Reklama

Reklama

Milenci ze severního pólu

  • Česko Milenci z polárního kruhu (festivalový název) (více)

Může-li existovat věčný sníh, proč by nemohla existovat věčná láska? Film s poněkud záhadným názvem Milenci ze severního pólu natočil španělský režisér Julio Medem v roce 1998. Příběh vášnivé a tajné lásky Any a Otta začal jednoho odpoledne roku 1980, kdy bylo oběma osm let. Potkali se ve škole a zamilovali se. Od té chvíle byl jejich osud doslova zpečetěn. Cokoliv je potkalo a jakkoliv je rodinné i vnější důvody rozdělovaly, jejich společná láska byla jedinou skutečnou jistotou v jejich životech.
Námět by se mohl zdát poměrně banální. To, co z něj však činí filmové dílo mimořádné hodnoty, je způsob, jakým jej talentovaný scenárista a režisér vypráví. Jak kdosi velmi trefně poznamenal: „...tento film je z těch, o kterých se dá těžko mluvit. Ten se prostě musí vidět!"
Magickou atmosféru vyprávění dotvářejí impresivní záběry Medemova kameramana Gonzala Berridiho, stejně jako působivá hudba dalšího Medemova stálého spolupracovníka, Alberta Iglesiase. Film byl nominován na národní cenu Goya za nejlepší původní scénář, na MFF v Benátkách 1998 byl uveden v hlavní soutěži. (Česká televize)

(více)

Recenze (164)

danoo 

všechny recenze uživatele

Julio Medem je španielský Krzysztof Kieslowski. Jeho milenci obývajú svet, kde sa ako deti zaľúbili a nikdy sa neprestali milovať. Fantastická náhoda je tu normou, a preto sa všetko sa zdá byť paradoxne predurčené. Po prvom pozretí hodnotím túto temnú rozprávku ako vydarenejšiu než Gondyho oslavovaný „Večný svit nepoškvrnenej mysle“. ()

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Film, který můžete podobně jako jména hlaních hrdinů číst ze všech stran. Přítomnost se prolíná z budoucností a ta zas s minulostí. Náhody svádějí dohromady vzdálené lidi a naopak zas staví širokou hráz mezi těmi, kteří si jsou blízko. Historie se opakuje. Pohled dvou lidí na jednu událost bude vždy odlišný. "Otto, el piloto." ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

LFŠ 2008 Medeme, Medeme, kdy už konečně natočíš soběstačný film, ve kterém by sis nezkoušel, co všechno si můžeš ještě dovolit, a neexperimentoval tak s rytmem vyprávění, s žánry či s vyprávěním samotným? "Vyprávíš" o milostných vztazích a lásce, jenže jsou to všechno hrozně chladné konstrukce, formalistické hříčky, které, pokud sje divák prokoukne, záleží na tom, nakolik na ně přistoupí a nechá se vést filmem. Zde bylo těch alibistických náhod a podbízivého humoru na mě až příliš a přestože okázale ironizuješ žánr romance a dramatu, přestože skládáš osudový příběh a měníš optiku vyprávění, nejsi dobrým meta-vypravěčem a ani meta-žánrovým experimentátorem, ale ani dobrým vypravěčem a žánrovým řemeslníkem. Neznáš míru, své filmy natahuješ, snažíš se o obecně platnou výpověď, ale experimentátorství a ani žánrové hájemství Ti to nedovolí, a libuješ si v kýči, přestože se pokoušíš o umění. Nehodlám Ti to dlouho "žrát" a nepodarek SEX A LUCÍA dokazuje, že jsi jednou - konečně! - musel narazit. ()

black.mao 

všechny recenze uživatele

Příběh nevlastních sourozenců Otty a Any kteří se narodili pro společnou lásku, postupně vyprávěný z perspektivy každého z nich. Otto ale po smrti své matky Anu opouští, aby ji nakonec mohl potkat za polárním kruhem, daleko od předsudků a nepochopení. V poněkud nadstavovaném závěru pak Medem nabízí dvojí závěr tohoto příběhu - červený autobus a věčný odlesk Ottovy tváře v Aniných očích, nebo jen další míjení? ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Séria náhod, snov, osudových míňaní, zviazania minulosti s prítomnosťou a časopriestorových skokov umne skĺbená do tvaru, ktorý neruší ústrednú dejovú líniu romanticko-baladického príbehu lásky. Otto (Otto -el piloto) a Ana sa stretávajú zvláštnou súhrou okolností už ako deti a následná séria náhod ich priblíži tak tesne ako sa len dá - stanú sa nevlastnými súrodencami a načas i milencami. Zdanlivo nerozlučné putá sa ale čoskoro prerušia vplyvom tragickej udalosti. Kruh lásky do ktorého vpisujeme meno milovanej osoby sa nikdy úplne neuzavrie. Film, v ktorom je veľmi dobre prevedený (aj keď sa o žiadnu adaptáciu nejedná) literárny magický realizmus celoživotných lások do plnokrvného príbehu, kde si jednotlivé udalosti dostávajú zmysel až po uchopení celku. Prílišné tlačenie na pílu v podobe nečakaných vysvetlení z minulosti a ich prepojení s prítomným tvorí jedinú slabinu na výnimočnom filme. Inak ide o priezračné osvieženie v prevažne stojatých vodách európskej romantickej milostnej drámy. 90% ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama