Režie:
Philippe LabroKamera:
Jean PenzerHudba:
Ennio MorriconeHrají:
Jean-Louis Trintignant, Dominique Sanda, Sacha Distel, Jean-Pierre Marielle, Paul Crauchet, Carla Gravina, Laura Antonelli, Stéphane Audran, André Falcon (více)Obsahy(3)
Uprostřed turistické sezóny jsou na francouzské Riviéře postupně zastřeleni tři muži. Případem je pověřen inspektor Carella, který se při vyšetřování setkává se svou bývalou přítelkyní. Nic nenasvědčuje tomu, že by vraždy spojoval nějaký motiv. Ale řádění neznámého vraha pokračuje. Vyšetřování zavádí Carellu do hluboké minulosti obětí... Bez motivu je druhým filmem francouzského režiséra Philippa Labroa. Šťastně sáhl po známé předloze amerického spisovatele Ed McBaina a jeho slavném detektivovi Carellovi, jehož výraz charismatický Jean-Louis Trintignant dokonale naplnil. (Česká televize)
(více)Recenze (96)
V té době se ve Francii točily mnohem lepší detektivky, měly hustší atmosféru a hlavně nebylo již zhruba od poloviny zřejmé, kdo je vrah. Pozitivem tohoto snímku zůstává velmi kvalitní herecké obsazení. Bohužel mne neokouzlila ani režie, ani hudba. Čím více filmů s Morriconeho hudbou vidím, tím více se mi ten jeho stereotyp zajídá. ()
Dobrá francouzská kriminálka s vrahem, kterého nevíte až do posledních momentů. Škoda jen, že je strašně nestranná, neosobní a těžce bez emocí. Trintignant je třeba hodně zajímavá herecká postavička, ale jakmile chodí po place a vyšetřuje bez jakéhokoliv pohybu koutku v ústech, není to úplně dobře. Kór ve francouzské kriminálce, která si na emocích vysloveně zakládá. ()
Tak tento film jsem si skutečně užil. Tajemný a napínavý příběh, zpracování ve stylu staré francouzské školy, přesvědčivé herecké výkony. Přestože se vraždy ze začátku jeví jako samostatné případy, další informace ukazují, že oběti přece jen něco spojuje. Toto odhalení však stále stále nepřináší tu zásadní odpověď - totiž kdo je ten záhadný střelec a podle čeho si vybírá své oběti? Brzy je totiž zřejmé, že nejde o činy psychopata. Pořád ale chybí motiv... ()
Atmosférou slabší, dějově rozvláčné. Zachraňují to nikdy nezklamávající exteriéry Azurového pobřeží (co by si bez týhle lokality francouzská kinematografie počala?) a pět mimořádně krásných žen (z nichž dvě se zbytečně a trochu samoúčelně svlíkly). A co je hlavně u kriminálky špatně, že chybí moment překvapení. Což mě mrzí o to víc, že žánr francouzské kriminálky 60. a 70. let jsem dosud téměř bezvýhradně ctil. ()
"Politika, je v tom určitě politika." A udělali to extrémisté, anarchisté nebo dokonce odbory. Možností je spousta, ale tady motiv byl a to celkem zřejmý, takže si dovolím zlehka nesouhlasit s názvem snímku. Taky si dovolím tvrdit, že by policie na nic nepřišla, kdyby si naprosto zbytečná postava asistenta režie náhodou nepustila pusu na špacír přímo před detektivem Carellou. Přitom to nebylo vůbec špatné, napětí se dalo krájet, ale od chvíle, kdy Carella zasáhl ostřelovače z místa činu svým dalekonosným koltem, jsem to už nedokázal brát vážně. ()
Galerie (13)
Photo © Valoria Films
Zajímavosti (3)
- Zbraň použitá střelcem je francouzská samonabíjecí malorážka „Unique X-51 bis“ zbrojovky MAPF. Malorážky tohoto typu byly skutečně vybaveny již v základu závitem pro tlumič. (nocturne)
- Natáčanie filmu prebiehalo na viacerých miestach francúzskeho mesta Nice. (dyfur)
- Julie si ve svém bytě hraje s hračkou, známou v sedmdesátých letech jako Space fidgit. Dnes už není prakticky k sehnání, dochovaly se velmi vzácně. (nocturne)
Reklama