Režie:
Vincenzo NataliKamera:
Derek RogersHudba:
Mark KorvenHrají:
Maurice Dean Wint, Nicole de Boer, Nicky Guadagni, David Hewlett, Andrew Miller, Julian Richings, Wayne RobsonObsahy(2)
Šest cizích lidí ve vězení budoucnosti, které tvoří nekonečná řada vzájemně propojených cel ve tvaru kostky. Psycholožka, policista, profesionální zloděj a dospělý autista netuší, kde jsou a jak se tam dostali. Ale brzy zjistí, že každý z nich má schopnosti, které jim mohou pomoci k úniku. Napětí však vyvolává konflikty a jejich společné úsilí dostává trhliny. Přežijí, jen když odloží stranou vzájemnou nevraživost a začnou spolupracovat. Je to jediná cesta ke svobodě. Spojí své síly nebo zahynou? Kdo se dostane ven? (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Recenze (676)
Na to, že je to film o kostce plný místností s pastma, jich tam bylo překvapivě málo a děj se točí spíš kolem toho, jak se postavy snaží přijít na způsob útěku. Nevím, jestli bylo nutný, aby jedna postava byla tak zoufale nesympatickej vykulenej pablb, kterej mě strašně, ale strašně vadil, o to víc, když se ke konci zcvoknul - jen se na něj dívat způsobovalo bolest a dost tak snižovalo dojem z filmu. Nedá se tomu ale upřít hodně originální myšlenka, i klaustrofobní to je, po druhým zhlédnutí ale musím hvězdu ubrat. Hlavně ve druhý půlce už děj totiž není ani tak zábavnej, ani tak morbidní, a už vůbec ne tak objevnej, jak by se snad mohlo zdát. I tak ale slušnej horor. ()
Jeden z nejlepších hororů poslední doby! Film, který má konečně tu pravou nehty-okusující atmosféru a v některých hutných scénách absolutně nedýcháte. Konec je nečekaný a navíc hlavní hajzl v podání Mauricea Dean Winta je tím největším grázlem hororového svatostánku. Tohle jsem rozcházel hodně dlouho. ()
Ďalší dôkaz toho, aký obrovský emocionálny potenciál v sebe skrýva minimalizmus (John Carpenter vo filmovej hudbe, Lucio Fontana vo výtvarnom umení, Farnsworth House v architektúre). Filozofická sci-fi nie je celkom moja šálka kávy, ale tak kvalitný film sa v tomto subžánri objaví len raz za niekoľko desaťročí. Vraždenie ako estetický akt plus existenciálna filozofia plus logika ako slepá ulička - to je tak dobré, že každý písaný komentár je zbytočný. Čím viac tvorcovia tlačili na matematiku, tým viac som sa obával nejakého pateticky dokonalého hyperlogického konca. Napokon som sa dočkal fascinujúceho konca, ktorý ma naplnil blaženou satisfakciou a vierou v to, že svet sa predsa len (ešte) neskladá z jedničiek a núl. ()
“Big Brother is NOT watching you”. Co se stane, když slasher oberete o vraha i jeho motivace? Vznikne Kostka, mechanicky chladná vyvražďovačka, která zlomyslně odepírá vysvětlení a pohrává si s žánrovými pravidly. Skupina postav se probouzí v železné pasti a pokládá si tři zásadní otázky klasických slasherů: Kdo nás ohrožuje? Z jakého důvodu? A proč zrovna nás? Vyprávění je – a diváka – pak nechá konstruovat možná vysvětlení. Má nějakou souvislost přítomnost zločince a policisty? Lékařky a architekta? Co znamenají čísla u každé místnosti? A proč jsou různě barevné? Ze všech vznesených hypotéz se naplní pouze jedna, a to tak absurdním způsobem, že odhalí všechna úmrtí jako zbytečná. Kostka je ztělesněním absurdní individualistické nadbytečnosti. // A je to i poměrně zábavně vyprávěné. Smrtící pasti v místnostech totiž plní roli vraha pouze v první polovině, protože dynamika se ve druhé obrací. Hlavní konflikty se přesouvají z Kostka vs. postavy k postavy vs postavy. I tak se ve světě, v němž chybí vysvětlení, navazuje na klasické vyprávění – z kontextu stavby se nedozvíme nic, ale obrací se vnitřní dynamika vztahu mezi postavami, která prochází tradičním vývojem. ()
DVD/// Obsazení 6/10 Děj 9/10 Hudba 7/10 Efekty 7/10/// +scénář, námět, atmosféra -levnější provedení, některé logické nesouvyslosti/// Poprvé jsem film viděl asi před 5ti lety a byl jsem dost šokován. Napodruhé se sice vytrácí moment překvapení, ale přesto jsem si tento horor dost vychutnal. Dnes mohu namítat snad jen to, že film neoplívá větším rozpočtem (možná v tomto směru bude Kostka 0 lepší), tímpadém lepšími efekty, známějšími herci a rovněž pikantních smrtí tam mohlo být více. Přesto atmosféra tento film hodně zachraňuje a pokud jste jej ještě neviděli, rychle tak učiňte. O konci se moc rozepisovat nebudu. Prostě doufám, že prequel nám mnohé vysvětlí. 666 464 747/// Celkem 77%/// ()
Galerie (20)
Photo © Trimark Pictures
Zajímavosti (19)
-
Vincenzo Natali uvedl jako inspiraci pro svůj celovečerní debut epizodu Five Characters in Search of an Exit ze seriálu The Twilight Zone (od r. 1959).
(DaViD´82)
- Film se natáčel ve studiích Wallace Avenue Studios v Torontu v kanadském Ontariu. (rafix)
- Režisér Vincenzo Natali natočil krátké pokračování, ve kterém bylo vidět vnější prostředí krychle. Pak ale slavnostně přísahal, že jeho obsah nikdy neprozradí a nakonec film zničil. (Piggsy)
Reklama