Reklama

Reklama

Fargo

(seriál)
  • USA Fargo
Trailer 2
USA, (2014–2024), 44 h 20 min (Minutáž: 39–69 min)

Tvůrci:

Noah Hawley

Hudba:

Jeff Russo

Hrají:

Allison Tolman, Billy Bob Thornton, Martin Freeman, Russell Harvard, Ewan McGregor, Patrick Wilson, Juno Temple, Kirsten Dunst, Colin Hanks, Carrie Coon (více)
(další profese)

Série(5) / Epizody(51)

Seriál Fargo, inspirovaný stejnojmenným oscarovým snímkem, adaptoval spisovatel a scénárista Noah Hawley. Děj se točí kolem zbrusu nového “skutečného” zločinu a neotřelých postav. Vše je protkáno typicky černým humorem, vraždami a pověstnou “minnesotskou zdvořilostí,” díky nimž se z filmu stala nadčasová klasika... (HBO Europe)

Videa (24)

Trailer 2

Recenze (633)

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Skvělý nápad, a ze začátku to vypadá, že bude fungovat. Úplně jiné charaktery, jiný příběh než původní Fargo Coenů, jiná etika i morálka, čili srovnávat nelze, a o to magičtěji pak působí rozmanité odkazy na původní film v povrchové struktuře seriálu, v nesčetných detailech, divák jako by se ocital v paralelním vyprávění, v bifurkačním větvení vesmírů naruby (kde se dle obvyklých teorií jeden příběh větví v každé vteřině v novém bifurkačním bodě do odlišných verzí, tady jako by se odlišné příběhy v takových bodech naopak nahodile, leč neustále setkávaly). Výtečný je nápad obsadit Billyho Boba Thorntona, magického herce ze stáje právě bratří Coenů (Muž který nebyl). Potud je parádně založeno na geniální film. *** Postupně ale začínají převažovat chyby v provedení a brzy se ukáže, že nejde jen o kosmetické trhlinky, ale že některé jsou procedurální a zásadně narušují statiku celého počinu. Při bližším ohledání se stavba otřásá v základech a hroutí, a tady už je možné srovnávat s původním dílem, a Coenovic Fargo z toho vychází vítězně prostě proto, že jako jediné z obou zůstává komplexní a shromážděné, a strmí o to úderněji a majestátněji. *** Přejdu-li, že si v seriálu vedle organického humoru začne velice brzy svoje místo uhajovat i samonosná zábava, komično ryze pro pobavení diváka, vtípky rozeseté rytmicky tak, aby se nikdo nenudil, a které člověk sledující organicky se odvíjející příběh odhalí jako zdržování, nenezbytné odskoky od dějové linie, a přechází je netrpělivým mávnutím ruky (opravdu musíme minutu zbytečně sledovat, jak Gus ve sněhu odchytává zaběhlou kolii?), přejdu-li, že v seriálu je i dost dalších vycpávkových míst a toliko ilustrujících záběrů a scén, bez jakých by se mělo dobré filmové vyprávění obejít, zbývá a přibývá hodně dalších věcí, které nelze prominout, neboť narušují samu detektivní výstavbu a maří i svébytnost filmového obrazu. Především dostávají trhliny motivace postav, ústrojnost jejich logiky, konzistentnost a usledovatelnost jejich jednání (jako příklad třeba celé podání FBI, fušeřiny jejích agentů i rozpory ve vnitřní komunikaci, přestože to neslouží jako kritika, naopak, o FBI se tam mluví jako o profících; nebo ty ploše naznačené vztahy v rodině Lesterova bratra, nepochopitelné přistoupení ženy na banálně nastražené okolnosti, nehledě na to, že se celá tahle linie v seriálu vůbec nedořeší, spadne pod stůl, co se stalo s dítětem, s manželkou, s celou rodinou poté, co se bratr - zřejmě? - vrátil z vězení, ačkoli předtím se jejich fungování čas věnoval napříč seriálem průběžně; nejen z toho je poznat, že seriál je zakončený hodně narychlo a vypadlo toho tam dost, co se nedopovědělo; nepochopitelný je i obrat ve výpovědi Lindy, Lesterovy druhé ženy, o nočním odjezdu z hotelu atd. atd.) a jejich vzájemných vztahů - a s přibývajícími díly to přestává být ukočírovatelné, všechny ty nedůslednosti, nepravděpodobnosti a povlávající konce alternativních, či lepších možností postupně přerůstají v síť spekulací, se kterou seriál nepracuje a nepočítá, která škrtí jeho životnost, vytváří pachuť, vybuzuje vědomí, že hodně klíčových momentů je nutné toliko akceptovat jako scénáristickou zvůli a zapomenout na všechny pádné výhrady, domněnky a otázky, které povětšinou už nebudou vysvětleny ani zodpovězeny. Nejsem připravená sledovat filmové dílo stavící na detektivním pátrání (byť je mi zřejmé, že nejde o detektivku) a muset přitom blahosklonně akceptovat tolik na sebe navazujících kroků založených čistě na benevolenci výkladu nejednoznačného chování postav, ani tolik freestylových obratů v ději umožněných stále častěji implantovaným prvkem náhody (např. scéna v nemocnici, kde policistou hlídaný Lester "náhodou" skončí na pokoji s týpkem stejně starým, stejně blonďatým, vysokým atd., s ksichtem omotaným fáčovinou, takže hned při prvním záběru je vám jasné, jak se z toho Lester vyvleče, aby se to pak o pět minut později skutečně nepřekvapivě stalo - jenže my nesledujeme grotesku!, ale příběh, v němž se mají srozumitelným jednáním v extrémních situacích vyjevovat jisté lidské povahy). *** Další velká výtka pak míří na adresu režie a kamery, která zhruba od třetího dílu začíná být zjevně inspirovaná Dexterem a jeho inovativnostmi (ostatně stejně jako celý v seriálu nakonec poněkud vyšumělý motiv biblické apokalypsy nastražené na Stavrose je tu jen ozdobný exoskelet, převzatý z jedné série Dextera, a zrcadlení vidím i v tom pohrávání si s obětí, přivázanou leukoplastí ke zbrani a narafičenou k rozmašírování při policejním útoku), které ovšem v Dexterovi niterně spolupracují se scénářem a jsou haptickou součástí velice fyzického vyprávění, kdežto tady jde o odvozené, opět nenezbytné manýry, které mají spíše vnějšně osvěžit a pobavit zlajdačelého diváka - ti zaujatí ale musí pociťovat sebezapření, vnucuje-li se jim taková pouťovost (ostatně pak tyto efekty, např. použité při ukázání toho, jak se Lesterovi zavrtal do ruky brok, ke konci seriálu zase mizí zapomenuté stejně jako celá apokalyptická vsuvka se Stavrosem). *** Kolem a kolem je to veliká, ale nenaplněná možnost, a ráda bych se dočkala toho, kdyby to vzali jako hozenou rukavici třeba samotní Coeni (nebo autorský tým Dextera či nakonec kdokoli jiný) a dotáhli ten nápad i scénáristicky a formálně do skutečně vytříbené podoby, ačkoli je mi jasné, že se to nejspíš nestane. Banálně, byť furiantsky nakročeně promrhaná příležitost. Ten naznačený a dílem rozvedený potenciál zůstává vzrušující, o to více lituji nakonec tolik zfušované realizace. () (méně) (více)

Segrestor 

všechny recenze uživatele

Chtěl jsem původně napsat, co je na tomto seriálu skvělého a proč byste jej měli vidět. Když jsem ale narazil na komentáře několika chytřejších, konkrétně na komentář hobitího trolla Bluntmana (Eru, ty víš, že ho od srdce nesnáším), pochopil jsem, že větší službu lidstvu udělám, když jeho fundovaný komentář plný exatní erudice přeložím do lidštiny, tak, aby ho pochopil i debil mého či snad horšího formátu. Vezměme to po(s)tupně. Hobitovy věty budiž kurzívou, překlad tučně. Pilot FARGA je ozvláštňující tím, že oba coenovské přístupy... Pilot jménem Farga činí vše jiným, zvláštním a to tím, že dva vztahy - přístupy někdejších režisérů, bratrů Coenů... (příčinně provázanou sérii černohumorných epizod a spíše umělecky odvyprávěnou a žánrově obtížně kategorizovatelnou tragikomickou existenciální nálož) Tohle se fakt blbě vysvětluje, mno, zkusím to: Seriál, který je plný černého humoru a je z nějaké příčiny provázaný, je vyprávěn uměleckou formou, lze jej těžko zařadit mezi žánry, určit kategorii... bytostná nálož... Nevím, zde možná chybí kus původního textu. Záleží asi na každém, jak to zkusí přeložit. A poslední věta ze Dna pytle: spojuje do jednoho soudržného celku, jenž nejvíc potěší ty, kteří mají filmografii bratří nakoukanou horem spodem. Tedy, na konci vám připomene seriál jakýsi celek, který bude pravděpodobně nějak soudržný... Opět trochu tápu... Tento seriál jakožto tedy soudržný celek potěší nejvíc asi ty, kteří od režisérů původního Farga, bratrů Coenů, viděli všechny jejich další filmy. Doufám, že jsem Vám byl tímto nápomocen. Kdybyste později náhodou narazili na komentář od dalšího ufona, jehož galakčtině nerozumíte, obraťte se na starého dobrého Segrouše. ()

Reklama

Yardak 

všechny recenze uživatele

Překvapivě skvostný seriál z prostředí zamrzlé Minnesoty, dokonce pro mě o dost lepší než původní filmové zpracování. Noah Hawley má Coenovce dobře nastudované. Ani nevím přesně proč, ale ta městská poetika mi hrozně připomíná kultovní Twin Peaks (a to není vůbec chyba!). Billy Bob Thorton a Martin Freeman jsou herecky naprosto perfektní (možná slovo boží je vhodnější)! Druhá série je úplně jiná, dokonce snad i lepší (a ta retro kamera je luxusní)! Třetí i čtvrtá série mi přišly o něco slabší, ale i tak tam bylo hodně zajímavých momentů. Celkově však zůstávám na stále 5 hvězdách! ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Co chceš, abych řekl novýmu šerifovi?“ - „Že sem viděla oceán…a že byl mokrej.“ Seriál (zatím) 3 řadami v mnohém předčil film (který je dobré vidět i skrz „kufr“, abyste tušili), a to jak v postavách, černém humoru, zápletkách, atmosféře, tak i napětí. První série má nejživotnější charaktery, nejzajímavější proměnu (Freeman) a nejstylovějšího záporáka (démon Thornton). Zjistíte, že smlouvat o ceně ponožek se vyplácí, ale otvírat dveře do minulosti ne…jasných 5*. Druhá řada se i přes rozpačitý úvod (+ víte, které 2 postavy přežijí) postupně nastartuje, protagonisty si pozvolna oblíbíte, v očekávání masakru se dostaví napětí a naučíte se, jak zacházet s rukojmím (groteskní „konvice“). Finále už nabízí top kvalitu, škoda ale „talíře“…i proto „jen“ silné 4*. Třetí série má zas výborné postavy (např. slizký Thewlisův záporák, dvojitý McGregor, víc hrdinek), originální zlodějův „podpis“, 1 velký návrat, řadu parádních zvratů, …ale i nudnou „LA“ kapitolu a pár podivností/náhod, jež mi „nevoněly“ („vede“ bowling). Na 5* to ale stačí. Celkově? Slabší plný počet. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Po šesti dílech nemůžu vzhledem ke skvělému nástupu pilotu konstatovat nic jiného, než že jde o promarněný potenciál. Cynický spletenec osudů, kde je půlka postav otravná a druhá půlka rádoby cool (naprosto tragická dvojice zabijáků, kteří nikoho vůbec nezajímají) a lidský rozměr se ztratil, tedy až na pár záchvěvů Martina Freemana. Ten zůstává nejzajímavější postavou. - Edit: Po sedmi dílech končím se sledováním. ()

Galerie (1 005)

Zajímavosti (29)

  • Lester Nygaard (Martin Freeman) dostane od agenta FBI Pepperse známou hádanku o farmáři, který musí na lodi přepravit přes řeku vlka, kozu a hlávku zelí. Se stejnou hádankou se musel Martin Freeman jako Tim Canterbury popasovat v epizodě The Quiz britského seriálu Kancl (od r. 2001). (boshke)
  • Vyšetřovatel Odis Weff (Jack Huston) má ve svém bytě naaranžované porcelánové figurky, tzv. Hummelky, jejichž krádežemi si přivydělával Saul Goodman (Bob Odenkirk) ve 4. sérii seriálu Volejte Saulovi (od r. 2015). (awful)
  • Kufřík s penězi představující jednu z podstatných částí děje v 1. sérii, má svoji značně pohnutou minulost už ve filmu Fargo (1996), kde svému majiteli také nepřinesl moc štěstí. Jedná se zároveň o jediné pojítko mezi původním filmem a novějším seriálem. (Miro_CZ)

Související novinky

Seriálový Vetřelec nabírá posily

Seriálový Vetřelec nabírá posily

28.11.2023

Již nějakou dobu víme, že nadcházející celovečerní film ze světa Vetřelce s názvem Alien: Romulus je dotočen a čeká nás příští léto, přičemž jeho režisér a scenárista Fede Alvarez se chlubí tím, že… (více)

Sigourney Weaver s Vetřelci skončila

Sigourney Weaver s Vetřelci skončila

27.04.2023

Ačkoliv doba přeje rebootům a návratům ikonických hrdinů – ostatně už to nepotrvá moc dlouho, a do kin se vrátí legendární Indiana Jones s tváří Harrisona Forda – jednu konkrétní postavu s tváří jiné… (více)

Blade Runner jako seriál?

Blade Runner jako seriál?

23.11.2021

Legendární režisér Ridley Scott (Černý jestřáb sestřelen, Gladiátor) má poslední měsíce pěkně na pilno. Krátce po sobě mu totiž vyšly hned dva filmy, nejprve chválený Poslední souboj, který v kinech… (více)

O čem měl být Tarantinův Star Trek?

O čem měl být Tarantinův Star Trek?

10.08.2020

Dnes ráno sfoukneme dvě novinky naráz. Tou první je, že nová prezidentka studia Paramount Pictures Emma Watts stopla vývoj všech tří chystaných Star Trek projektů. Ty zahrnovaly Tarantinův mládeži… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno