Reklama

Reklama

Bajirao Mastani

(festivalový název)
  • Indie Bajirao Mastani (více)
Trailer 1

VOD (1)

Obsahy(1)

Velkolepé historické drama volně inspirované reálnými událostmi nás zavádí do první poloviny 18. století, kdy většinu indického subkontinentu ovládá Maráthská říše vedená vojevůdcem Bajiraem. Toho nezaměstnává jen vojenský konflikt s muslimskou dynastií Mughalů, ale také milostný vztah s jeho druhou manželkou Mastani, která je pro svůj smíšený indo-perský původ trnem v oku Bajiraových nejbližších příbuzných. (Festival bollywoodského filmu)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (20)

Luksa 

všechny recenze uživatele

Tohle tak vidět na velkém plátně! Pro mě jakožto fanouška indické filmové produkce, opulentních historických palácových romancí a Bhansaliho vizuálu naprosto úžasný film. Bitev nebo akce si sice člověk moc neužije, zato vysokorozpočtové výpravy, krásných kostýmů a dekorací, i skvělých hereckých výkonů ale ano. Pro věčné romantiky ideální film. Jen bych prosil nějaký delší režisérský sestřih, bylo vidět že spoustu toho nechali ve střižně. ()

Aljak 

všechny recenze uživatele

Ďalší z indických historických veľkofilmov, tentokrát z obdobia 18.storočia a konfliktu Marathi vs. Mughali. Aj keď prezentované viacmenej zo strany Marathov a očami presláveného peshwu menom Baji Rao I. Vzhľadom na vysoké hodnotenia a toľké chvály som mal od toho patričné očakávania, no napokon si myslím, že to bolo svojim spracovaním výrazne prepálené zbytočnou heorizáciou Bajiraa a jeho vojnového ťaženia. Strašne mi dokáže znechutiť historický filmy tá akčná predimenzovanosť, ktorá bola bohužiaľ prítomná aj tu. Samozrejme, výprava, kulisy, kostýmy a celkový vizuál boli nadmieru vydarené (až na tie bojové prepálené scény). A nedá mi to, neporovnať s iným historickým veľkofilmom Jodhaa Akbar, ktorý mal podobný motív (Láska medzi odlišnými kultúrami a náboženstvami), no svojou prezentáciou a spracovaním bol o dve triedy lepší ako toto. Je mi to ľúto, ale je to len za 3*. ()

Reklama

kaylin 

všechny recenze uživatele

Možná jsem měl jen štěstí na dobré filmy, ale Bollywood mě začíná čím dál víc bavit. Kromě toho, že dovede vyprávět dobré příběhy, v tomhle případě i epické, tak je přitom neskutečně cool. Tady byly akční scény, při kterých se mi tajil dech, a já jsem si říkal, že tohle je přesně to, co chci vidět, co mě ohromuje. Jasně, každý další si řekne, že to není možné, že to je hloupost, ale ono to prostě vypadá tak skvěle! ()

RajAthen 

všechny recenze uživatele

Velkofilm z Východu, který bych doporučil z exotického hlediska k shlédnutí, jakkoli není výjimečný. Pestré prostředí je doplněno zcela plochými charaktery a musí nám být neustále připomínáno, že jde o film o lásce. Ústřední myšlenka kolem nadpozemsky dokonalého vojevůdce, kterému pomalu humtuje duševní klid jeho vlastní rodina kvůli náboženským tradicím. Možná nejzajímavější byla snaha hlavního hrdiny si udržet fungujíc vztah se svou první ženou ... do chvíle, než se ke slovo přihlásí tradice Bollywoodu.:) Každopádně siláctví, jímž je prezentován hlavní hrdina již od začátku, je těžko srovnatelné se západními snímky a je svého druhu humorným osvěžením. ()

Vavča 

všechny recenze uživatele

Výpravný hrdinský velkofilm je v indické kinematografii oblíbený žánr, ani zde se penězi nešetřilo. Audiovizuální stránce, výpravě snad nemám co vytknout, instrumentální i písňové OST je skvělé. Jenže moje hodnocení filmu ovlivňuje jednak určitá znalost historie a taky celkově vyznění filmu, to jak na mě působil. Jednak je velmi nešťastná komiksová vložka na začátku, dost necitlivě působí také nereálné ztvárnění soubojů v podobném duchu (300 vzorem?). Chápu, že je to hrdinský epos a na realitu a fyzikální zákony se nehraje, jenže to prostě nepůsobí tak jak má, v tomhle jsou Číňani, Korejci i Japonci o parník vepředu. Urumi pro mě zůstává nepřekonatelným indickým titulem v žánru historických velkofilmů, zde jsou souboje také stylizované, ale tak nějak to tam sedí, tady ne. Problém není jen v choreografii, ale i hlavních postavách, emočním dopadu na diváka. Možná, je to tím, že na tak dlouhý časový úsek měl režisér málo času, musel toho hodně vystřihnout. Přijde mi to z větší části takové dost emočně ploché, střely prostě míjejí cíle, není tady nic kvůli čemu bych si film chtěl pustit podruhé a to přesto, že vidíte schopné herce. Prostě atmosféra doutná, dialogy se snaží vyvolat napětí, ale impakt většinu času bohužel nikde. Teď k historické stránce, ačkoliv na úvod máte ve stylu newspeaku nové politické korektnosti vysvětleno, že je to jen úhel pohledu na historii, nemá nikoho urážet. On ale uráží inteligenci diváka, tady není nic moc vznešeného, to se zde hledat nedá. Peshwa Bajirao v 18. stol. rozšiřoval říši Maratha pro svého krále, drtivou většinu armády tvořilo jezdectvo, i ti nejchudší často měli koně, pěšáků měli minimum, ne jako ve filmu zástupy pěších. Jejich vojáci civilní obyvatelstvo nikdy nešetřili (na rozdíl od Mughalů). Navíc úhel pohledu je hezká věc, ale ono to rozšiřování říše nemělo ideu nějaké náboženské tolerance, nebo polarity hinduismus vs. islám, jedno náboženství musí zvítězit. Bylo to mnohem složitější, byť náboženské konflikty existovaly. Důvod, proč říše Maratha rostla? Úpadek Mughalů, kteří se marně snažili své poddané před těmito nájezdníky chránit. Marathové chtěli tribut až ve výši 25% příjmů, zatímco ostatní indické státy té doby se spokojily s 10%. Mnohé státy byly proti mobilitě jejich armády bezbranné, byli to prostě nájezdníci, co chtěli bohatství, nějaké ideály, slávu bych tam nehledal, jen pragmatické zájmy (navíc to nebylo nějak geograficky úchvatné ve srovnání s Mongoly, Mandžuskou říší). Škoda, držet se více historie mohla se ukázat jedna složitá historická epocha v pravém světlem, nikoliv jen jako romantický příběh s nepatřičnými nacionálními konotacemi o sjednocení země a budování národa. O tohle v té době vážně nešlo. ()

Galerie (105)

Zajímavosti (4)

  • Relativně kontroverzní snímek, čerpající inspiraci nejenom z historicky doložitelných reálií, ale také z knižní fiktivní historické novely Rauu, jejímž autorem je knižní novelista Nagnath S. Inamdar, se během své premiéry dočkal hned několika nařknutí, která měla za důsledek, že jej nevidělo tolik lidí, kolik ve skutečnosti mohlo. Jen v Puné, v jednom z největších indických měst, bylo jeho promítání ostře kritizováno ze strany současných potomků dynastie Peshwa a Chhatrasal. Jejich argumenty se již tradičně opíraly o tvůrčí neschopnost prezentovat jejich vlastní předky ve světle, v jakém je skutečná a pravdivá historie zná. Oba rody projevily nesouhlas s tím, jak byli jejich předci ve snímku ztvárněni. Vše zašlo až tak daleko, že proti zákazu promítání snímku poslali oficiální stížnost bombajskému Nejvyššímu soudu, který ale jejich stížnost jednohlasně zamítl. Další kontroverze se v sociálních médiích objevila jen krátce poté. Tentokrát bylo snímku vytýkáno, že obě hlavní ženské postavy, Kashibai (Priyanka Chopra) a Mastan (Deepika Padukone), neměly v minulosti nikdy možnost, vystoupit na veřejnosti tak spoře oděné, jak tomu bylo ve snímku, a aby ještě tančily způsobem, jakým tančili. Vždyť jen podle historických análů trpěla Kashibal specifickým druhem artritidy, která by ji podobné lascivní kreace jednoduše neumožnila. (Conspi)
  • Zpracování filmového projektu započalo už někdy kolem roku 2002, tzn. celých čtrnáct let před svým skutečným oficiálním vydáním. S hlavními rolemi byla spojována dokonce i taková jména, jako jsou Salman Khan či Aishwarya Rai. Jenže potom, co se dvojice po několikaletém vztahu v březnu roku 2002 oficiálně a za ne zcela příjemných okolností rozešla, nebylo to pro film jako takový úplně to pravé. Další variantou byla kombinace Salmana Khana a herečky Rani Mukerji. Ale ani to nebylo možné realizovat, neboť se oba herci v dané době upsali jiným filmovým projektům. A možná i díky těmto faktům se celá filmová produkce pozastavila, aby se režisér snímku, Sanjay Leela Bhansali, začal věnovat natáčení snímku Black (2005). V dalších letech byla s filmem spojována jména jako jsou například Shahrukh Khan, Ajay Devgn, Hrithik Roshan, Ranveer Singh, Deepika Padukone nebo Katrina Kaif. O tom, kdo bude ve filmu v hlavních rolích účinkovat se rozhodlo až v roce 2014, kdy byla s oficiální platností potvrzena dvojce Ranveer Singh a Deepika Padukone. Dvojice se na režisérova naléhání podrobila velmi náročným přípravám. To zahrnovalo nejenom výuku prastarého jihoindického bojového umění Kalaripayattu, ale také původního tanečního stylu Kathak, který si musela osvojit především překrásná Deepika. Její taneční choreografii měl na starosti respektovaný indický taneční choreograf Pandit Birju Maharaj. Ranveer zase podstoupil náročné lekce jízdy na koni, lekce šermu, byl nucen se naučit archaický jazyk původních obyvatel, nazývaný Marathi, a k tomu všemu si ještě musel oholit vlasy a v posilovně nabrat několik kilogramů svalové hmoty. Patnáctidenní jazykový kurz nicméně podstoupila i herečka Priyanka Chopra, ztvárňující zde první manželku hlavního protagonisty, Kashibai. (Conspi)
  • Primární natáčení výpravného eposu s odhadovaným rozpočtem 18 mil. amerických dolarů započalo v druhé polovině roku 2014 a není žádným překvapení, že se z drtivé většiny odehrávalo ve slavných bombajských filmových studiích, Mumbai's Film City Studios, v nichž vznikly kolosální a velmi nákladné scény, čerpající z dochovaných historických reálií. Herečka Deepika Padukone byla nucena vyrovnat se s povinnostmi v dalších filmových snímcích, proto se její vybrané scény dotáčely ještě zkraje roku 2015. Natáčení bojových scén pro ni bylo zcela vyčerpávající; jen váha její válečnické výzbroje vážila celých dvacet kilogramů. K rozmanitosti exteriérů přispěla práva na natáčení v oblastech, jako jsou Madhya Pradesh, centrální stát přezdívaný srdce Indie, Rádžasthán, vůbec největší svazový stát rozlehlé Indie, Gudžarát, a také možnost natáčet ve městě Wai, ležícím ve svazové státě Maháráštra. Město samotné bylo totiž kdysi samotným domovem celé vládnoucí dynastie Peshwa. (Conspi)

Reklama

Reklama