Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh nerovné lásky se odehrává na jaře 1968, v době studentských bouří. Středoškolská profesorka Daniele prožívá milostný vztah s jedním ze svých studentů, Gérardem. Gérardovi rodiče podají na profesorku žalobu za znásilnění a oba milenci jsou vystaveni veřejnému pranýřování. Daniele je odsouzena k jednomu roku vězení a poté se vrací do Rouenu, nešťastně zamilovaný Gérard ale mezitím spěje ke svému tragickému konci.
Režisér André Cayatte dával svou tvorbou dlouhodobě najevo odpor k francouzskému justičnímu systému, což je dobře znát i na tomto filmu. Při psaní scénáře vycházel Cayatte údajně ze skutečného případu (sám byl bývalým právníkem). Dobová kritika film přijala jako hodnotné psychologické drama, ale zároveň mírně skepticky komentovala zjevné sympatie ke studentům a učitelům v době, kdy ještě nebyly zcela uklidněné emoce rozvášněné dramatickým jarem 1968. Film byl nominován na Zlatý glóbus v USA a získal Velkou cenu francouzské kinematografie. Film UMŘÍT NA LÁSKU (Mourir d'aimer) byl jedním z nejúspěšnějších titulů sedmdesátých let a v kinech jej vidělo bezmála šest miliónů diváků. (argenson)

(více)

Recenze (14)

Astaroth12 

všechny recenze uživatele

Ťažko hľadať slova k tomuto filmu, lebo film má neskutočne silný a skľučujúci príbeh. Hlavnú rolu v tomto filme je samozrejme láska učiteľky s neplnoletým žiakom. Neviem ako by vyzeral tento film, keby otec Gerarda nemal toľko konexii, či by aj tak celé Francuzsko bolo proti týmto milencom, to celkom pochybujem. Ale keďže jeho otec mal vplyv, tak vedel ťahať za nitky a tak milencom znepríjemňoval každý jeden deň a  ješitný bol na to určite, aby im zo života narobil peklo. Nešlo mi celkom do hlavy, že matka dvoch detí môže takto stratiť hlavu a vystaviť seba i rodinu takému silnému tlaku okolia. Ale je pravda, že taká žiadostivosť medzi dvoma ľuďmi môže viest ku katastrofe a tento film je vzorný príklad. A i keď sa jedna o silnú túžbu a  roztúženie, tak mi prišlo divné, prečo mladí milenci nepočkajú pokým bude mat mladší z dvojice osemnásť rokov, tak by sa vyhli všetkým problémom, ale asi srdce v tomto rozhodne hlavu nepočúva. Je to znepokojivé a vzápätí aj pôsobivo spracované, že čo všetko je človek schopný urobiť svojmu dieťaťu pre jeho ješitnost a naplnenie svojho zámeru. Postava otca bola nekompromisne chladná a i keď bola jednoznačne najzápornejšia vo filme i tak ju François Simon zahral bravúrne. Ale všetci herci boli ukážkový. Tu nie je o čom, len ma mrzí, že som vedel ako tento film skonči, ale v kútiku duše som dúfal, že sa hádam zmýlim, ale bohužiaľ nestalo sa tak. Veľmi pôsobivý až deprimujúci filmový zážitok a ja nemám už viac čo dodať, asi už len toľko, že film si tých 5* určite zaslúži a i to celkové hodnotenie na tejto databáze. ()

evapetra 

všechny recenze uživatele

Vztah učitelky a nedospělého žáka by si asi vysloužil mnoho odsudků a nesympatií ze strany veřejnosti i v současné době, předpokládám, že ani dnešní rodiče by pro synovu volbu příliš nadšení nesdíleli. V případě Daniele a Gérarda se ale nepochopení a odsudky ze strany Gérardovy rodiny a celé společnosti mění na tvrdý a nenávistný hon na oba zamilované, který ani jejich velká vzájemná láska nemůže ustát. Annie Girardot a Bruno Pradal vytvořili ve filmu vyjímečnou dvojici, u které člověk vnímá spíše mimořádnou souhru jejich osobností a pohodové souznění jejich vztahu než nějaký ten podružný věkový rozdíl. ()

Reklama

Gortyna 

všechny recenze uživatele

U tohoto filmu jsem si víc než jinde uvědomil tu klišovitost typologie obsazování herců. Záporné postavy musí vypadat odpudivě a tvářit se záporně. Tady: náhradnice za Girardotovou ve škole byla šeredná ženská. Od sociální pracovnice by člověk kůrku nevzal. Gerardův otec byl doslova karikatura člověka a vzhledem i chováním s realitou neměl nic  společného. Ředitel školy: upjatý snob. Jen Girardotová, Pradal a jejich kamarádi byli krásní lidé. Občas přemýšlím, proč někdy Radovan Lukavský nezahrál sadistického vraha. Asi by na to neměl, nebo to žádného režiséra nenapadlo. ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Tomu říkám dámy a pánové poctivé drama. Cayatte byl sice komplikovanější osobnost, ale možná díky tomu jaký to byl člověk uměl dokonale ztvárnit takovéto příběhy. Vynikajcí herecké výkony všech zůčastněných (i těch neznámých viz. herec co hrál Gerardova otce) a výborná kritika francouzské justice. Velmi propracované jsou i charaktery hlavních postav, jako příklad mohu uvést změnu Daniele a hysterický záchvat Gerarda v blázinci. Snad nejlépe je ovšem napsaná záporná postava, Gerardova otce. Člověka, který je schopný ze svého syna udělat blázna a postrach společnosti. Mohl klidně dostat v příběhu víc prostoru, těžko říct jak zajímavé by to pak ještě bylo. Ale shánění se vyplatilo, dávám 5. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Strhující psychologické drama zamilovaného páru (učitelky a studenta) s drtivým dopadem, ať už to jedna bere z jakékoli strany, láska vs. nenávist (rodiče) či zdravý selský rozum vs. státní úřady (diagnóza od lékaře, který pacienta nikdy neviděl a do kluka na té klinice sypali snad vše, co našli, děs). Zcela zapomenutá filmová perla s krásným hereckým obsazením, myšlenkou a ani nadčasovost se snímku nedá upřít, poklona.. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Snímek pro svůj skandální námět narážel během svého vzniku na odpor a odsuzování a po uvedení vyvolal řadu protichůdných reakcí. Ostře jej odsoudil např. i režisér François Truffaut. (vesper001)
  • I přes úvodní titulek je film inspirován skutečnými událostmi. Mladík, který byl předlohou Gérarda (Bruno Pradal), dělal režisérovi Andrému Cayatteovi při několika natáčeních asistenta. [Zdroj: Annie Girardot: Horká krev: odchody a návraty] (vesper001)

Reklama

Reklama