Reklama

Reklama

V době mezi světovými válkami se na pevninské Itálii roztahovaly stíny diktatury, ale nebe nad Jaderským mořem stále bylo světem absolutní svobody a rytířského hrdinství. Mistrovský pilot Porco Rosso je jak hrdina ze starých dobrodružných filmů italské či francouzské produkce. Jeho letecké souboje se vzdušnými piráty jsou plné grácie i nadsázky a jeho šarm nebroušeného diamantu září při decentních setkáních s dámami i divokých konfrontacích s padouchy. A nic na tom nemění, že kvůli tajuplné kletbě má hlavu jako pašík. Světově uznávaný režisér animovaných filmů Hajao Mijazaki nikdy neskrýval svou fascinaci létáním. To se jako klíčový motiv ztvárněný v uhrančivých sekvencích objevuje již v jeho dřívějších snímcích jako Naušika z Větrného údolí, Laputa: Nebeský zámek, Můj soused Totoro či Doručovací služba čarodějky Kiki. Ale až ve filmu Porco Rosso vytvořil vyloženou ódu na svět neohrožených letců doby, kdy létání ještě mělo punc dobrodružství. (Aerofilms)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (169)

Tommy987 

všechny recenze uživatele

Veľmi netradičný Miyazaki. Tentokrát majster svoju fantáziu trochu skrotil, film sa nehemží fantasktnými bytosťami a nadprirodzenosť je znížená na "miyazakovské" minimum (je tu jedine Porcova kliatba), ale vsadil skôr na presne určené historické obdobie, s tým súvisiacu skvelú dobovú atmosféru (krásne štýlové lietadlá z 20. a 30. rokov + geniálna hudba pôsobia dokonale) a na naprosto nový typ hlavného hrdinu. Porco je životom (a kliatbou) poznačený, trochu cynicky pôsobiaci človek (ehm, prasa), ktorý sype jednu hlášku za druhou, a pre Miyazakiho tradičná postava dievčaťa (tentokrát stelesnenou v podobe Fio) je posunutá na vedľajšiu koľaj. Spolu však pôsobia super a "chémia" medzi nimi funguje skvelo. O animácii už netreba ani hovoriť, je ako vždy krásna. Porco Rosso síce kvalitatívne trochu zaostáva za inými režisérovými masterpiecmi (Nausicaa, Mononoke, Spirited Away), ale to je vzhľadom na ich dokonalosť a naprostú genialitu pochopiteľné, ale absolútne hodnotenie a môj bezmedzný obdiv si bezpochyby zaslúži. 10/10 ()

Sdoom 

všechny recenze uživatele

Sedmé setkání s japonským mistrem animovaného filmu dopadlo podobně jako všechny předchozí - výborně, přesto s pocitem, že to mohlo být ještě o malinko lepší. Tentokrát za to může trošku uspěchaný závěr. Nádherný film o lásce k létání, s neuvěřitelnou dobovou atmosférou ze 30. let (v animovaném filmu!) a sympatickými postavami. Vyprávění Porca o tom, jak se dostal nebe, je jednou z nejkrásnějších scén, co jsem kdy viděl. Pěkné 4 hvězdičky. (SD, orig.) ()

Reklama

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

Jestliže se nějakému filmu podaří být natolik dobrý, že se vám líbí, ačkoliv se odehrává v pro vás takřka ohavném prostředí (například nemáte-li rádi paštiku, těžko si pustíte dvoudílný film, adorující Májku placený zvrhlou paštikářskou loby, například) je to jasné zdání, že je prostě skvělý. Já nemám rád "poetiku" Itálie, nebo Španělska první poloviny dvacátého století a tohle se odehrává v Itálii třicátých let a v tomhle případě mi to nevadilo ani na milisekundu, tahle alternativní realita, kde nikomu nepřijde divné, že hlavní hrdina vypadá jako noirové prase a kde má létání zvláštní prazvláštní místo v životě lidí mě jednoduše bavilo, je to opět geniální od první do poslední minuty a vůbec tomu nevadí trošku větší zaměření na děti, které je docela patrné v závěru. Pokud bude Mijazakiho poslední film o konstruktérovi letounů Zer z půlky tak dobrej jako tohle, pořád to bude za pět. PS: komentář psán po projekci, kdy jsem na film zcela náhodou natrefil v TV s dabingem, který rozhodně není tak špatný, jak by se mohlo zdát a titulní prase se charismatem hlasu originálu minimálně vyrovná. "Lepší být prasetem než se stát fašistou!" ()

Stružák 

všechny recenze uživatele

Bohužel, jiné hodnocení dát nemůžu. Porcu Rossu jsem už dopředu moc nevěřil, ale trochu jsem se na něj těšil. Mijazaki mi už v jiných filmech ukázal, že představivost má a s letadly umí divy. Ale tohle je jeden z jeho nejhorších filmů vůbec. Celé je to až příliš dětinské (piráti), sentimentální (ten konec) a nepromyšlené (v podstatě není řečeno, proč se Marco stal zrovna prasetem). Příběh je zmatenej a neukončenej (vztah mezi Marcem a Giny?), postavy nemají ani hloubku ani logiku, jejich původ je nejasný (kde se vzal Curtis, proč je Fio tak odlišná od svého dědy?)... A místo toho, aby vše vygradovalo závěrečným vzdušným soubojem, dočkáme se nějakého rádoby boxerského zápasu. Jak mám Mijazakiho rád, tohle se mu nepovedlo. ()

Divočák 

všechny recenze uživatele

Kurenai no buta si Miyazaki očividně natočil sám sobě pro radost. Ve filmu nenajdete žádné kouzelné duchy, žádné létající či chodící hrady a dokonce ani žádná roztomilá zvířátka (pokud tedy za jedno nepovažujete samotného hlavního hrdinu). Co v něm ovšem najdete je létání a to tentokrát ještě v dvakrát takovém množství, než je u ostatních mistrových filmů obvyklé. O Miyazakiho posedlosti aviatikou jsem věděl už dřív (ono je také těžké to v jeho filmech přehlédnout), ale jeho fascinace Evropou, a zvláště tou 30. let minulého století, mi doposud zůstávala utajena. Když ovšem sledujete dobrodužný příběh létajícího pašíka, nelze si nevšimnout té obrovské lásky, se kterou se s daným materiálem pracuje a musí vám být jasné, že takovouto krásnou a specifickou atmosféru dokáže na plátno přenést jenom absolutní zapálenost pro věc. Při kreslení všech těch výkrutů a otoček jako by ale Miyazaki pozapoměl na jednu důležitou ingredienci - příběh. Ten se svou jednoduchostí bohužel pohybuje někdě na úrovni Mého souseda Totora a stává se pro Porca tím největším limitem bránícím mu doletět si až pro nejvyšší možné hodnocení. ()

Galerie (67)

Zajímavosti (11)

  • Porcovo reálné jméno, Marco Pagot, si režisér Hayao Miyazaki zvolil podle italského animátora, který s ním na začátku kariéry spolupracoval. (HellFire)
  • Na motoru, který Porco Rosso dostane do nového letadla, je vyraženo Ghibli. Stejně se jmenuje studio, které za filmem stojí. (Rominator)
  • Američan létající na Curtissu představuje Jamese H. Doolittla, který vyhrál Schneiderův pohár se strojem Curtiss R3C-2 Racer v roce 1925. Doolittle se později stal legendou, když vedl první nálet Spojenců nad Japonsko v dubnu 1942, což byla tehdy téměř sebevražedná mise. (calculus)

Reklama

Reklama