Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Umanutý dobrodruh Fitzcarraldo si usmyslí, že do peruánských pralesů dopraví zázrak evropské kultury - operu. Jeho cesta do nitra neprobádaných končin naráží na bezpočet potíží, k nejpověstnějším patří přesouvání parníku přes horský hřeben. Ve filmu zaznějí slavní operní melodie, z gramofonových desek uslyšíme i hlas Enrika Carusa, jenž téměř zázračně uklidní nepřátelsky naladěné Indiány. Film se natáčel za mimořádně obtížných podmínek tři roky, během nichž musel režisér měnit i herecké obsazení - mimo jiné odstoupili např. Jack Nicholson a Mick Jagger. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (106)

akisha 

všechny recenze uživatele

Nečekaně umírněný Kinski v originálním příběhu plném záběrů na nádhernou džungli a zpěvu Enrica Carusa. Co se hlavně ocení, je právě ten nápad, a to zapálení hlavní postavy pro věc a jeho neochvějná víra, že je to vůbec možné dokázat. (Na rozdíl od Kinského, který byl ze začátku ohledně Herzogova plánu dost skeptický). Hudba je netypická, ale skvěle do filmu zapadá, a k tomu rozkošná a stále krásná Claudia Cardinale jako podporující štědrá mecenáška. Nejlepší ale je, že divák prostě musí Fitzcarraldovi držet palce, i přesto, do čeho se to pouští. U mě to bude na víc zhlédnutí, pak možná vytáhnu hodnocení i na těch 5*. Každopádně hodně podmanivý film se zvláštní, nepopsatelnou atmosférou. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

V posledních dvou týdnech si pročítám články o německých filmech, koukám na různé žebříčky a projíždím si filmografie německých filmových ikon. Během této činnosti jsem velmi částo narážel na film Fitzcarraldo. Při pouštěný traileru jsem si vzpoměl, že kdysi hodně dávno jsem Fitzcarraldo viděl v kině, takže má zvědavost ještě více vygradovala a vyvolala solidní se těšení na projekci. Už v prvních minutách mně bylo jasný, že se koná bingo. Werner Herzog tu předvádí absolutní filmařinu a Klaus Kinski životní výkon, tedy jeden z několika životních výkonů. Nestačil jsem žasnout kam až je člověk schopen zajít pro uskutečnění svého snu. Klíčová scéna sice trvá skoro hodinu, ale fakt stojí za to, během ní je totiž dostatek času přemýšlet nejen o hlavním hrdinovi, ale i přirodě, přirozeným prostředí Amazonie, jak to bylo tenkrát, jak ty místa vypadají asi dnes. Co všechno muselo být třeba, aby se udělal jeden několik desítek trvající záběr na přenášející i plovoucí loď . Film je opředen tolika historkama a událostma, že je téměř povinnost filmovýho fanouška hodit po něm očima a hvězdičkama. A kdyby v životě všechny povinnosti byli jako tato, nebylo by to zlý. ()

Reklama

Havenohome 

všechny recenze uživatele

Herzog je niečo ako inzitný maliar. Sám sa viackrát vyjadril, že kto chce filmy robiť, nemal by ich pozerať. Preto chápem jeho svojský spôsob réžie, keď skutočne vidno, že nepoužíva žiadny konvenčný spôsob výroby filmu. A preto tie negatíva. Neexistencia zvukového dizajnu vás pripraví o značnú časť zážitku, cez sluch sa jednoducho na vaše emócie pôsobiť nebude. Film pôsobí divne ticho, a mnohokrát nie sú nazvučené do očí bijúce zdroje zvuku v obraze. Rovnako pôsobí zvláštne aj pohyb kamery a rozzáberovanie. Akoby to natáčal jeden z indiánov vo filme, ktorý nič netuší o konvenciách filmovej reprezentácie. Presvedčí vás však to, čo sa deje pred kamerou. Už len skutočnosť, že tú loď prevliekli cez obrovský kopec budí veľmi silný dojem (nielej hlavný hrdina to musel dokázať, ale režisér sám musel tu loď dostať na kopec bez akýchkoľvek trikov)................Herzog je zároveň dedič filmárov antropológov ako bol Jean Rouch. Fyzická réžia. ()

strougy 

všechny recenze uživatele

Opera mocnější meče. Fitzcarraldo to u mě vyhrálo hned zpočátku, v momentě, kdy hlavní hrdina slibuje operymilovnému pašíkovi červený koberec a čestnou lóži. Podobné postavě prostě musím fandit. A i jinak mi jako obří snílek byl mimořádně sympatický, je osvěžující vidět v dnešní, materiálnem a konzumem prolezlé době, někoho, kdo je ochoten pro lásku k umění obětovat cokoli a přelézt třeba horu. A to říkám bez ohledu nato, že můj vztah k opeře je asi stejně vřelý jako k rannímu vstávání či komárům. Osobnost hlavního hrdiny pro mě byla pak pro vztah k celému filmu určující, tím, že jsem se s ním dokázal identifikovat a prožívat celé „dobrodružství“ (ostatně co jiného než tradiční dobrodružná podívaná to je, že) jako své vlastní, mi film krásně utekl a po celou dobu na mě působil přesně tak, jak měl. Prostě čirá filmová krása, kde stylový konec tvoří jen příslovečnou třešinku na dortu. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Fitzcarraldo je obrazem šíleného snílkovství a mamutí vůle, člověkem z rodu géniů a bláznů, vzdáleným potomkem Dona Quijota. Jistota s jakou směřuje k cíli, který jiní nevidí, dá vzpomenout na slavnou kapitolu o odlévání zvonu z Andreje Rubleva. V obou případech je oslavována velikost těch, kdo září na pozadí šedivé průměrnosti davů. A divák nemůže nezatajovat dech. (Tato adorace síly, byť duchovní a volní, však kdesi v skrytu schovává ideál zvaný Übermensch, z nímž jsme měli už v první polovině minulého století tu čest...). ; Snímek zaujme i svou druhou rovinou, či spíše svým pozadím: totiž konfrontací křehké a zranitelné kultury s přírodou - v její děsivosti, tajemnu a posvátnosti. Operní árie znějící za starého gramofonu do netečných dálav pralesa dokáží pěkně zamrazit. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (15)

  • Je známo, že natáčení bylo velice komplikované – režisér Herzog takto v souvislosti s osobou Klause Kinského popisuje pár příhod: „Stalo se, že jednoho dělníka při kácení stromů kousl had. Stává se to jednou během tří let se stovkami lidí v lese, pracují totiž na boso, navíc hadi před pachem benzínu a hlukem z motorových pil prchají. Kousl ho dvakrát, byl to chuchupe, nejnebezpečnější had. Normálně trvá jen pár minut než selže srdce a dýchání. Dělník pustil pilu, ta se zastavila. Uvažoval pět sekund, pak ji nastartoval jak motor u člunu a uřízl si nohu. A to mu zachránilo život, protože náš lékař a sérum byli 20 minut daleko. Když se tohle stalo a Kinski si všiml, že nikoho nezajímá, začal zuřit kvůli nějaké maličkosti. Nebo například spadlo letadlo, které sem transportovalo 6 lidí ze štábu. Naštěstí všichni přežili, ale byli mezi nimi i vážně ranění. A Kinski začal zuřit, že má vlažnou kávu.“ (AlDelon)
  • O problémech při natáčení vznikl dokument Břímě snů (1982), zachycující umanutost režiséra Herzoga při vzniku filmu. (kenny.h)
  • Pro natáčení byly použity tři podobné lodě. První byla nepojízdný vrak, který se objevil ve scénách těsně po koupi lodě, s druhou se natáčely scény na peřejích a třetí byla - pro natáčení na řece - tažena přes kopec. (ledzepfan)

Související novinky

13. Seminář archivního filmu

13. Seminář archivního filmu

01.05.2011

Od čtvrtka 5. května do neděle 8. května 2011 se v Uherském Hradišti uskuteční v pořadí již 13. Seminář archivního filmu. Hlavním tématem letošního ročníku bude osobnost a dílo německého režiséra… (více)

Litoměřice poosmé

Litoměřice poosmé

02.08.2008

Karlovarský filmový festival před pár týdny skončil, Letní filmová škola je v plném proudu, ale pokud stále nemáte dost, můžete vyrazit třeba do Litoměřic. Tam se již poosmé koná filmový festival,… (více)

Klasiky od klasiků

Klasiky od klasiků

11.04.2008

Chtěli byste atraktivní zprávy o mladých hezounech a třeskutých předražených velkofilmech? Třeba tu kachnu o Orlandovi Bloomovi v hlavní roli Prince of Persia? A co takhle novinka o dvou ošklivých… (více)

Reklama

Reklama