Režie:
Adam McKayKamera:
Barry AckroydHudba:
Nicholas BritellHrají:
Christian Bale, Steve Carell, Ryan Gosling, Brad Pitt, Marisa Tomei, Finn Wittrock, Max Greenfield, Melissa Leo, Rafe Spall, Hamish Linklater, Byron Mann (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Sázka na nejistotu vypráví příběh čtyř outsiderů, kteří všechny vlky z Wall Street proměnili v obětní beránky. Tihle čtyři byli jediní, kdo si spočítal, že světová ekonomika nemůže růst do nekonečna. Vsadili na jednu kartu, srazili banky na kolena a krutě se napakovali. V roce 2005 jste mohli v Americe dostat stoprocentní hypotéku na luxusní vilu s dvaceti ložnicemi a bazénem a nikdo se vás neptal, jestli ji dokážete a máte z čeho splácet. Excentrický finančník a fanoušek heavy metalu Michael Burry (Christian Bale) si uvědomil, že podobných riskantních hypoték je takové množství, že se mohou stát časovanou bombou, která dřív nebo později odpálí celou americkou ekonomiku. Vyvinul proto důmyslný finanční nástroj, který mu měl přihrát obrovský balík peněz v případě, že hypoteční bublina praskne, a investoval do něj celé jmění. Sázka na nejistotu se jemu a třem podobným vizionářům vyplatila o tři roky později, kdy milióny Američanů přišly o střechy nad hlavou a o práci a navíc ze svých daní kryly ztráty nenažraných bank. (Cinemart)
(více)Videa (19)
Recenze (836)
Peníze jsou vděčné téma a je zde lehká inspirace Vlkem z Wall Street citelná. Ovšem na rozdíl od něj se Sázka na nejistotu soustředí více na fakta a přesné vykreslení ekonomické situace, než na příběhy postav, kterým se nevěnuje vlastně vůbec. Vyprávění se tak odehrává spíše v zábavně-dokumentárním stylu, kdy není nouze ani o složité ekonomické pojmy, ale za to adekvátně protkané humorem. Rychlejší tempo filmu a trošku ujeté herectví hlavních postav je jedině plus. 8/10 ()
Kokos skoro som umrel a možno som aj umrel, len o tom ešte neviem. Zďaleka najlepší je Brad Pitt a aj on je úplne o ničom (a je tu asi 6 minút). Potom už len banda absolútne nesympatických hajzlov; ak je v scéne záber na WC misu, dá sa povedať, že ona je morálne najkvalitnejšou postavou. Viac, ako dve hodiny neznesiteľných dialógov. Sorry, toto vážne nie, toto bolo peklo, počas ktorého som mal úprimnú chuť zabíjať. Tak som si zabil aspoň pár mozgových buniek. Viac mi ich po tomto "megafilme" už neostalo. ()
Shortujeme o sto šest, swapujeme CDO na druhou, vytvoříme tranše sekuritizací a miliony jsou v kapse! Filmy s podobným tématem nedokázaly látku podat tak přístupně a záživně dohromady. ///Snímek je naplněn vtipnými hláškami, vzrušenými výkřiky a opepřenou hantýrkou amerických finančníků. Kapitolou samou pro sebe je vizáž aktérů, která je svou přehnaností skoro až podvratná. Pitt má ohavný účes s brýlemi á la „strýček pedo“, Gosling tmavou paruku a solárkový mejkap, Carell ošklivě odbarvené obočí a světlou kštici, jednooký Bale pak naducanou parukou ve stylu devadesátek. Světoví hezounci tak dobrovolně podstoupili zohyzdění. Vyprávění jako kdyby za hlavní postavu zvolilo swap úvěrového selhání (CDS), kterému sekunduje zajištěná dluhová obligace (CDO) a vyvrcholením běžných narativních vzorců, kdy se například dvojice dá dohromady nebo se vypátrá vrah, je nalezení viníka, kterým je zcela nehmatatelná syntetická CDO. Postavy tak slouží spíše jako vysvětlovači událostí, které se kolem nich v zatím abstraktním světě financí odehrávají. Vzájemně si vysvětlují složité operace (a tím i nám), což graduje, když se Goslingova postava otočí do kamery a začne oslovovat přímo diváky./// S dravým stylem filmu úzce souvisí právě kamera, která velice rychle snímá aktéry, a to hlavně v polodetailech. Styl kameramana Ackroyda je okamžitě rozpoznatelný a citlivému pozorovateli se může zvednout žaludek jako třeba u Letu číslo 93 nebo Kapitána Phillipse. Kamera během scén zaostřuje a pátrá, jako kdyby se nejednalo o předem secvičené scény. Dojem autenticity zvyšuje použití skutečných záběrů různých osobností, opuštěných domů a živořících lidí, kteří v důsledku krize přišli o dům, práci nebo obojí. Rychlý střih v kombinaci se zoomováním vyvolává dojem okamžitého a nepřipraveného zachycení události jako v dokumentech, čemuž nahrává i určitá míra improvizace, kterou McKay hercům dovolil.¨/// Jeden z nej filmů roku 2016. [Kino] ()
Všechna čest Adamu McKayovi - jeho nápaditá a vtipná režie, která se nebojí vsadit na humor, nechat hlavní postavy promlouvat do kamery a slavné celebrity zcela mimo rámec děje vysvětlovat význam některých finančnických pojmů, je tím, kvůli čemu musíte Sázku na nejistotu vidět. A možná také kvůli hercům, kteří se ždímají ze všech sil, přestože jen dva (Carell a Bale) mají prostor odpovídající jejich výtečné roztěkané kreaci. Ale marně hledám smysl, proč se vlastně jinak dívat na film, který běžnému smrtelníkovi neřekne navzdory nepolevující spršce dialogů a konspirací nic víc, než že o daném tématu ví úplný hovno a že na tom radši nic měnit nechce. Snažil jsem se ty nesmyslné termíny a úřední kličky pochytat, ale po hodině mě ta námaha přestala bavit, a po dvou hodinách už jsem byl tak přesycen, že mi bylo opravdu úplně jedno, jak se to celé vyvrbí. Přesto znovu klobouk dolů za režii, před podobně dynamickou a přitom přehlednou montáží by jistě uznale smekl i mistr Ejznštejn, i když z obsahu by byl nepochybně stejně vyndanej jako já... 70% ()
Bezprostředně po zhlédnutí jsem - sice bez nadšení a vlastně i po značném váhání - nadělil snímku ušmudlané čtyři hvězdičky, protože kritiky chamtivosti a bezpáteřnosti nikdy není dost. Jenže komentář píšu s bezpečným odstupem, kdy se naplno odhalily nedostatky scénáře. Ten sice analyzuje příčiny hospodářské krizi památného roku 2008, jenže tak činí způsobem pro běžného diváka poněkud těžkopádným a hůře srozumitelným. Sázka na nejistotu nefunguje jako strhující příběh s charismatickými postavami, jakým byl Vlk z Wall Street, a není ani intimním dramatem, které až na dřeň odhaluje lidské charaktery v mezní situaci, tak jako tomu bylo v Margin Call. V rámci filmů tepajících zlořády finančních institucí a pojednávající o krizi důvěry v moderní západní společnosti titul mezi špičku jednoduše nepatří. Celkový dojem: 60 %. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (20)
- Několik hlavních postav bylo přejmenováno oproti skutečnosti a knižní předloze. Steve Carell hraje postavu Marka Bauma (ve skutečnost Steve Eisman), Goslingova postava se ve filmu jmenuje Jared Vennett, zatímco v knize a ve skutečnosti Greg Lippmann. (ČSFD)
- Mark Baum (Steve Carell) nosí hodinky Rolex Submariner. (Liqid)
- Michael Burry pojmenoval svou společnost zajišťovacích fondů Scion Capital podle oblíbené knihy z dětství „The Scions of Shannara“. Christian Bale čte knihu na začátku filmu. (Trajektt)
Reklama