Režie:
Tony ScottScénář:
Brian HelgelandKamera:
Paul CameronHudba:
Harry Gregson-WilliamsHrají:
Denzel Washington, Dakota Fanning, Radha Mitchell, Christopher Walken, Marc Anthony, Giancarlo Giannini, Mickey Rourke, Rachel Ticotin, Roberto Sosa (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Bývalý vládní agent, nyní vyprahlý zabiják Creasy odešel ze služby a neví, co se sebou. Souží ho výčitky svědomí, a tak pití Jacka Danielse prokládá četbou bible, až mu starý kamarád a spolubojovník dohodí kšeft ˗ dělat v Mexiku, kde denně unesou desítky dětí, bodyguarda malé holčičce Pitě, dceři bohatých rodičů. Creasy se proti své vůli s blonďatou holčičkou sblíží, pak ale dojde nevyhnutelně k únosu. Pita zmizí, Creasey je těžce raněn, a ještě navíc obviněn, že se na únosu podílel. Sotva se trochu zotaví, vydává se na cestu pomsty. S pomocí novinářky Mariany Garcii se mu podaří proniknout mezi zkorumpované policisty a dostat se až k hlavě gangsterské organizace, tajemnému muži nazývanému Hlas. Odhalí, že únos měl být fingovaný, že si otec holčičky chtěl pomoci k penězům z pojistky a že se celá akce poněkud zvrtla… (TV Nova)
(více)Videa (1)
Recenze (756)
Klasická americká rambo-morálka pomsty pokrytá kůži špičkové techno-thrillerové formy. Limonádový motiv honby za spravedlností a honby za posledním záchvěvem lásky v duši bestiálního klaďase mě vlastně ani moc nedráždil, protože zabiják s lidskou tváři Denzel Washington je požívatelný a i láskyplný vztah s malou Pitou servíruje Scott ve snesitelném provedení. Přiblblý obsah jednozačně válcuje výběrová foma, high tech kamera, perfektní střih, klipové začlenění hudebního podkresu. Možná kdyby se příběh nebral tak smrtelně vážně a vynechaly se některé ale opravdu nechutně tuctové dialogy, byl by Muž v ohni hodně dobrým filmem nízké hodnoty. Zejména díky režii a technické realizaci jsem mě příběh celkem zaujal, ale rozhodně neuspokojil. Je v něm cosi infantilně nahlouplého, a to si Tony Scott může tahat z klobouku jakkoli tučné králíky, ale tenhle fakt nelze zamaskovat. Stupidní akčňák ve výběrovém hávu s dobrými hereckými výkony. ()
Vizuálně nabušená, skvěle odvyprávěná story o jedné netradiční pomstě muže, který už nemá co ztratit a odpouštění nechává na Bohu, protože na něm je, aby před něj viníky dostal. Tony Scott neslevil ze svých kameramanských exhibic, které i tentokrát berou dech a jakmile se člověk naladí na jeho vlnu, šlape jako skvěle promazaný stroj. Jen se toho tam možná na tu půltřetí hodinu stane přece jen poněkud málo, než by se slušelo a v žánru se orientující divák holt už dopředu uhádně zásadní momenty, které budou následovat. Scottův film sice nepodává morální poselství o nefunkčnosti násilí, ale násilí je tu prezentováno jako správné, dobré a hlavně účinné řešení... Vynikající Denzel Washington táhne film kupředu, a když si úsměvem užívá drsné hlášky směrem k mučeným padouchům, nejde se nad tím pohoršovat, naopak tomu černému obru, který vzal do rukou spravedlnost a narozdíl od jiných filmů to vyšší úřady s vděkem podporují, budete držet palce až do poslední minuty... 4 a půl hvězdičky... ()
............. A já pořád odkud to znám. Jasně, Man on fire se Scottem Glennem. Nevyhnu se tedy srovnání. Hlavní rozdíly vidím v postavě Creasyho, vztahu k děvence a technických možnostech tehdy a teď. Zatímco Glennův Creasy byl mnohem protivnější, samorostlejší, méně ochotný se nechat holčinou polidštit, Danzel byl hned roztomilou Dakotou lapený. Proč ale ona okamžitě milovala jeho? A spoustu dalších otázek, na které mi daly odpověď až vystřihané scény v bonusu, které dost podstatně změnily pohled na tvar a jednání hlavních postav (což se ovšem nedovíte, když ty scény neuvidíte). Taky Marc Anthony ač právě v kurzu a sympaťák hrál jako náhodný kolemjdoucí a o Rourkem ani nemluvim, to je gumák a obsadit ho může už jenom dobrý kamarád. Tak ráda bych dala filmu 4*, protože režie byla i přes ty necitlivé odstřihy výborná, kamera taktéž, i když poněkud nervózní ale adekvátní k nervóznímu tématu, jenže scénář nic moc a taky ten starý Creasy byl prostě mnohem lepší. ()
„Z akého si štátu?“ – „Z USA.“ – „Ale z akého konkrétne?“ – „Žiadneho zvlášť.“ Tony Scott nám mladne! Vo chvíli, kedy sa tento jeho entý film prehupne do druhej polovice, nemá hrdina (charizmatický Denzel Washington) už čo stratiť - a začína drasticky zábavná jazda, v ktorej neberie zajatcov. Snáď nemusím dodávať, že po stovkách nudných debilov, ktorí „tých zlých“ zrania a pošlú za mreže, je Washingtonov nasratý terminátor, ktorý každého, kto si to zaslúži, vraždí na počkanie, krásne osviežujúcim dychom akčného žánru... Filmov o pomste (jeden taký – a podľa mňa zlý – Scott už nakrútil, POMSTU s Kevinom Costnerom) je málo a filmov o osobných strážcoch ešte menej (zasa Kevin – OSOBNÝ STRÁŽCA). Zato dnešná masívna veľkorozpočtovka (a predsa riadne nekomerčná – v koľkých iných oddychových „letných hitoch“ vidíte bombu v zadku?) kombinuje to najlepšie z oboch pod-žánrov a nakoniec hanbu nerobí ani jednému z nich. Plus výborní herci, od Dakoty cez Mickeyho Rourkea až po Christophera Walkena a Radhu Mitchellovú. Ostrý, mexickým slnkom opálený (skôr spálený) ultra drsný triler. Drsný ako peklo – aby som citoval Quentina Tarantina. ()
Neuveriteľne naťahovaná stopáž filmu mala za následok niekoľko mikrospánkov. Prvých 30 minút mi pripadalo ako vystrihnutých z pera Rosamundy Pilcherovej. Náznaky akcie bolo badať až v čase únosu Pity, kedy sa Creasy zmenil z pomalého, ufňukaného a alkoholom posadnutého ex-tvrďasa na reinkarnovaného Ramba kríženého s Predátorom .... Niekoľko do oči bijúcich nezmyslov ma utvrdilo v tom, že viac ako 2 * si tento paškvil nezaslúži..... Za všetky stupidity slúži scéna, keď čierny Denzel vtrhne do mexického ghetta na predmestí a začne masakrovať rodinu miestneho mafiána ..... Odpoveďou mu nie je masová pomsta nasratých Mexikánov, ale ich totálne zmiznutie zo scény, akoby ich všetkých uniesli emzáci z ďalekej galaxie .... Bŕŕŕŕŕ .... Skúste sa podujať na podobný čin v Čechách ( na Chánove ) či na Slovensku ( na Luniku IX ) ..... ()
Galerie (107)
Zajímavosti (27)
- Kandidáty na režijní sesli byli i Micheal Bay či Antoine Fuqua (ten ale byl v době nabídky zaneprázdněný přípravou Krále Artuše, 2004). (imro)
- Gero Camilo, ktorý stvárnil postavu Aurelia Sancheza, nevedel po anglicky. (vander19)
- Christopher Walken měl původně hrát právníka Samuela Ramose (Marc Anthony), ale nakonec si vybral rolu Rayburna, protože se chtěl vymanit ze škatulky chapíka, který ztvárňuje záporáky. (imro)
Reklama