Kamera:
Jiří NovotnýHudba:
Petr KubelíkHrají:
František Segrado, Anna Čtvrtníčková, Jáchym Dimov, Petra Hřebíčková, David Suchařípa, Petr Štíva, Jan Václavík, Kristýna Frejová, Barbora Černotová (více)Obsahy(1)
K rázovitému valašskému dědovi (František Segrado) přijíždějí na prázdniny vnoučci (Anička Čtvrtníčková a Jáchym Dimov) z Prahy. Zaneprázdnění rodiče (D. Suchařípa a P. Hřebíčková) vysílají děti v dobrém úmyslu změnit jejich virtuální svět internetu, mobilů a tabletů. Na Valašské vesnici totiž vše funguje trošku jinak. Ne, že by tu nebyl signál, ale Ti Valaši zkrátka žijí tak trochu jinak, po svém. Navíc pokud na půdě dědovy chaloupky naleznete zapomenutý poklad, který začne zajímat i zbytek vesnice, máte rázem jízdenku na tajemnou exkurzi historií starého Valašska od jara až do zimy. (A-Company CZ)
(více)Videa (1)
Recenze (103)
1* za pokus o pseudoumelecké zábery pre film určený Tv čumilom, inak ďalší slabý odvar toho čo za komunistickej kinematografie fungovalo a keďže tvorcovia s ničím novým nevedia prísť, zoberú si to staré, pomiešajú to z novými technológiami a pozerá to aj tak generácia čo kukala tie staré filmy. Že vás to baví nakrúcať podobné splašky. ()
Děda je takový skoro až roztomilý amatérský pokus o valašský film. Parta tvůrců do projektu šla zřejmě se srdcem na dlani, ale při shánění prostředků vynechala spolupráci s profesionálním štábem. Je mi líto, mohl to být výborný rodinný film, takto to zůstalo na půl cesty. Vedlejší role Suchařípy, Hřebíčkové nebo Polívky se Čtvrtníčkem nejsou dostatečným pojivem profesionálního filmu. ()
Betelně špicové film! Konečně se podařilo do filmu vložit opravdu reálné mluvené nářečí. Nějaké bobule, Pepík ruda z Ostravy či vinaři se můžou jít vysrat! Okysličení formou neokoukaných herců/neherců taky přišlo vhod, ají mladá Čtvrtníčkovic se zdá být celkem talentovaná... Doporučuju jako rodinný filmík na odlehčení, místo nějakých santaklausovských amerických shit.. ehm sraček. Všecko v richtiku! ()
Jen další levný, druhořadě působící český film, co nezvládá přemíru témat, která postupně přemrštěně otvírá. A dramaturgicky je úplně mimo. Inu, tři režiséři jsou na jeden film až moc. A každý z nich chtěl evidentně natočit něco jiného, čímž si stanovili kompromis - natočí tři, lépe řečeno nacpou tři filmy do jednoho. Čekáte-li letní prázdninové dobrodružství dvou sourozeneckých "pražátek" vyslaných k dědovi do ValMezu, můžete si odfajfkovat kolonku, pokud vůbec taková existuje. Sourozenci najdou na půdě vzácnou letitou korespondenci svého pra příbuzenstva, což je asi největší dobrodrůžo za celé dvě hodiny. Začtou se do dopisů, čímž se otevře poměrně obsáhlá a rozsáhlá retrospektivní kapitola, v níž jsou divákům popisovány vřelé řádky ze života bábinky, která kupodivu byla všechno, jen ne nadržená, když musela určitou dobu obdělávat hospodářství, aniž by ji obdělával její odloučený manžel. Film v této fázi má tendenci být naučný, neb bábinka nám stihne nářečím sdělit, čím se lidé na venkově bavili na začátku dvacátého století. A pak ve své poslední třetině od toho slovanského naučného dědictví tvůrci upustí, čímž vznikne prostor pro pravou rockovou tancovačku, a dozvíme se, jaká bude pointa kolem nejzajímavější postavy, kterou si střihl Bolek Polívka. Abych to osvětlil, Polívka hraje místního maníka, co je identickým dvojníkem herce Bolka Polívky, čímž si ho celá vesnice dobírá a ho to neskutečně štve. Nenávidí, když je kupříkladu častován hláškami z Dědictví a má dávat autogramy, načež přestal kvůli tomu vycházet z domu. To byl originální a nejlepší nápad scénáře. Polívka měl klidně angažovat tvůrce tohoto filmu k pokračování Dědictví, zde zkušeně dával podrážděného maníka "bohušovských" rozměrů. A to je asi tak všechno. František Segrado v roli dědy je taková castingová hříčka, děti nejsou naštěstí z kategorie otravných parchantů, vykazují i nějakou inteligenci, Anna Čtvrtníčková se ve filmu dokonce shledá se svým skutečným fotříkem, Petrem Čtvrtníčkem. Herci známých jmen nemají moc prostor, film je samé nářečí a dvě hodiny řídce orientovaného a dramaturgicky nekompaktního děje jsou posléze znát. Konfrontace města s venkovem je celkem zanedbatelná. A zklamáním je i pointa související s tím, co děda ukrývá za dveřmi, kam je vnoučatům vstup přísně zakázán. Přidejte si k tomu i lehce odbytou realizaci, kdy nám vykoukne v záběru i nějaké to zvukařovo neuhlídané náčiní. Určitě ale film není žádná velká katastrofa. Má své dobré momenty, jen jich není tolik, aby předčily ty nežádoucí elementy, které se postupně nemile hromadily. 5/10 ()
Pokud jste Valach jak poleno, tak vás to buď bude bavit a nebo vás unudí, nic mezi. Film sám o sobě je v podstatě o ničem a o nějakém pořádném ději se mluvit nedá. Je to v podstatě takový filmový valašský skanzen a pokud by se film obešel bez amatérského přehrávání v kombinaci se špatně napsanými dialogy, tak by tomu asi nemohl nikdo co vyčítat, zvláště pak pokud se bavíme o nějakém nízkorozpočtáku. Pro mě to ovšem tohle pohřiblo a nucené tlačení valašských až klišoidních hlášek. Pokud je valašsko o nečem, tak je to přirozenost a ta filmu chybí. Nejsmutnější na tom je to, že z valachů už blbce nedělají jen pražáci (a to už taky není pravda), ale sami valaši (Kolik znáte internetových providerů co jezdí v 30 let starém rapidu?). ()
Galerie (11)
Photo © A-Company
Zajímavosti (3)
- Historická část filmu se natáčela v identické chaloupce ve Velkých Karlovicích, kde František Vláčil natáčel Stíny horkého léta (1977). Letní taneční zábava, srpnový příjezd rodičů pro děti a všechny letní scény s Bolkem Polívkou se natáčely v lednu 2016. (Mejlaprod)
- Manželku Bolka Polívky měla původně hrát Věra Špinarová, ale několik dnů před začátkem natáčení zkolabovala vyčerpáním při své koncertní tour. (Mejlaprod)
- V historické části je ve filmu ukázána jen pětina hrubého materiálu. Z něj již vzniká i hodinový dokumentární film o starém životě na Valašsku. (Mejlaprod)
Reklama