Reklama

Reklama

Get On Up - Příběh Jamese Browna

  • Česko Příběh Jamese Browna (více)
Trailer 1

James Brown byl nespoutaný živel, jenž si vždycky dělal, co chce. Nesnesitelná frackovitost, kterou v plné kráse rozbalí hned v úvodu filmu, má hluboké kořeny v jeho minulosti. K ní se divák propracovává postupně, prostřednictvím retrospektivních střípků, které odhalují nelehké dětství v dobách hospodářské krize, odloučení od rodičů, pobyt v polepšovně a v base. James se nikde nenaučil pravidla, podle kterých společnost fungovala. I proto je permanentně porušoval. Na druhou stranu se nebál měnit zavedené pořádky, což mu pomáhalo v zásadních životních a především hudebních rozhodnutí. Film Get On Up, který si název vypůjčil od jedné z nejslavnějších Brownových písniček, je nejen silným životním příběhem, ale zároveň si ho lze užít jako hudební koncert napěchovaný jeho největšími peckami. (Cinemart)

(více)

Videa (20)

Trailer 1

Recenze (95)

Sdoom 

všechny recenze uživatele

Pocty v podobě hraného životopisného filmu se dostává většinou jen opravdovým velikánům, v hudbě to pak platí dvojnásob. Dočkaly se legendy jako Jim Morrison (v roce 1991 díky filmu Doors), Ray Charles (Ray, 2004) či Johnny Cash (Walk the Line, 2005). Letos přišla řada na „The Godfather of Soul“ Jamese Browna. Všechny tři výše zmíněné filmy se zařadily mezi opravdovou špičku žánru životopisných filmů a já mohu říci, že Get on Up se tam s velkou pravděpodobností zařadí také, ačkoli se vydává trošku jiným směrem. Možná trochu může napovědět fakt, že za snímkem stojí jako producent Mick Jagger. Život Jamese Browna byl, jak to tak u slavných muzikantů bývá, plný slávy, peněz a samozřejmě potíží – se ženami, s drogami, s egem, se zákonem. V tomto snímku je zmíněno, či alespoň nastíněno vše, ale tvůrčí záměr evidentně nebyl rozebírat dopodrobna všechny detaily z Brownova osobního života. Poměrně velká část stopáže se sice zabývá jeho dětstvím, ale i zde můžeme pozorovat jasné zaměření na to, co Jamese Browna proslavilo – hudba. Vyprávění (dá-li se to tak nazvat) je nechronologické, začínáme někdy v roce 1988 a v podstatě se jedná o sled flashbacků do období dětství, dospívání, počátků kariéry, úspěchů a světové slávy. Ve všech těchto obdobích sledujeme, co a jak ho v těchto etapách hudebně ovlivňovalo, posléze naopak jak on sám ovlivnil svět hudby. Že to byl muzikantský génius, o tom nemůže být pochyb. Zde se dostávám k tomu hlavnímu, proč stojí za to film vidět – fantastické podání těch nejlepších písní, skvělá choreografie, atmosféra koncertů, zvuk a hlavně: Chadwick Boseman. Tenhle mladý talent na sebe upozornil už loni v jiném životopisném snímku 42. Val Kilmer v roli Jima Morrisona byl velmi přesvědčivý, Jamie Foxx skvěle vystihl Raye Charlese, Joaquin Phoenix se do celkem depresivní role Johnnyho Cashe ponořil tak, jak je u něj zvykem – zcela naplno. Nechci říct, že je Boseman strčí do kapsy, to ne, ale ručím za to, že z něj nespustíte oči. Jeho podání je živelné, vtipné, zábavné, přesné. Naučil se mluvit jako James Brown, taneční pohyby v jeho stylu a ten zpěv? Měl jsem pocit, že to prostě musí být playback se záznamem Brownova zpěvu, leč není. Je to naprosto dech beroucí zážitek, v kině obzvlášť. Navíc přidal i trochu té komediální stránky pro odlehčení. Film totiž dokáže mnohokrát i pobavit vtípkem či scénou. Pokud chcete vidět vítěze Oscara za nejlepší mužský herecký výkon v hlavní roli pro rok 2015 – běžte na Get on Up. Je to troufalé tvrzení? Možná, ale dal bych za to ruku do ohně. Vynikající je i casting ostatních charakterů. Tate Taylor, režisér skvělého sociálního dramatu Černobílý svět, z tohoto filmu znovu obsadil osvědčené herce – za všechny jmenujme Nelsana Ellise v roli Brownova celoživotního přítele a spoluhráče v kapele, Octavii Spencer v roli bordelmamá, která se ujme malého Jamese, nebo Violu Davis v roli matky. Potěší i „krotitel duchů“ Dan Aykroyd v roli Brownova mentora a manažera. Navíc v dramatičtějších okamžicích filmu, když zrovna nehraje v pozadí či v popředí hudba „kmotra soulu“, navozuje atmosféru jako vždy skvělý soundtrack Thomase Newmana. Abych to shrnul, Get on Up není dokonalý film o Jamesi Brownovi. Flashbacky někdy narušují konzistentnost vyprávění, některé významné události z jeho života jsou upozaděny či se ve filmu jen tak mihnou. Je to však dokonalý film o Jamesi Brownovi jako zpěvákovi, showmanovi a muzikantském géniovi. Pokud máte trochu toho hudebního sluchu a vkusu, mohu tenhle snímek jen a jen doporučit. A pokud máte rádi gospel, soul, funk, jazz, r’n’b, swing, rock a další žánry s tím spojené, věřím, že budete nadšeni jako já. (kino Atlas, orig.) Edit 13.4.2016: I na druhé zhlédnutí skvělý zážitek a takhle zpětně ještě větší rozčarování, že Chadwick Boseman nebyl na Oscara ani nominován. 4,5 hvězdičky. (Blu-ray, orig.) () (méně) (více)

Hanys_ 

všechny recenze uživatele

James Brown byl slušný ocas. A tenhle film je i přes to, že se nebál ukázat "asi pravdu" spíš průměrným zářezem mezi jinými životopisnými snímky. Jasně, Boseman je živel, parádní výkon a nevím co ještě..ale mimo tohohle týpka, to prostě nebylo nic moc. Jinými slovy. "Tohle muselo dát práce...a přitom taková blbost." ()

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Po prvních chvilkách Brownova hudebního vystoupení jsem zjistila, že na tuhle hudbu musím mít zavřené oči, mít to správné naladění a pak to nechat do sebe pomalu transfundovat. Za chvíli to se mnou pohnulo a já ožívala v rytmu jeho zpěvu, podupávala nohama do země a pak mě to postupně zvedalo obrazně ze židle. Jeho život byl jako jeho zpěv. Někdy k uzoufání smutná, jindy živelná jak povoden. Chadwick Boseman je herecký bůh, hrál to tak uvěřitelně, že jsem pak na YouTube pomalu nepoznala, kdo je originál a kdo je Boseman. Když jsem si poslechla jeho duet s Pavarottim, tak jsem byla vedle, poslechněte si to. Jen mě mrzí, že ta dlouhá stopáž mnohé odradí, ale kdo tuhle hudbu miluje, neváhejte.Ruleta 2018 ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Zpočátku jsem měl docela velký problém se na film správně naladit, nedokázal mě pořádně zaujmout, ať už příběhem nebo stylem. A ještě horší to bylo, co se týče sympatií k hlavnímu hrdinovi, který mě absolutně ničím nenadchnul, spíš naopak. Ale postupně, po malých krůčcích jsem si k němu (a celému snímku) cestu našel, a to skrz to druhé nejdůležitější v tomto filmu, tedy hudbu (ruku v ruce s propracovanou taneční choreografií). Tomu prvnímu, za což považuju Bosemanův herecký výkon, jsem pak také tak nějak přišel na chuť a musel mu, resp. jeho postavě nakonec i začít fandit (nutno dodat, že s výhradami). Na tuhle vlnu mě ale film měl naladit hned na začátku, což se mu opravdu nepodařilo. Neubráním se srovnání, ale velmi podobně ladění Jersey Boys (kteří měli světovou premiéru cca o 2 měsíce dřív) mě vtáhli do vyprávění téměř okamžitě. A když už zmiňuju Eastwoodův počin, musím konstatovat, že tam mě ty promluvy k divákům bavily, zde naopak hodně rušily (až mě napadlo, jestli se náhodou 1 z filmů u toho druhého „neinspiroval“). Tak či onak, Gen On Up si u mě navzdory některým výše zmíněným kladům vysloužil pouze průměr. ()

strikeman 

všechny recenze uživatele

Někdo tu psal, že nechápe těch 68% celkového hodnocení, ale já mu rozumím. Muzika, hudební a taneční čísla jsou opravdu na úrovni, to se musí nechat, ale v podstatě táhnou celý film a kvůli nim se na něj dokoukáte. Mnozí z herců jsou v dramatické rovině filmu kvalitativně nic moc, neustálé skoky v čase jsou naprosto zmateně uspořádány a tříští dějovou linku tak, že vám v některých pasážích zejména v první půli snímku připadá, že tady vlastně žádný ucelený příběh ani není - spíš to vypadá jako snůška dramatických miniscének z různých časových období protkaná hudebními klipy. Spousta postav je trestuhodně nevyužitá, neprokreslená, a to má film dvě a čtvrt hodiny. Ale jako muzikant musím přiznat, že i tak to za podívání stálo... 70% ()

Galerie (70)

Zajímavosti (8)

  • Natáčanie začalo 4. novembra 2013 v Natchez, Mississippi, 20. decembra dostal celý filmový štáb dovolenku a od 6. do 24. januára 2014 pokračovalo v Jacksone, Mississippi. (figliar)
  • Natáčanie filmu sa malo začať už v roku 2006, ale kvôli problémom s hudobnými právami a neschopnosti financovania bol projekt zastavený. Až za pomoci speváka Micka Jaggera, producenta snímky, ktorému sa páčil scenár, sa v roku 2012 spustili prípravy na natáčanie. (Hudakfilms)
  • V jedné scéně za Jamesem (Chadwick Boseman) přijde jeho matka do Apolla, kde vystupuje. V kině Apollo se konala i celosvětová premiéra filmu. (mjkuba)

Reklama

Reklama