Reklama

Reklama

Batesův motel

(seriál)
Trailer 3
Drama / Mysteriózní / Horor / Thriller
USA, (2013–2017), 36 h 1 min (Minutáž: 39–47 min)

Hudba:

Chris Bacon

Hrají:

Freddie Highmore, Vera Farmiga, Max Thieriot, Olivia Cooke, Nestor Carbonell, Nicola Peltz, Mike Vogel, Kenny Johnson, Keegan Connor Tracy, Ian Tracey (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(50)

Krev je hustší než voda aneb Jak to bylo před Hitchcockem. Hitchcockův klasický horor Psycho (1960), natočený podle románu Roberta Blocha, patří do pomyslného zlatého fondu světové kinematografie a od doby svého vzniku vybízí k různým pokračováním, přepracováním i bezostyšným napodobeninám. A tak máme Psycho II (1983), Psycho III (1986), Psycho IV: Začátek (TV-1990) a také remake režiséra Guse Van Santa (1998), pyšnící se tím, že sleduje mistrův originál záběr po záběru (není to do důsledku pravda).
Seriál Batesův motel „vychází z postav Blochova románu Psycho a ze způsobu, jak byly zobrazeny v Hitchcockově stejnojmenném filmu". Jeho tvůrci Carlton Cuse, Kerry Ehrin a Anthony Cipriano zvolili v poslední době oblíbený přístup tzv. prequelu, tedy rekonstrukci předcházejících osudů hlavních protagonistů. Děj ovšem přenesli do současnosti a také změnili jeho místo. Příběh se neodehrává ve smyšleném kalifornském Fairvale, nýbrž ve fiktivním oregonském pobřežním městečku White Pine Bay. Tam přijíždějí čerstvě ovdovělá Norma Batesová (Vera Farmigaová) s šestnáctiletým synem Normanem (Freddie Highmore) a zabydlují se v motelu, který Norma koupila z manželovy pojistky a kde chtějí oba začít nový život.
Norman se seznamuje se spolužačkami Bradley (Nicola Peltzová) a Emmou (Olivia Cookeová) a Norma zase poznává především místní představitele zákona, šerifa Romera (Nestor Carbonell) a jeho zástupce Zacka (Mike Vogel). Norman působí navenek normálním dojmem, ale je z něho cítit všudypřítomné napětí a jeho vztah k matce je přinejmenším zvláštní. Do děje první řady významně zasáhnou bývalý majitel motelu a také Normanův starší sourozenec Dylan (Max Thieriot), který se k nim nastěhuje. Poklidné městečko, kde se zdánlivě nic neděje, skrývá některá nepěkná tajemství, jež fungování Batesova motelu přímo ovlivní. (Česká televize)

(více)

Videa (6)

Trailer 3

Recenze (268)

Rover 

všechny recenze uživatele

Seriál, ke kterému jsem si musel hledat asi dva první díly cestu. Předností Bates Motelu je nepochybně herecký ansámbl, který je velmi přesvědčivě a zábavně režírován. Norma Bates (v parádním provedení Verou Farmigou) je úchvatná - přesně ten typ filmové postavy, kterou milujete i nenávidíte zároveň. Velmi znepokojivý je fakt, že již od samého začátku víte, že nic nemůže skončit dobře. Proto je jakékoliv fandění hlavním postavám velmi stíženo, což dělá z Bates Motelu až trochu masochistickou seriálovou lahůdku. Rád bych se, jak mám ve zvyku, věnoval i hudbě, ale vlastně si vůbec nevybavuju, jakou hraje v celém seriálu roli. Což může být obrovská lichotka nebo taky jasný průšvih. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Snad žádný jiný seriál v sobě nesoustředil všechny silné a slabé stránky americké produkce jako právě Bates Motel. Z každého záběru je cítit vysoká profesionalita a snaha udělat trhák, výběr herců je pečlivý a zdařilý, námět atraktivní, navíc představuje díky popularitě Hitchcockova Psycha sázku na jistotu. Přesto to ve výsledku nepříjemně drhne. Nedaleko domova máme rybník, který majitel využívá ke komerčnímu rybolovu. Zákazníkům všechno naservíruje až pod nos a v hustě zarybněném rybníku si každý bez námahy svou rybu nakonec najde. Bates Motel funguje podobně. V touze po komerčním úspěchu se seriál široce rozkročil, rozvíjí hned tři linie, které by si zasloužily vlastní šou. Jedna z nich se věnuje mladému Normanovi a jeho rozvíjející se duševní chorobě, druhá se soustřeďuje na život místních teenagerů a třetí, pro mě nejatraktivnější, sleduje soupeření dvou místních gangů o nadvládu nad pěstováním konopí, což je odvětví, které drží místní ekonomiku nad vodou. Mezi tím vším kličkuje Normanova rodina. Zmíněné linie se proplétají někdy zdařile, mnohem častěji se ale vzájemně tlučou. Po herecké stránce výborná Vera Farmiga neodolala pokušení a coby koproducentka seriálu kormidlovala svou postavu od nesympatické dominantní a manipulativní mrchy směrem k nešťastné obětavé milující matce a jaksi pominula, že první poloha je divácky vděčnější. Seriál sice umí přijít se spoustou atraktivních postav a motivů, neumí s nimi ale pracovat. V 1. sérii se sice objevují vymazlené scény - epizoda Muž z čísla 9 je hitchcockovější než cokoli z mistrovy dílny, s přibývajícím počtem epizod je ale čím dál zřejmější scénáristická bezradnost. V provinčním americkém městečku je počet vražd větší než ve zkrachovalém Detroitu. Dílko je podivně rozhozené do časoprostoru, mísí se tam anachronicky móda i předměty různých časových období a obstarožní Bates Motel z Hitchcockova filmu vypadá v éře digitálních technologií a rozjuchaných amerických teeenagerů současnosti tak nějak nepatřičně. První sérii jsem slupl jako malinu, druhá se mi začala zajídat a poslední tři části jsem dokoukal se skřípěním zubů. Ke sledování třetí série jsem se vůbec neodhodlal. S odstupem konstatuji, že Bates Motel na odkazu Hitchcocka spíš paratizuje, než aby ho rozvíjel. Celkový dojem za obě série: 55 %. ()

Reklama

(mOnkey) 

všechny recenze uživatele

Zatím na mě Bates Motel působí poněkud neučesaným dojmem, jako by ani sami tvůrci neměli úplně jasno v tom, jakým způsobem chtějí příběh uchopit a následně jej prezentovat. Rozháraná stylizace na jedné straně nabízí výdobytky moderní doby, jako jsou dotykové telefony a LCD televize, na straně druhé retro vybavení nového domu Batesových, retro auto či retro oblečení, které jako by naznačovalo, že tahle rodina do dnešní doby vlastně ani nepatří. Připadá mi, že se Bates Motel snaží zalíbit rychle a všem, protože tu najdeme momenty jako vystřižené z Muzikálu ze střední (naštěstí bez toho zpěvu… aspoň prozatím), ale pak i ty poněkud drsnějšího ražení. Počkám si, kam se to bude dál ubírat, avšak pevně doufám, že se postupem času pořádně přitvrdí na psychologii postav; rozpačité dojmy z prvního dílu naštěstí aspoň zčásti zachraňuje Vera Farmiga. A z Normana je v novém tisíciletí zřejmě takový ten moderní typ filmařsky vděčného outsidera, na kterého letí všechny sexy spolužačky. ()

Sidonka 

všechny recenze uživatele

Ze začátku se mi seriál líbil a vypadalo to zajímavě. Pak to začalo ztrácet na věrohodnosti. První díly slibně vysvětlovaly, jakým peklem si musela matka se synem projít a co je vedlo k tomu, že se zapletly do takové motanice špatných okolností a osudu, že následné snahy se ze svízelné situace dostat nakonec stejně končily nezdarem. I přes zejména matčinu až bojovnou snahu ovlivnit jejich životní nastavení se nezadržitelně řítili do pekel. Pak se ovšem začal řítit do pekel celý příliš natahovaný seriál. Evidentně hysterickou ne už nejmladší matku všichni muži (i ti hodně na úrovni) z města chtějí, pomáhají jí zatajovat důkazy a div se pro ni nerozdají. Normanovo zvláštní chování začíná postupně vyplouvat více na povrch, matkou jsou jeho úchylky omlouvány. Místo aby se tvůrci zaměřili na další gradaci patologického vztahu všeomlouvající matky a podivného syna a na jeho zvláštnosti, které už nemůže okolí přehlížet ani si jich nevšimnout, začnou seriál vycpávat vatou. Matka z toho vychází jako velice milující, samostatná osoba, nikoli jako dusící až vyšinutá krutá žena, jíž měla podle původní předlohy ( i skutečného příběhu) být. Nepůsobí jako ta hrozná matka, která svojí úchylnou výchovou a náboženským fanatismem se přičinila o synovu duševní poruchu, například brutálním strašením malého synka hříchem a popisováním mučení, které čeká hříšníky, jímž dozajista jednou její syn bude. - Pak se ještě objeví velice sympatická a kladná postava Normanova bratra, který se živí jako téměř každý druhý v městečku prodejem marihuany a pohybuje se mezi kriminálníky, ale je velice vyrovnaný a má pochopení mnohdy jako svatý muž, neřku-li o jeho ochotě kdekomu pomoci (viz nemocná dívka, jíž tajně zaplatí operaci). Ten Normanův bratr se mi líbil i jako postava i jako herec, ale že by se takhle převážně kladně a "správně" choval prodejce drog? - Norman je velice zvláštní od pohledu, ale i on má u opačného pohlaví překvapivě úspěch, dokonce nějaký čas i u nejkrásnější a jedné z nejvyrovnanější dívky města, která náhle kvůli jednomu zážitku změní celou osobnost i způsob života a ocitne se (ona atraktivní dívka) na okraji společnosti. Celé to přestává dávat smysl. Objevuje se náhle pro změnu bratr matky Normana, tedy bratr Normy, patrně aby se mermomocí něco dalšího v seriálu dělo. Ten má být za padoucha, člověk čeká kdoví co se nestane, ale on se spíše omlouvá za své dřívější chování a snaží se navázat kontakt s jedním svým velmi blízkým příbuzným. Začalo mě mrzet, že spíše kladněji působící postavy kdeco špatně slíznou a odskáčou a ty záporné jsou spíše omlouvány.- A co Norman? Norman mezitím vším pitvá a vycpává zvířata. Zkouší randit s holkama, má kamarádku, která o něho hodně stojí. Má vidiny. Má chvíle kdy neví co dělá, kým a kde je, ale dlouho to všechno okolí vnímá skoro jako normálku, prostě je jen trochu "citlivej". Norman mezitím postupně vyvraždí skoro celé město, má stále častěji okna, ale pořád mu to všechno nějak prochází. Uvěřitelnější je až konec seriálu, kdy se Norman KONEČNĚ! ocitá v psychiatrické léčebně, kde manipuluje s personálem a přetvařuje se, aby se dostal zase ven na svobodu. První díly bych dala možná do TOPKY, další série někdy až podprůměr. Celé bych to zkrátila, protože je to přeplácané postavami i překombinovaným dějem, jenž zbytečně odvádí pozornost od podstatného, aby se za čas náhle všechno vypařilo stejně zase do ztracena. ... Některé momenty byly nevyužity. Hrdinové se silným dramatickým potenciálem, které v příběhu ještě mohly sehrát zajímavou roli byly odstraněny. Naopak jiným vedlejšákům začali tvůrci vymýšlet až absurdní zápletky, jen aby je udržely viditelněji na scéně. Řekla bych že pak už šlo jen o to udržet co největší počet dílů co nejdéle na obrazovce a scénáristi začali být bezradní. Škoda, mohlo to dopadnout lépe. Slibný temný seriál se postupně roztékal a rozpadal jako zmrzlina na příliš prudkém slunci, s níž bylo zbytečně dlouho a špatně zacházeno. () (méně) (více)

Kaluž 

všechny recenze uživatele

Tak ne. Tenhle motel není pro mě. Tenhle seriál je pro lidi, co neviděli nebo nedokážou ocenit původní majstrštyk od Hitchcocka a jsou schopni přehlédnout nebo odpustit kdejakou díru ve scénáři. Freddie Highmore je jako Norman správně vyšinutý, vše ostatní je ale špatně. Psychologie postav občas zafunguje, ale časté scenáristické odbočky (farma s trávou, prznění asiatky, "podezřelý" muž z pokoje číslo 9) podkopávají nohy nějakému kloudnějšímu rozvíjení děje. A nejvíc mě sere ten retro styling zasazený do světa moderních technologií. Ani ryba ani brak. Závěrečná vražedná epizoda potěšila, ale těch generických vedleších postav je tam už nějak moc. Druhou sezónu nechám rovnou pohřbít v rašeliništi za domem. ()

Galerie (950)

Zajímavosti (23)

  • Scénář k 8. dílu 4. série "Unfaithful" napsal samotný představitel hlavní postavy Freddie Highmore. (Sweepy)
  • Herec Timothée Chalamet se zúčastnil konkurzu na roli Normana Batese. Podle jeho slov zpackal konkurz poté, co si chtěl na Netflixu vyhledat film Psycho (1960), aby se naučil osobnost Normana Batese, kterého hrál Anthony Perkins. Problém byl v tom, že místo Psycha mu Netflix vyhledal Americké psycho (2000). Takže Timothée Chalamet vycházel na konkurzu z osobnosti Patricka Batemana, kterého hrál Christian Bale. (HonzysKISS)

Související novinky

Trojnásobná dávka Spielberga

Trojnásobná dávka Spielberga

13.09.2015

Steven Spielberg nám za posledních 7 let nadělil jen 3 filmy - Tintinova dobrodružství, Válečného koně a Lincolna. Možná vás tedy překvapí, že to samé zvládne za příští 2 roky. Už letos v prosinci… (více)

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

Soudce Downey Jr. a jeho lotrovský fotr

24.03.2013

„Komediální drama" The Judge, kterým se vrací na scénu režisér Nesvatbových a Rytířů ze Šanghaje David Dobkin, už loni v dubnu získalo do hlavní role Roberta Downeye Jr. Téměř po roce začíná projekt… (více)

Reklama

Reklama