Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zmar ve stínu géniova dědictví. Německo-rakouské drama volně inspirované osudy rodiny Richarda Wagnera. Richard Wagner zemřel, ale jeho dílo má žít věčně. Tomuto plánu s až fanatickou oddaností zasvětí svůj život mistrova vdova Cosima, která začne své děti směřovat do přednastavených kolejí uchovávání Wagnerova odkazu. Pod její železnou ruku a vlivem bezskrupulózních pletich se syn Siegfried vzdává malířského talentu a naopak se stává vrchním dirigentem Wagnerovských slavností v Bayreuthu a dcera Eva je provdána za blouznivého adorátora německé kultury a deklamátora rasové teorie Houstona Stewarta Chamberlaina. Ten usiloval o ruku její starší sestry Isoldy, která jako jediná má svou vlastní hlavu a odmítá se matčiným plánům bezvýhradně podřídit.

Německo-rakouský televizní film okouzlí nákladnou výpravou a kostýmy, kterými dává příběhu Wagnerovy rodiny auru opulentnosti. Scénář z pera Kaie Hafemeistera vychází z reálných postav a otáčí se kolem známých faktů z jejich životů, nicméně výrazně si vypomáhá „autorskou licencí", když některá fakta překrucuje či zamlčuje a domněnky vydává za skutečnost. V centru pozornosti stojí zapálená oddanost Cosimy Wagnerové manželově odkazu, ale náznaky se také předjímá, jak její vyzdvihování čisté německé kultury a otevřený antisemitismus nahrávaly uchopení Wagnerova díla nacistickým režimem. (Česká televize)

(více)

Recenze (7)

pakobylka 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, nakolik obrázek Wagnerovic klanu odpovídá skutečnosti a nakolik jde jen o zavádějící spekulativní výklad ... jeden z mnoha možných. Nicméně proti uměleckému zpracování nelze nic namítat: Forma je převelice interesantní a obsah nadmíru výmluvný. Dokonce TAK výmluvný, že byste s popisovanou umělecky nadanou rodinkou rozhodně nechtěli být spřízněni ... a to ani vzdáleně. Představují něco jako klubko hadů ... či hnízdo krys - s tím drobným rozdílem, že hebcí hlodavci drobnějšího vzrůstu s tenkými ušními boltci a s korálkovýma očima ani elegantní hadi plaché povahy s rajcovně rozeklaným jazykem a s typickou kresbou na kůži neintrikují v rámci vlastní rodiny. Jejich prioritou je zajistit přežití svého potomstva a tím i svého druhu - tudíž se jedná o podobnost čistě metaforickou, která nevypovídá vůbec nic o nich, zato velice mnoho o nás ... jakožto příslušnících druhu Homo Sapiens. P.S.: 1) Určeno především všem matkám ... současným i budoucím - jako memento. Neboť žádná matka nemá právo obětovat své děti ... ani pro větší slávu jejich otce ... či pro odčinění vlastní viny - domnělé nebo skutečné; 2) Jejich světonázor úzce souvisel s prostředím, v němž vyrůstali ... což může, ale taky nemusí být omluva - s ohledem na to, jakým směrem se svět v následujích letech ubíral. ()

Reklama

Foma 

všechny recenze uživatele

Dost hrůza. No jo, copak to dneska jde, zobrazovat velikány jako velikány? Kdepak, aby lidi neměli mindráky, tak se u géniů musí zvýraznit ty jejich horší stránky. A to ještě většinou zkresleně a přehaně. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Wagner je mrtev, upřímnou soustrast. Ať žije Wagner. My jsme tradice. Ducha velikána nepohřbíme, za nic na světě. Svázáni jsme nadosmrti s mistrovským dílem. Budoucnost je v hudbě. Rovný rovnému společenským sídlem. ()

quixote 

všechny recenze uživatele

Tohle nemohlo dopadnout jinak než fiaskem. Tuctová režisérka kriminálek natočila osudy Wagnerovy rodiny na základě polopravd i úplných nesmyslů. Není divu, že se nenatáčelo na autentických místech v Bayreuthu, žijící potomci rodiny by k tomu po přečtení scénáře, rádoby dramatické slátaniny, nedali svolení. Herecký casting není špatný (Cosima - Iris Berben - je výborná), ale režie je bezradná místy až směšná, případně trapně patetická (smrt Isoldy), v soundtracku doplňuje Wagnerovu hudbu podivné techno, je tu plno prázdných efektů a hrátek s kamerou, o všudypřítomném erotickém dusnu a intrikách na hranici psychopatie raději ani nemluvě. ()

Galerie (96)

Reklama

Reklama