Kamera:
John Ashlee PratHudba:
Dario MarianelliHrají:
Ben Kingsley, Isaac Hempstead-Wright, Elle Fanning, Dee Bradley Baker, Steve Blum, Toni Collette, Jared Harris, Nick Frost, Richard Ayoade, Tracy Morgan (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V Sýrečkově není radno vycházet po setmění. Z podzemních doupat vylézají podivní tvorové zvaní Škatuláci, kteří kradou vše, co jim přijde do rukou. Jednou prý dokonce ukradli malého kluka! A právě tenhle ukradený klučina vám v dobrodružném a zábavném vyprávění prozradí, že to všechno jsou jen bohapusté lži a kecy v kleci. Tvůrci filmů Koralína a svět za tajnými dveřmi a Norman a duchové zase jednou popustili uzdu své vizuální fantazii a stvořili svět, do kterého se rád vydá každý. Každý, s výjimkou pana Chňapala. Tenhle nerudný chlap s alergií na sýr má se Škatuláky nevyřízené účty, a proto jim ani na chvíli nedá pokoj. Když je zrovna neloví, tak je aspoň pomlouvá. Tihle krabicoidní tvorové, nosící místo oblečení krabice od všeho možného, jsou ale velice plaší, a kdyby nepotřebovali kovové součástky pro svá udělátka, nikdy by své podzemní království neopouštěli. Lidí se bojí a drží se od nich co nejdál. Jedinou výjimkou je kluk jménem Vejce. Toho však za člověka nepovažují, protože ho jako mimino našli s krabicí naraženou na hrudníku, takže to logicky musel být taky Škatulák. Protože kořeny se zapřít nedají, podniká Vejce víc a víc dobrodružných výprav do světa lidí. Na jedné se seznámí s ďábelským plánem pana Chňapala, kterému představitelé Sýrečkova za pochytání všech Škatuláků přislíbili bílý klobouk jakožto symbol nejvyšší prestiže. Škatuláci potřebují pomoc. A ta přijde ze zcela nečekané strany. Jen aby nebylo pozdě. (Cinemart)
(více)Videa (26)
Recenze (161)
Spousta lidí namítne, proč má mít pohádka pro malé děti tak ošklivé vizuálno, jako mají Škatuláci. Vždyť dětem se mnohem víc líbí postavičky, jako je Zvonilka a když je to namalované, tak nějak hezky a vesele... . Chyba lávky. Je to vnucování vkusu ze stejného ranku, jako když maminky kupují holčičkám růžové šatičky, nebo když tatínci, vyděšení, že si jejich synci chtějí hrát s panenkami, nakoupí klukům plastové roboty a auta... . Když jsem odcházel z kina, vnímal jsem rozporuplné reakce rodičů, kteří se opatrně ptali dětiček, jestli se jim to líbilo. Většina z nich dostala odpověď, které se podivili, ale stejně jako tatínkovi Winnie, který nikdy neposlouchal co říká, ani jim nepřipadalo důležité, se tím zabývat. Dospělí totiž většinou nemají potřebu/odvahu/nápad aspoň nakouknout za hranici, která dělí ten jejich svět, od světa dětí. A tak zatímco řeší ošklivou animaci a hnusné scény, děti vidí nenakašírovaný příběh, kterému moc dobře rozumí a ty větší, dost možná pokývou hlavou a ve scénách, které jejich rodičům připadají absurdní a přehnané, zcela jasně identifikují chování tuhle tatínka, tuhle sousedky... . Možná to tam není...ale já si ve Škatulácích našel mnohem víc, než jednoduchý příběh pro děti a myslím, že tomu pomohla i ta "Fimfárovská hnusoanimace". Srovnání s Mrtvou nevěstou ale není vůbec na místě...Škatulákům chybí nápady, morbidita...prostě Burton. Ale proč srovnávat? Škatuláci nabízí něco úplně jiného a je fajn, že je toho dost jak pro děti, tak pro dospělé. Stačí poslouchat. ()
Krutě podhodnocený animák. Řemeslně přitom předvádí loutkovou animaci na špičkové úrovni a Trnka a jeho uctívači mu nesahají ani po kotníky. Chvíli jsem měl z počátku filmu problém s příběhem, protože mi připadal jako výplod mozku notorického uživatele psychedelik, ale po čase jsem si to srovnal. Naprostým vrcholem filmu byly pro mě scény, kde figurují výborní thugs, jinak poskoci hlavního záporáka. ()
Mind-fuck ( sice vůbec netuším co to znamená, ale všici to píšou u dobrých filmů. Nechtěl jsem vypadat jak buran, tak jsem to napsal taky, protože todle dobrý bylo ) Škatuláci, jsou spíše pro dospělé, protože ta temnost a drsnost, kterou snímek nabízí se asi k dětem moc nehodí. Jestli jsem pochopil titulkovou scénku, tak to bylo dělaný starou dobrou poctivou ruční prací. Za to asi velká pochvala. U mně za 4. ()
První minuta animace mě moc nedostala, přece jen, stop motion loutková animace dnes není něco, co by bylo tak časté. O to více jsem za ni rád. A to hlavně v případě, že je to v dobrém příběhu. Tenhle je parádní, nápaditý, soběstačný a smysluplný. Má to emoce, má to skvělé postavy, má to nabitý děj. Byl jsem unešen a film si užíval. ()
Rodiny... a hrdinové… mají různé tvary a velikosti… dokonce obdélníkové. Příběh o tom, jak se škatuláci vyoutovali. Get out of the closet… I mean boxes! Winnie Portley-Rind sice chyběly potoky krve a hory kostí, ale nechyběla dost gore mluva, upalování dětí, skupinové… aktivity nahých škatuláků, nebo bombastická sebevražda kouskem sýra. Travesty included… A přitom to bylo letos již druhé autentické, ač groteskní podobenství o rodinách a odlišnostech… A děckám se to líbí, protože tomu rozumějí nejlíp. A nechybí vymazlená před titulková scéna s existenciálním přesahem... ()
Galerie (63)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (14)
- Celá scéna byla osvětlována LED diodami, které podle hlavního kameramana dodávají domům i ulici lepší a reálnější světlo. Toto osvětlení je lepší i pro samotné loutky, u kterých nezpůsobuje odlesk a dokáže udržet plet'ové odstíny. (ČSFD)
- Své "starosti" si animátoři užili i s krabicemi, které tvořily těla Škatuláků. Vlastní krabice byly vyrobeny nejenom z lisovaného a tvrdého plastu, ale také z olova, lepenky a hutné textílie, címž vznikl poměrně složitý kostým. (ČSFD)
- Mezi velké výzvy patřila výstavba vlastního městečka Cheesebridge, které svým stylem a pojetím vychází z německé a tradiční anglické architektury. (ČSFD)
Reklama