Režie:
Petr JáklKamera:
Jesper TøffnerHudba:
Philip KleinHrají:
Ben Foster, Sophie Lowe, Michael Caine, Til Schweiger, Matthew Goode, William Moseley, Roland Møller, Karel Roden, Werner Daehn, Kevin Bernhardt (více)Obsahy(1)
Na konci 14. století jsou Země Koruny české zmítány tyranií a násilím. Jan Žižka a skupina jeho žoldnéřů jsou najati na ochranu králova zástupce. Jan prokáže skvělé strategické a bojové schopnosti. Následně je pověřen službou pro samotného krále, Václava IV. Zemi ale ve skutečnosti ovládá Jindřich z Rožmberka, nejbohatší velmož království. Jan dostává další delikátní úkol: unést Rožmberkovu snoubenku Kateřinu. Tím se nevyhnutelně zaplétá do vysoké politiky. Od té chvíle nemá na vybranou. Musí bojovat. Janovy žoldácké hodnoty se otřásají v základech. Vášeň, vina, chtíč i pomsta se stávají hnací silou jeho boje za spravedlnost a rovnoprávnost obyčejného lidu. V této době se z nájemného žoldnéře stává legenda. Rodí se vojevůdce, který bude bojovat za vše, v co věří. Historický film Petra Jákla vypráví o počátcích husitského vojevůdce Jana Žižky na pozadí bouřlivých událostí roku 1402. (Bioscop)
(více)Videa (10)
Recenze (1 031)
Je pravda, že po posledním hip hop traileru se mi na projekci skoro nechtělo (jako vážně, koho tohle sakra napadlo?), zvědavost ale byla silnější. Není to záměrně, ale na český filmy jsem posledních 15 let hodně vysazenej a přistupuju k nim raději bez očekávání. Možná i díky tomu jsem odcházel z kina příjemně překvapenej. Jasně, najde se hned několik věcí, do čeho by se dalo rejpnout - ale proč? Jákl od začátku jasně specifikoval, v jaké době se příběh bude odehrávat a že máme nechat učebnice dějepisu doma. Pravdou je, že si ani nepamatuju, kdy jsem se přes 2 hodiny koukal na "českej" film bez mrknutí na hodinky (letos se tomu přiblížil už jen Sedlákův BANGER. - ten ale naopak těžil z toho, že si dovedl dělat srandu sám ze sebe). Za mě je super, že se ve světě lidi dozví, že tu vůbec nějakej Žižka existoval - i když to není ten, o kterým jsme se učili. Nádherný český lokace a výpravná hudba jsou už jen příjemným bonusem. Scénář komentovat nebudu - chápu tvůrčí limitace, pokud by měl v zahraničí fungovat Žižka jako typickej velkofilm pro masy (OK, jde to, ale takových je jako šafránu). Faktem je, že Jákla uznávám už jen proto, že měl koule na to, takovej projekt rozjet a především dotáhnout do konce - jestli zdárného, to ať rozhodnou jiní - 70%. Viděna 15+ ENG verze (na dabing nemám odvahu). PS: OK, bylo to šíleně nákladný, ale vzpomeňte si na nejdražší film Netflixu, na kterým pracovali jiný kalibry a nebylo to na něm ve finále vůbec vidět. ()
Petr Jákl je statečné srdce… Když se tvůrčí vize střetne s talentem převést jí na filmová plátna, může z toho vzejít jedinečnej zážitek atakující žebříčky nejlepších filmů všech dob. Mel Gibson to ví! A když je chytrá produkce, lze to dělat i s nízkým rozpočtem (The King). Jákl ale nejenže nemá vizi nebo talent, on zřejmě nemá ani pokoru či respekt k filmovýmu řemeslu, látce, ani k tvůrcům, se kterými pracuje. A tak – chvástaje se, že je Braveheart hlavní inspirací filmu – natočil nejdražší fiasko v historii český kinematografie. Kamera i celkovej vizuál (kompozice, color grading, digitál) působí jak z fan kraťasu za pár desítek tisíc. Herci netuší, kde jsou, kým jsou a co mají hrát. Atmosféra středověku je nevýrazná, protože obrazová stránka nejde ruku v ruce s výpravou a historickým zasazením. Chaotickýmu střihu s děsivou kadencí by záviděl i Greengrass. A scénář? Dramaturgicky disfunkční, příběhově generickej (scény na sebe ani pořádně nenavazujou). Žižka je exemplární případ toho, že ani z jinak talentovaných tvůrců nedokážete vytřískat výkon, pokud jste režisér bez nápadu a neumíte sladit jednotlivý filmový profese v jeden koherentní funkční celek. Měl to natočit v češtině, pro Čechy, s českými herci, třetinovým rozpočtem a tím pádem podstatně komorněji. Možná by se dostavila ona pokora, úcta a nakonec i ta tvůrčí vize… ale natočil Hammer of the Gods II. ()
Čakal som viac ak mám pravdu povedať. Bavili ma postavy, akcie, herci, podarili sa aj kostýmy, lokácie, vypráva, hrady, ale aj príbeh, no čakal som viac ako len začiatok tejto legendy. Bavilo ma to a prišlo mi to celkom pekne natočené (hudba sa tiež podarila), ale to najlepšie sme vlastne ani nedostali a tak trochu to pôsobí ako prvý diel s trilógie. Škoda. 65% - 3* ()
Bylo tam toho hodne zle ale tak par veci super. Po traileru s rapem jsem ale cekal totalni dno a dostal jsem pomerne cool krvavy snimek s misty super herci a super atmoskou, ktera mohla byt mnohem silnejsi. Plus za finalni scenu, Fostera, krev, jatka a cervi Minus za absenci silny hudby, Bena Cristo (ktery dokurvil atmosku), idiotskou love story, neschopnosti vytvorit suspensi v dulezitych momentech (predavani?), finalni pohreb, ktery byl totalne k smichu a extremne nudne osvetleni v dennich interierech tak nadhernych lokacich, nechapu ()
Po letech příslibů a mediální masáže je to tu! A do pěti minut po zhlédnutí to každý hned radši pustí z hlavy. Předpokládám, že nikdo neměl kdovíjaká očekávání, ale já doufal aspoň ve filmařsky nadšeneckou porci zábavy. Co jsem však nakonec dostal, byla jen ubíjející šedivá ochotnická nuda, plná toho nejúmornějšího patosu a otrávených hereckých obličejů. Scénář krom nekonečného honu za macguffinem, jímž je hlavní ženská postava, a odbytého nástřelu trojčlenky, který vládce chce na kterého intrikařit, nabízí jen snůšku těch nejprovařenějších filmových klišé, jaké si dokážete představit. Charakteristika postav a jejich vývoj nikde, zajímavé dialogové výměny nikde, srozumitelné vyprávění příběhu nikde, dramaturgie nikde, tempo nikde. Jan Žižka představuje tu nejryzejší šeď, jakou jen šlo od nejdražší české produkce dostat. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (50)
- Schweiger se původně zajímal o roli samotného Žižky, ale bylo mu oznámeno, že na roli je moc starý a nehodí se na ni. Právě proto mu byla předána role Rožmberka. (ZHODNOTITEL)
- Dravec, který krouží v detailním záběru na obloze ve druhé minutě filmu, není evropský druh. Je to dospělá káně rudoocasá (Buteo jamaicensis) z čeledi jestřábovitých, která se běžně vyskytuje po celé Severní Americe. Režisér Petr Jákl v závěrečných titulcích uvádí, že tyto záběry získal od Ferrise Akela III. z Cornell University v Ithaca, NY, kde pracuje na záchraně dravců. (deCasale)
Reklama