Reklama

Reklama

Cirkus řvoucích motorů a vůně benzínu dodnes přitahuje milióny příznivců. Nebylo tomu jinak ani ve zlatém věku Formule 1, kdy největší a nejslavnější závodníci byli zahrnuti takovou přízní a poctami, že se prakticky vyrovnali nejoblíbenějším rockovým hvězdám. Náš film s pomocí málokdy promítaných archívních záběrů přenese diváky do této průkopnické minulosti, o které nám povypráví nejen Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale také dvanáct, ano, čtete dobře, dvanáct někdejších světových šampionů. (TV Spektrum)

(více)

Recenze (84)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Formule mám hodně rád. Dříve jsem sledoval každou velkou cenu. Dnes mrknu už jen čas od času. Občas si dokonce zazávodím ve velmi kvalitně udělané PC hře. Viděl jsem z podobného prostředí i dokument o Ayrtonovi Sennovi a ten se mi líbil mnohem víc. Tohle bylo takové divné. V podstatě se jedná o takový rychlý průřez historií, přičemž v žádném období se nezůstane nijak dlouho. Vlastně bylo zmíněno jen několik populárních tváří každého období. Dokument je především silně orientován na riziko, které je od samého počátku s tímto sportem spojeno. Kdo rád kouká na havárie, tak si skutečně přijde na své. Nic jiného téměř k vidění není. Informativní stránka dokumentu je z mého pohledu téměř nulová a že by byl dokument podaný nějak extrémně zajímavě se mi také zrovna nezdá. V podstatě se tam opakuje po celou stopáž neustále to stejné. Lepší 2*. ()

jirijost 

všechny recenze uživatele

Po shlédnutí rivalů jsem měl hned chuť na nějaký další podobný film z prostředí formule 1, proto jsem se podíval na tento vysoce kvalitní dokument, mapující zlatou éru tohoto sportu. Skvělé zpracování několika vážných, většinou bohužel i smrtelných nehod. Dokument nabídl i mnoho zajímavostí ze zákulisí, především kolem bezpečnosti které se snažili jezdci za každou cenu dosáhnout. Bylo až neskutečné co se na závodech dělo, to lékařské zabezpečení na takovou dobu bylo opravdu minimální, například smrt talentované Britského jezdce Rogera Williamsona je teda věc, nad kterou se musí pozastavovat všichni i dnes. "Pamatuji si na Barcelonu. V pátek ráno, po tréningu, jsem viděl bariéry, co držely jen na šroubech, bez matic, nebo drátů. Do jedné jsem kopl. Upadla" ()

Reklama

Ještěřák 

všechny recenze uživatele

Grande Monza 1970. Kdo chce opravdu pomýšlet na vítězství, zadní křídlo jeho auta musí dolů. Má to ale jeden takový háček, nejde je pak skoro řídit. Daň za vítězství? Těžko říct... Jochen Rindt si to v posledních vteřinách svého života nejspíš nemyslel. _____ "Celou noc strávili v garáži, aby pak auto ve druhém kole rozbili. Pokud chcete být dobrou manželkou pilota Formule 1, musíte svého muže velmi milovat." _____ Silverstone 1973. Po chybě Jodyho Schecktera koliduje na startovní rovince 11 vozů. Všude je bordel, mizerní pořadatelé uskakují před kusy vzduchem rotujících plechů za úplně stejně mizerné barikády. Dvě manželky pilotů společně pláčou. Jako zázrakem se nikdo nezabil. V dalším závodě v Zantvoortu, v jedné z organizačně nejdiletantštějších, dnes už historických kulis F1, je ale se zázraky všechno jinak. Zaživa uhořel Roger Williamson, protože nikdo neměl po ruce pořádný hasák. Tak ho tam nechali doutnat i s vrakem do konce závodu - mimochodem nepřerušeného. _____ "Ronnie Peterson byl u mého prvního závodu Formule 1. Ostatní se ztratili. Budťo zemřeli, nebo skončili. Se smrtí Petersona skončila moje dětská éra Formule 1." _____ Můj fotr měl "Peteršuna" taky rád... _____ "Lidé o něm okamžitě mluvili v minulém čase. Byli jsme si jisti, že se v ranních zprávách dozvíme, že Lauda je mrtvý... Postavte vedle sebe dvě auta - jedno bezpečné a druhé nebezpečné, ale o 2 sekundy na kolo rychlejší. Všichni závodníci by bezmyšlenkovitě nastoupili do toho druhého auta." ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Prakticky je to dielo o 70. rokoch a pretekaní vtedy, lebo ostatné sa dosť rýchlo prebehne. Je to taktiež zamerané na nešťastia a vývoj bezpečnosti závodov počas chodu. Kvôli posadnutosti pretekaním sa, súťažením, rýchlosťou napriek nedostatkom v bezpečnosti, prišli o život mnohí ľudia a práve preto sa mi nepáčili tie konštatovania, že s peniazmi prišla aj bezpečnosť. Keď sme dokázali cestovať do vesmíru, mohli pár rokov počkať, testovať, vyvinúť bezpečné vozidlá, keď už boli takí maniaci a potom sa do toho pustiť. Nesúhlasím s tvrdeniami, že motošport pomáha bežnej doprave, je síce pravda, že vývoj tam sa odzrkadľuje aj v tej ostatnej, no ide to aj bez závodov, pretože tie sú o inom. Bezpečnosť si nevážime v bežnej doprave aj tak, stále sme za súčasnými možnosťami a to len často kvôli chamtivosti a tvrdohlavosti vidieť a riešiť problém. Taktiež z ekologického hľadiska, či finančného je to plytvanie, proste je to šou, zábava pre ľudí, akýsi priam životný štýl a proste viac pohľadov na vec mi tu chýbalo, nehovoriac, že tú históriu to chronologicky dobre nerozobralo, najmä pre mňa zaujímavé obdobia z úplných začiatkov, či z období dominancie Sennu a Schumachera. Čakal som viac než len pár rozhovorov a zaujímavý vizuál. ()

Mrkvič 

všechny recenze uživatele

Jedinou výtku bych měl k rozletu dokumentu, kdy hlavně ke konci se další dekády vzaly hodně hopem a oproti zbytku dost povrchně a heslovitě. Jinak ale po všech filmech, dokumentech, článcích a všem možném s tématem formule 1 nabízí dokument spoustu nových informací, záběrů a pohledů na závodění. Hlavně tedy za informační hodnotu maximální hodnocení. Dalšími zajímavostmi bylo získání vlivu Bernieho nebo smrt Rinda a mladého francouze. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Na konci dokumentu hraje „Open Your Eyes“ od Snow Patrol. (Duoscop)
  • V dokumentu autoři uvádějí, že od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 se už nestala žádná fatální nehoda. To už bohužel není pravda. 5. října 2014 zahynul na okruhu v Suzuce závodník týmu Marrusia Jules Bianchi. (p3tris)
  • Na začátku dokumentu jsou použity záběry bojujících letadel z krátkometrážního filmu The German (2008). (p3tris)

Reklama

Reklama