr niektorého z Hemingwayových diel. ()
Galerie (1)
Photo © Moskauer Filmhochschule (VGIK)
Reklama