Režie:
Walter SallesScénář:
Jose RiveraKamera:
Eric GautierHudba:
Gustavo SantaolallaHrají:
Gael García Bernal, Rodrigo de la Serna, Mía Maestro, Mercedes Morán, Sergio Boris, Matías Strafe, Bárbara Lombardo, Antonella Costa, Alberto Granado (více)Obsahy(1)
Je mu třiadvacet, studuje medicínu - a ještě netuší, že vstoupí do dějin jako Ernesto Che Guevara. S kamarádem Albertem Granadem se vypraví na cestu po Latinské Americe na staré motorce Norton 500. Píše se rok 1952 a před nimi není nic jiného než volná silnice - bez turistů, hotelů a map, jen s čerstvým větrem v zádech. Dostat se z Argentiny až do Venezuely, to je sen, který výlet dlouhý 8000 kilometrů mění v realitu. Snímek inspirovaly Guevarovy deníky Notas de viaje a Granadova kniha Con el Che por America Latina. Záměrně apolitický pohled pro nás objevuje Guevaru jako ikonu, jež jako by se na film obtiskla z čistě vypraného trička: jen oklikou totiž připomíná postavu příštího kubánského revolucionáře. Film získal Cenu BAFTA a François Chalais Award a Cenu ekumenické poroty na MFF v Cannes 2004. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (145)
Mýtus o tom, že "Hitler v červenom" Che bol zamlada vlastne sympaťák, ktorého nezaujímala túžba po moci, len ho ukrutne bolelo srdce z tej obrovskej sociálnej nespravodlivosti v Latinskej Amerike. Z filmového hľadiska v poriadku, z ideového obludnosť. Film takmer výhradne pre batôžkárov z LFŠ, ktorí pyšne nosia tričko s podobizňou neľútostného bijcu intelektuálov, buzíkov a inej "škodlivej hávede". ()
Kdo tenhle film nevidel a muze si ho sehnat tak at nevaha. Nevim co bych k tomu dodal jen bych vychvaloval. Zacne to nevinne, ze si dva mladici chteji splnit svuj detsky sen a pret pres Jizni ameriku na motorce ale okolnosti se meli jinak a z jednoho z nich se stane nejslavnejsi revolucionar na Kube. ()
V poslednom období som videl niekoľko autobiografických filmov, ktoré sa snažili zmeniť uhoľ pohľadu na konkrétnu osobu formou deštrukcie mýtu a ideologizácie postavy. Jesse James je asi najlepší príklad. Salles postupuje kulinček opačne a Guevaru sa snaží vykresliť ako trojrozmernú postavu s hlbokým sociálnym cítením, ku ktorému sa mladý Che dopracuje po osobných skúsenostiach s biedou na cestách po Latinskej Amerike. Čakal niekto od adaptácie (jednosmerne podaných) Guevarových osobných denníkov niečo iné?Tá konfrontácia s nespravodlivosťou a utrpením mi prišla miestami opodstatnená (aj keď je čiastočne prvoplánová), jednak pravdepodobne odráža vtedajšiu situáciu, ktorá tak na Guevaru vplývala. Na druhej strane mi prejde mráz po chrbte, keď si predstavím, za čo všetko bol neskôr Che zodpovedný a ako poprel svoje ideály. Je dobre, že zmienka o jeho neskorších zverstvách vo filme nebola spomenutá (myslím že ide o všeobecne jasný fakt) vzdelaný človek si predsa musí dať do súvisu dve rozdielne veci a vyvodiť si vlastný "mravný súd" nad človekom, ktorý je zodpovedný nad tisíckami ľudských životov. Možno sme si v poslednej dobe zvykli vo filmoch na jednoduché nalinkovanie a delenie postáv na dobrých a zlých bez hlbšieho poznania ich zámerov, ktoré sa často spreneveria svojmu pôvodnému motívu. Horšie na celej veci je fakt, že režisér sa nesnaží o 1,ucelenú charakteristiku Guevarovej postavy 2,zobrazuje iba pozitívne súvislosti a to často povrchne 3, necháva sa zbytočne unášať sociálnym kontextom (hlavne druhá polica filmu)Takže ide o mytologizáciu, alebo snahu o (objektívno-kritickú) dobovú výpoveď a ozrejmenie formovania politických názorov mladého revolucionára?Najvýstižnejšie hodnotenie filmu asi spočíva v kombinácii oboch zložiek s ignorovaním obsahu, ktorý som uviedol v zátvorkách.. Viva la revolucion! 7/10 ()
Kdo Motocyklové deníky četl a líbily se mu, tak film asi ocení. Určitě to nešlo natočit moc jinak, jelikož je to prostě cestopis. K Che Guevarovi můžete mít postoj jakýkoliv, ale jeho kniha je cenná výpověď o tom, jak to tenkrát v Jižní Americe vypadalo. Ten film se to snaží co nejvíce přiblížit a dle mého mínění docela úspěšně. ()
Za tu překrásnou přírodu a všechna ta místa, která chci alespoň jednou v životě navštívit(a doufám, že se mi to podaří...) první hvězda ... Druhá za zcela jiný obrázek o životě a filosofii Ernesta, za velkou spokojenost s hereckým výkonem Gaela a Rodriga určitě snímku náleží ta třetí, a ta poslední čtvrtá za úžasný hudební doprovod, píseň "Al Otro Lado Del Río" a za mistrovský cit hudebního skladatele a aranžéra Gustava Santaolalla(Amores perros, 21 Grams), který mě stále přesvědčuje, že patří mezi světovou špičku! Díky! ()
Galerie (32)
Photo © Focus Features
Zajímavosti (6)
- Ve scéně s Ernestem a Albertem v chilském měděném dole Chuquicamata předák křičí, že důl není žádná turistická atrakce. V dnešní době však ano. (džanik)
- Navzdory tomu, že film vychází z argentinské knihy o kubánsko-argentinské legendě a byl natočen s mexickým a argentinským hercem ve španělštině, tak na mnoha festivalech po celém světě reprezentoval Brazílii. Brazilský je na filmu “pouze“ režisér, Walter Salles. (džanik)
- Píseň "Al otro lado del río" (Na druhé straně řeky) uruguayského skladatele Jorge Drexlera se stala teprve druhou neanglickou písní, která získala Oscara (na ceremonii ji zpívali Antonio Banderas a Carlos Santana). Tou první byla "Ta paidia toy Peiraia" (Děti z Pirea) řeckého skladatele Manose Hatzidakise z filmu Pote tin Kyriaki (Nikdy v neděli, 1960). (džanik)
Reklama