Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zmar ve stínu géniova dědictví. Německo-rakouské drama volně inspirované osudy rodiny Richarda Wagnera. Richard Wagner zemřel, ale jeho dílo má žít věčně. Tomuto plánu s až fanatickou oddaností zasvětí svůj život mistrova vdova Cosima, která začne své děti směřovat do přednastavených kolejí uchovávání Wagnerova odkazu. Pod její železnou ruku a vlivem bezskrupulózních pletich se syn Siegfried vzdává malířského talentu a naopak se stává vrchním dirigentem Wagnerovských slavností v Bayreuthu a dcera Eva je provdána za blouznivého adorátora německé kultury a deklamátora rasové teorie Houstona Stewarta Chamberlaina. Ten usiloval o ruku její starší sestry Isoldy, která jako jediná má svou vlastní hlavu a odmítá se matčiným plánům bezvýhradně podřídit.

Německo-rakouský televizní film okouzlí nákladnou výpravou a kostýmy, kterými dává příběhu Wagnerovy rodiny auru opulentnosti. Scénář z pera Kaie Hafemeistera vychází z reálných postav a otáčí se kolem známých faktů z jejich životů, nicméně výrazně si vypomáhá „autorskou licencí", když některá fakta překrucuje či zamlčuje a domněnky vydává za skutečnost. V centru pozornosti stojí zapálená oddanost Cosimy Wagnerové manželově odkazu, ale náznaky se také předjímá, jak její vyzdvihování čisté německé kultury a otevřený antisemitismus nahrávaly uchopení Wagnerova díla nacistickým režimem. (Česká televize)

(více)

Recenze (7)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, nakolik obrázek Wagnerovic klanu odpovídá skutečnosti a nakolik jde jen o zavádějící spekulativní výklad ... jeden z mnoha možných. Nicméně proti uměleckému zpracování nelze nic namítat: Forma je převelice interesantní a obsah nadmíru výmluvný. Dokonce TAK výmluvný, že byste s popisovanou umělecky nadanou rodinkou rozhodně nechtěli být spřízněni ... a to ani vzdáleně. Představují něco jako klubko hadů ... či hnízdo krys - s tím drobným rozdílem, že hebcí hlodavci drobnějšího vzrůstu s tenkými ušními boltci a s korálkovýma očima ani elegantní hadi plaché povahy s rajcovně rozeklaným jazykem a s typickou kresbou na kůži neintrikují v rámci vlastní rodiny. Jejich prioritou je zajistit přežití svého potomstva a tím i svého druhu - tudíž se jedná o podobnost čistě metaforickou, která nevypovídá vůbec nic o nich, zato velice mnoho o nás ... jakožto příslušnících druhu Homo Sapiens. P.S.: 1) Určeno především všem matkám ... současným i budoucím - jako memento. Neboť žádná matka nemá právo obětovat své děti ... ani pro větší slávu jejich otce ... či pro odčinění vlastní viny - domnělé nebo skutečné; 2) Jejich světonázor úzce souvisel s prostředím, v němž vyrůstali ... což může, ale taky nemusí být omluva - s ohledem na to, jakým směrem se svět v následujích letech ubíral. ()

quixote 

všechny recenze uživatele

Tohle nemohlo dopadnout jinak než fiaskem. Tuctová režisérka kriminálek natočila osudy Wagnerovy rodiny na základě polopravd i úplných nesmyslů. Není divu, že se nenatáčelo na autentických místech v Bayreuthu, žijící potomci rodiny by k tomu po přečtení scénáře, rádoby dramatické slátaniny, nedali svolení. Herecký casting není špatný (Cosima - Iris Berben - je výborná), ale režie je bezradná místy až směšná, případně trapně patetická (smrt Isoldy), v soundtracku doplňuje Wagnerovu hudbu podivné techno, je tu plno prázdných efektů a hrátek s kamerou, o všudypřítomném erotickém dusnu a intrikách na hranici psychopatie raději ani nemluvě. ()

Reklama

Foma 

všechny recenze uživatele

Dost hrůza. No jo, copak to dneska jde, zobrazovat velikány jako velikány? Kdepak, aby lidi neměli mindráky, tak se u géniů musí zvýraznit ty jejich horší stránky. A to ještě většinou zkresleně a přehaně. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Wagner je mrtev, upřímnou soustrast. Ať žije Wagner. My jsme tradice. Ducha velikána nepohřbíme, za nic na světě. Svázáni jsme nadosmrti s mistrovským dílem. Budoucnost je v hudbě. Rovný rovnému společenským sídlem. ()

Galerie (96)

Reklama

Reklama