Obsahy(1)
Režisér David Vondráček končí „divokým severem“ svou dokumentární pentalogii o současných dějinách českého pohraničí (Zabíjení po česku, Řekni, kde ti mrtví jsou, Sbohem český koutku, Do země (ne)zaslíbené…). Tentokrát mapuje metodou „hlubinné sociologie“ nejvíce nemocné území Česka. V pestré mozaice příběhů lidí ze Šluknovska předkládá anamnézu sociálních a etnických problémů tohoto „severočeského konce světa“, kde násilí vůči Romům vyvřelo nejen kvůli frustraci z nezaměstnanosti a z narůstající kriminality, ale hlavně kvůli specifickému vývoji tohoto území po roce 1945. Přitom na počátku minulého století patřil tento kraj k průmyslově nejvyspělejším ve střední Evropě. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (14)
Nemůžu hodnotit, zase jsem se strašlivě nasrala a musela přepnout. Chtělo by to ubytovnu pro sociálně slabé do bezprostředního sousedství každého pokryteckého politika, korektně mediálního žvástala a pravdoláskového aktivisty. Zbytek svého komentáře na téma našich utlačovaných, rasově diskriminovaných, zcela bezproblémových romských spoluobčanů budu autocenzurovat, ať na mě nepřiletí nějaký lidskoprávní Holomek s žalobou... Ale jednoho slušného, pracujícího cigána fakt znám a nedám na něj dopustit! A ten zbytek... pomůžu si výrokem pana Rudolfa Hrušínského st.: "Jak by tady bylo krásně!" ()
Dle mého názoru velmi vyvážený, nestranný a do optimální hloubky jdoucí dokument. Proč reportéři nenatáčeli noční dění poblíž ghett? Protože to nemá smysl - to co popisují sousedé si snad každý umí představit. Proč jsou v dokumentu rozhovory jenom se slušnými romy a ne třeba s tou paní na konci? Protože s tou paní na konci se rozhovor nedá udělat - to snad každý vidí a taky hlavně proto, že slušní romové žijí a kdo tento fakt ignoruje je prostě tupec, který dokáže chápat jen černou nebo bílou, ale unikají mu odstíny šedi (tedy cca 99% reality). A že tam nebyl vidět bordel a vybydlené domy apod.? A koukali jsme všichni na ten samý dokument? Já tam toho viděl až dost. Myslím, že většina zde emotivně kritizujících recenzentů viděla (a v životě vidí) spíš to co chce vidět, než to co tam skutečně bylo. ()
Naprosto mimo mísu. Autor napřed spojí současné nepokoje s poválečným odsunem Němců, a podsunuje divákovi, že bouřící se lidé jsou vlastně potomci vrahů a zlodějů. Romové jsou zde jen pracující, zatímco bílé zde zastupuje "komická" postavička Kohouta. Vondráček by se měl učit u manželů Doušových, kteří jsou zde jen pár minut, ale přesně vidí situaci, a jeden strip pana Douši vydá za celý Vondráčkův dokument. ()
Tak nějak nechápu negativní reakce na dokument.Na to,jaký je to tam sud prachu,tak mi přišel hodně vyvážený.Pohledy z obou stran,ale samozřejmě nelze vyslechnout každého .Pochybuju,že by ti problémoví lidé jak ze strany bílé i barevné něco smysluplného dokázali říct.A k p.Kohoutovi: Příjemně mne překvapil svým nadhledem na moc,kterou jako vůdce davu má(měl).Rozhodně ten člověk přemýšlí víc než většina zde přispívajících uživatelů.Pokud hodnotím dílo tak za 4****. ()
Jen ať to ukazujou. Jedni se v noci chtějí vyspat, mít čistý ulice a nebát se, druzí akorát hulákají a jediný, co se z toho dozvíte je, že všichni okolo jsou akorát rasisti. Nedá se to generalizovat a všechny hodit do jednoho pytle, každopádně ten poměr bude dost velkej, řekněme 9:1?! To by mohlo odpovídat. ()
Galerie (5)
Photo © Česká televize
Reklama