Režie:
Olga SommerováScénář:
Olga SommerováKamera:
Olga Malířová ŠpátováHudba:
Aleš BřezinaHrají:
Marta Kubišová, Aneta Langerová, Pavel Kohout, Milan Hein, Václav Neckář, Vlastimil Třešňák, Iva Janžurová, Jiří Černý, Fero Fenič, Jaroslav Hutka (více)Obsahy(1)
Zpěvačka, signatářka a mluvčí Charty 77 Marta Kubišová setrvala se ctí dvacet let v odporu proti komunistickému režimu. Když jí bylo dvacet sedm let, byla ve svém strmém profesním vzletu sestřelena ruskými okupačními tanky, které obsadily Československo.Důvodem byla pravděpodobně zpěvaččina píseň Modlitba pro Martu, která se stala protestsongem okupované země. Marta, trojnásobná Zlatá slavice z let 1966, 1968 a 1969 a sex symbol tehdejší doby, se živila lepením pytlíků. Stres vyvolaný dramatickou změnou života a normalizační beznadějí vyústil ve zpěvaččinu osobní tragédii. Svůj osud zpěvačka nesla bez reptání, přestože se stala terčem výslechů a šikanování ze strany Státní bezpečnosti. V roce 1989 zažila Marta během sametové revoluce comeback, který by jí mohla závidět leckterá světová hvězda. Její Modlitbě naslouchalo plné Václavské náměstí, stala se jedním ze symbolů odporu proti komunistickému totalitnímu režimu. Film mapuje zpěvaččinu první i druhou pěveckou kariéru, odkrývá mnohé z dramatického osobního života a zároveň mapuje historii Československa v druhé polovině 20. století. (A-Company CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (123)
Podobně jako v případě Věry 68 se Sommerová znovu zaměřila na silnou ženskou osobnost a jde vidět, že tahle poloha jí sedí. Magický hlas rebelky je velmi dobře a zajímavě natočen, nabízí především spoustu věcných rozhovorů a vhodně vybraných hudebních ukázek. Za jedinou slabinu dokumentu považuju fakt, že některá životní období (a z nich plynoucí osobní vztahy) byla poněkud rychle odbyta (a vůbec to nemyslím bulvárně, ale kupříkladu "problém" s Helenou Vondráčkovou měl být „nakousnut“ i za cenu určité kontroverze, ostatně pár minut navíc by se určitě sneslo). Proto hodnotím solidními 4*. ()
Marta Kubišová je u mě v top 10 žijích Čechů, pro její morální zásadovost a ohromnou ženskou sílu, kterou jsme jen tak mimochodem cítil i z tohoto dokumentu. Mrzí mě, že jsem v době premiéry tohoto dokumentu neměl čas jít na Magický hlas do kina, abych podpořil práci Olgy Sommerové, ale nakonec jsem se s dokumentem potkal a jsem za to rád. Dokument se nezabývá detaily (rodina, partneři, atd. ) ukazuje průběh života Marty Kubišové s tím, že největší pozornost se dostává těm nejzásadnějším událostem v Martině životě (Golden Kids a normalizace), možná mě zde chybí i větší lidská pestrost, která by se vyjadřila k Martě v daném období. Přijde mě to, že dokument je určen víc pro lidi, kteří Martin osud již znají než pro lidi, kteří ho touží poznat, ale i tak má velký význam, protože za těch 90minut si může každý udělat obrázek na ženu, která má krásnou duši, pro kterou byli zásadní lidský hodnoty víc než kariéra a která je lidskou ozdobou naší země. ()
Výborný dokument Olgy Sommerové o zpěvačce s nezaměnitelným hlasem a velké morální osobnosti. Spousta jejich nezapomenutelných písní mi stále zní v uších a není to zdaleka jen ta všeobecně známá Modlitba. Je jen ohromná škoda, že nežila ve svobodném státě, jinak by dost pravděpodobně byla (díky barvě hlasu, pěveckým schopnostem i zajímavé osobní kráse) pěveckou hvězdou nejenom československou, ale mezinárodní. Dokument mapuje jak její kariéru s Golden Kids, jedenadvacetiletou dobu "temna", obnovenou kariéru polistopadovou i častou spolupráci s Anetou Langerovou, ale hlavně názory a komentáře "jejích blízkých". Od premiérového shlédnutí dokumentu mne dost překvapilo (což jsem pozapomněl), že o tom jak vypadala a zpívala, se její dcera dozvěděla až v docela pokročilém věku a nechtěla tomu uvěřit. I to svědčí o charakteru Marty Kubišové. V té pro ni obzvláště nelehké době bylo pro ni prvořadé uživit a vychovat dceru a sebe, což vzhledem k tehdejším okolnostem nebylo určitě jednoduché. A s tím co bylo krásné předtím možná nechtěla dceru zatěžovat - nebo spíše nebyl čas na nostalgické vzpomínky a bylo nutné žít tehdejší přítomností i když to bezesporu nebylo jednoduché. ()
Hned v prvních vteřinách na vás bez varování vypálí jedna z mnoha úžasných písní a teprve následně se objevují úvodní titulky. Uhrančivě krásná a odvážná žena s magickým hlasem. Něco málo jsem samozřejmě o Martě Kubišové věděl, ale takhle komplexní obraz o jejím profesním a soukromém životě jsem neměl. Při každé písní, která v dokumentu zazněla jsem prožíval mrazení po těle. Olga Sommerová poskládala svůj snímek naprosto dokonale. Nikde bych nepřidával ani neubíral. Osobní zpověď Marty Kubišové působila velmi přirozeně. Úžasně roztomilá byla například scéna, ve které se Martě Kubišové nepodařilo předat dárek Alexandru Dubčekovi úplně podle svých představ. První festivalový film, kterému jsem udělil plný počet v hodnocení. MFF KV. ()
Paní Kubišovou jsem vždy obdivovala. Jako dítě její nádherný hlas a písně. Později to, že se nesklonila před režimem. Ještě později její vztah ke zvířatům. Tento dokument mě bohužel zklamal. Hrdinka z něho totiž nevyšla jako silná žena, ale jako zahořklá, depresivní, opuštěná ženská, obklopená homosexuály a psy. Čekala jsem trochu víc než stesky na dobu dávno minulou a strašně negativní texty nových písniček. Čekala jsem, že se s diváky o trochu své síly podělí, ne že bude pořád hořekovat nad starým režimem. Nemám to paní Kubišové za zlé ani si jí nevážím méně. Mám to za zlé tvůrcům dokumentu a 2 hvězdy, co jim dávám, jsou moc. ()
Galerie (12)
Zajímavosti (2)
- Snímek měl nesoutěžní premiéru na 49. filmovém festivalu v Karlových Varech, kde získal Cenu diváků, což je pro dokument neobvyklé. (Terva)
- K získání prostředků na dokončení filmu se producenti rozhodli získat peníze pomocí tzv. crowdfundingu. To znamená, že se peníze snaží nasbírat po menších či větších částkách výměnou za podepsané CD, pozvánku na premiéru nebo uvedení v titulcích filmu. Peníze, které tvůrci vybrali, by chtěli použít na úhradu archivních záběrů a archivní hudby, bez nichž nebylo možné tento film natočit. (Zdroj: a-company.cz) (VášaVF)
Reklama