Režie:
Curtis HansonScénář:
Curtis HansonKamera:
Gilbert TaylorHrají:
Steve Guttenberg, Elizabeth McGovern, Isabelle Huppert, Paul Shenar, Carl Lumbly, Wallace Shawn, Brad Greenquist, Maury Chaykin, Mark Margolis, Leon Rippy (více)Obsahy(1)
Mladý architekt na stopě vraždícího maniaka... Během večera, který ambiciózní architekt Terry Lambert tráví s manželkou svého šéfa Sylvií Wentworthovou, se stane něco značně neobvyklého. Jeho milenka spatří z okna neznámého muže právě v okamžiku, kdy se pokouší zabít na ulici dívku. Útočník však Sylvii zahlédne a rychle zmizí z místa činu. Druhý den přinesou noviny zprávu o vraždě mladé ženy. Ve snaze přispět k dopadení vraha, Terry nabídne galantně Sylvii, že na policii bude svědčit místo ní. Když pak má identifikovat neznámého muže, stává se Terry podezřelým, a také se ocitá v smrtelném nebezpečí… Film vznikl podle románu Anne Holdenové "Svědkové". Režisér Curtis Hanson vzdal tímto snímkem hold dílu filmového klasika – režiséra Alfreda Hitchcocka Okno do dvora. Představitel hlavní role Steve Guttenberg (24. 8. 1958) začínal na divadle, filmovou popularitu mu přinesla úspěšná komedie Policejní akademie. (Česká televize)
(více)Recenze (140)
Úvodních 75 minut jsem si pochutnával na neokoukané detektivní zápletce, velmi pozorně zpracované. Pak však následovalo to, čemu se říká „vyvrcholení“, a to bylo bohužel perfektně konformní, předvídatelné, až béčkové. Přitom rozehraný příběh přímo vybízel k zakončení mnohem chytřejšímu a závažnějšímu. Běda! --- Domnívám se, že Hickock se ve svých pozdních filmech snažil o vybočení z klišé, která předtím sám pomáhal zavádět. Hanson by Hickocka poctil mnohem lépe, kdyby nekopíroval jeho standard, nýbrž naopak navázal tam, kde klasik přestal. ()
Dobrý film. Líbil se mi před lety a líbí se mi i teď. Policejní akademii jsem moc nesledovala, takže S. Guttenberga nevnímám jako komediálního herce. I. Huppert byla chladná, vypočítavá a nádherná. Hlavní hrdina roztomile naivní a E. McGovern roztomilá a sympatická. Takový pohodový thriller, i když to spojení nejde moc dohromady. ()
Kterak romantický idiot zjistil, že lež má krátké přirození.. Light detektivka pro sychravý nedělní podvečer s láhví stolního vína a pár jednohubkami z oček - já však od Hansona čekal víc. Skousnul jsem skutečnost, že Guttenbergovi celou dobu kouká z očí Mahoney, což bylo nejmarkantnější při čórce policejního vozu, kdy byl konečně "ve svém". Neskousnu však dialogy, co postrádají břitkost a šustí papírem, konec zabředlý do klišé a scénáristický konstrukt srovnatelný s malým dítětem, co tak dlouho hází kostkou, až mu padne šestka. Ne, ne, z tohohle by Hitchcockovi brada nespadla. Ani jedna.. ()
Cesta do pekla bývá nezřídka dlážděna dobrými úmysly. Své o tom ví i Steve Guttenberg, když se jako ‘svědek v zastoupení’ proměňuje z pohodovýho bezstarostnýho hňupa, co jen tak náhodou šuká šéfovi ženu, ve štvanou zvěř. Tak trochu vinou osudu, tak trochu díky vlastní zabedněnosti. Jo, lhát se zkrátka nemá… Nemusíte být zrovna zapálený cinefil non plus ultra, abyste rozpoznali, na koho že to Curtis Hanson ve svém precizně gradovaném atmosférickém majstrštyku šibalsky odkazuje. Nejde však o bezskrupulózní „vykrádačku“, nýbrž o přiznanou inspiraci podpořenou vlastními originálními nápady. Jasná vize, pečlivě a sebejistě vyprávěná od první do poslední vteřiny. Když jsem na konci po 112 minutách konečně vydechl a odložil urvaná opěradla židle, zasněně jsem se upomněl na Body Heat, Blow Out, Jagged Edge,… A posteskl si, že takhle kvalitní thrillery dnes v nabídce našich kin opravdu, ale opravdu zoufale chybí. BTW Thanx for the tip, sis! ;-) ()
Tak tohle jsou přesně ty krimošky, kdy vysloveně neskáču nadšením, ale mám je moc ráda, protože jedou celkem v pohodě a gradace je postupná, ale bezvadná. Holt mají tyhle léta ještě něco společného s klasikou a já s ní rozhodně nepohrdnu. Škoda, že štramák Terry už není moc k vidění, jinak bych se na něj podívala ještě v nějakém jiném žánru rozhodně ráda. ()
Galerie (106)
Photo © NBC Universal
Zajímavosti (1)
- Hneď na začiatku, popritom ako ide Terry (Steve Guttenberg) otvoriť dvere Silvii (Isabelle Huppert), vypína svetlo, no po otvorení dverí a následnom zábere na Terryho svetlo opäť svieti. (zoot3r)
Reklama