Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Ten večer se malému Kevinovi jeho skříň na šaty nezdála. Ozval se prapodivný rachot a následně z ní vyběhnul kůň, na kterém seděl jezdec v brnění. Když se Kevin probral z leknutí a vystrčil hlavu zpod peřiny, tak byl jezdec pryč a pokoj byl úplně normální. Stejně mu to nedalo a druhý večer si přichystal baterku a foťák. Už téměř spal, když se mu ze skříně vyhrunulo do pokoje šest malých trpaslíků, kteří ukradli Nejvyšší bytosti Mapu, podle níž se dá cestovat v čase. Chtě nechtě se Kevin stává účastníkem jejich výpravy, po jejímž skončení by se ze šesti malých trpaslíků měla stát legendární loupežnická banda. A nebo ne, když by se jim podařilo okrást Napoleona nebo mykénského krále Agamemnona? O mapu však má zájem i samotný představitel Zla, který touží zničit svět a Nejvyšší bytost ji chce taky vrátit zpět. Teď je na Kevinovi a jeho (stejně vysokých) společnících, jak se s nastalou situací dokáží vypořádat. (Isherwood)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (148)

fmash 

všechny recenze uživatele

„Marion, skoč pro chudé!“ :) Na Time Bandits Terryho Gilliama jsem se těšil jako na potenciální imaginativní hody plné bizarnosti a nápadů. Bohužel jsem zažil nemalé zklamání. Nepatřím mezi skalní ctitele pythonovského humoru, tak mi možná leccos uniklo (nebo možná nebylo moc co najít), ale vyjma povedené scény s Cleesovým přiteplalým Robinem Hoodem (alespoň vím, odkud přistál ve Shrekovi) se moc věcí k pobavení nenašlo. Záležitost se Supreme Being nepočítám, to bylo fajn, ale standard. Nepochopil jsem kontrast mezi naprosto skvělými výpravnými scénami typu Agamemnón, vstup do pevnosti zla aj. (jež měly potenciál na svou dobu totální pecky a nemusel by se za ně stydět nejeden dnešní film včetně Pána prstenů) a naivně televizními efekty, spojenými s hlavními dobro/zlo postavami (neměl bych zapomenout na neuvěřitelně líný střih v mnoha scénách). Abych to uzavřel, celek na mě působil rozcupovaně, očekávaná absurdnost se dostavila v nečekané formě a především jsem se skoro celou dobu trvání tohoto veledlouhého filmu nudil. Doporučit lze pouze zarytým „montypajtnovcům“. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

V 80. letech, když jsme na to s německým dabingem koukali na ORF, nám to přišlo fantastické. Jen jsme se nikdy nemohli shodnout, o čem to vlastně bylo. A vlastně ani ty jednotlivé scény jsme si brzy moc nevybavovali. Dnes už vím proč. Ten film je pitomý, děj nemá, scénky jsou nudné a odnikud nikam nejdou (klidně z toho mohl vzniknout nekonečný seriál a trpajzlíci s Kevinem mohli stejně jako v seriálu Sliders vždy někam propadnout a prožít tam nějakou podle rejžy úžasnou bžundu) a jehož vyzněním je, že dítě za odměnu přijde o mámu a tátu (kteří jsou sice lidé válící se na gauči u televize, ale i tak). Ani ten humor mi nijak nepřišel dobrý - Robin Hood jako pitomec, pak ten pár, co si nikdy nevyzná lásku, Titanic, nic nic nic, co by bylo vtipné. A už vůbec ne Zlo a zcela přeplácaný boj s ním pomocí kovbojů, Římanů, tanku a kosmické asi lodi. Takže mne nakonec jen zaujalo, že na hudbě občas spolupracoval George Harrison z Beatles (který měl k Monty Pythonům blízko a který chtěl kdysi natočit něco jako oni, a tak vznikl halucinogenní paskvil Magical Mystery Tour - který se vlastně od Time Bandits moc neliší, především nekonečně natahovanou strukturou, že někdo někam přijede, odehraje se cosi pitomého a jde se dál). ()

Reklama

Lavran 

všechny recenze uživatele

Příběh o moci představ a možném původu "zla" v našem světě, jehož fantasmagorická podoba je - podobně jako u Krajiny přílivu - plně podřízena optice ústředního dětského hrdiny, který rád fantazíruje, miluje a zná staré příběhy a jejich hrdiny. Kevin (jak zní jeho jméno) ve svých zhmotněných snech a představách objeví nouzový východ z nepříznivé rodinné „reality“. Jeho rodiče mu totiž doslova ukradla moderní technologie zjednodušující život - tráví apatické večery u hloupých televizních soutěží, nejsou schopni svému synovi naslouchat a debatují pouze o nejnovějších domácích spotřebičích a banalitách. Jednoho večera - jako předzvěst budoucího dobrodružství - vyrazí na (snícího?) Kevina z jeho vlastní skříně středověký rytíř na koni. Fascinován tímto zážitkem se Kevin následující den vybaví polaroidem a co nejdříve se uloží ke spánku. Skříň tentokrát vyvrhne skupinu trpaslíků s tajemnou mapou, kterou ukradli ještě tajemnějšímu Vševědoucímu. S tou se mohou orientovat v časoprostorových trhlinách a jimi procházet do různých období lidských dějin (resp. do jejich zjednodušených, pohádkových podob založených na dětských stereotypech a míšení faktů s mytickým). Zpočátku je konečný cíl dobrodružství, resp. možné vyústění zápletky nejasné. Trpaslíci se ženou pouze za vlastním obohacením a Kevin, který se k nim náhodou přidal, je chtě-nechtě vláčen časem s nimi, přičemž jsou bez ustání pronásledování původním majitelem mapy. Postupem "času" však dostává zápletka ucelenější podoby a smysl celého putování je konkretizován. Na scéně se totiž objeví zosobněné Zlo (notně stařecké), které není ničím jiným než synekdochickým a zrcadlovým obrazem zla ze "skutečného" světa, jak jej chápe Kevin. Právě od této chvíle již není pochyb o tom, že celá zřeštěná štrapáce je reflexí jak chlapcových niterných (abstraktních) obav a tužeb, tak i reálných obrazů, které mají původ v jeho každodenním životě - tedy obecného přediva snů. Gilliam průniky představivosti do reality podává velmi rozostřeným způsobem, takže je možné spekulovat o tom, zda mezi oběma světy existuje definovatelná dělící čára. Tento velmi "asijský" způsob smýšlení (realita není striktně oddělována od iracionálního a naopak) se ostatně prolíná celou jeho tvorbou. Kardinálně problematickou otázkou, která se jako Damoklův meč vznáší nad celým filmem, však zůstává, zda oním explicitním konfliktem s technologií nelze film vykládat jako zarytě technofobní. I na tuto domněnku má ale Gilliam - minimálně do úrovně fabule - neprůstřelné alibi. Celý příběh, jak už jsem nepřímo poznamenal, je koneckonců zveličen dětskými očima... Proč ale pouze tři hvězdičky? Zloději času doplácejí na epizodičnost, která rozbíjí strukturu celého díla. Tu lze chápat jako jasný přežitek z „montypytonovských“ skečů. Je ale poněkud smutné, že zrovna přímé průniky milované absurdní komiky (společné scény Shelley Duvall a Michaela Palina a hoodovské cameo Johna Cleese) působí proti křečovitému zbytku dojmem jako by pocházely z jiného světa (času). Zloději času jsou tak trochu nesourodý mišmaš, který je sice posvěcen mnoha závažnými tématy (ztráta komunikace, eskapismus...) a nečekaně vybízí diváka k hlubšímu zamyšlení, ale pranic to nemění na tom, že společně s Kletbou bří Grimmů zastupují nejméně povedený Gilliamův film. () (méně) (více)

Terva 

všechny recenze uživatele

CITÁT - Mapu jsme si jen půjčili a pak jsme utekli.......... Chvilkami dobrý chvilkami nudný, jako na mořských vlnách, jednou dole, jednou nahoře. Hudební doprovod je na svou dobu průměrný a kamera normální. Celkem povedený scénář, kterému by možná svědčilo nějaké remake ze současnosti. Triková stránka slabá. Na to jak je film starý je to však celkem slušně natočený. CITÁT - Rychleji to opravdu nešlo........... ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Priemerná fantasy zábavička. Nemôžem sa však zbaviť dojmu premárneného potenciálu. Niektoré scénky sú síce humorné, dokonca miestami roztomilo bláznivé, škoda len, že je medzi nimi halda vaty. Časové skoky po čase začnú nudiť a príbeh začne čoskoro upadať. Connery tu hrá iba chvíľku, takže nie je ani možnosť celkový dojem napraviť lepším hercom. Film síce za dva dni vyfučí z hlavy, ale ako jednohubka na zabitie času neurazí. 50/100 ()

Galerie (80)

Zajímavosti (12)

  • Oblek, který ve filmu nosí Ralph Richardson, je jeho vlastní. (MrCreosote)
  • David Warner musel mít dabléra při scéně na schodech. Trpí totiž závratí. (Terva)
  • Terry Gilliam řekl, že nízký úhel kamerových záběrů zvolil schválně, aby divák děj vnímal jako trpaslík. (Terva)

Související novinky

Zemřel herec David Warner

Zemřel herec David Warner

25.07.2022

Nekorunovaný král filmových „záporáků“ a britský džentlmen s neuvěřitelně plodnou kariérou, která čítá na dvě sta třicet filmových a televizních rolí - těmito slovy by se dal představit David Warner,… (více)

Apple plánuje seriálové Zloděje času

Apple plánuje seriálové Zloděje času

30.07.2018

Apple ve spolupráci s Paramount Television a producentem Terrym Gilliamem (Muž, který zabil Dona Quijota, 12 opic) plánuje seriálovou verzi fantasy snímku Zloději času z roku 1981. Příběh sleduje… (více)

Zemřel Kenny Baker, R2-D2 ze Star Wars

Zemřel Kenny Baker, R2-D2 ze Star Wars

13.08.2016

Dva týdny před svými 82. narozeninami nás opustil představitel jednoho z nejznámějších filmových robotů. Kenny Baker si R2-D2 zahrál v prvních šesti epizodách Star Wars a u sedmé zastával pozici… (více)

Cestujeme v čase... zase?!

Cestujeme v čase... zase?!

31.10.2006

Remake. Slovo, které posledních pár let vyvolává nepříjemné chvění v žaludku a slabší migrénu téměř u každého filmového fanouška. A ještě aby ne! Na tento zhoubný nádor zemřelo již několik dobrých… (více)

Reklama

Reklama