Reklama

Reklama

V Londýně řádí sériový vrah žen, jehož poznávacím znamením je pánská kravata, kterou zanechává pevně utaženou kolem hrdla svých uškrcených obětí. Policie je samozřejmě v pohotovosti, všechny stopy však naneštěstí vedou k nevinnému muži. Ten bude svou nevinu muset dokázat, nejlépe tak, že skutečného vraha vypátrá sám... Zběsilost je předposledním filmem mistra filmové hrůzy Alfreda Hitchcocka. Při jeho natáčení se po více než dvaceti letech, strávených v Hollywoodu, vrátil do Londýna, v němž prožil dětství a mládí a kde vznikla díla, jež ho proslavila. Scénář příběhu o londýnském škrtiči napsal Anthony Shaffer podle knižní předlohy Arthura La Berna. Před natáčením Hitchcock strávil více než šest týdnů vyhledáváním zajímavých a působivých londýnských lokalit, z nichž ve filmu uvidíme například Covent Garden či Newgateské vězení. Hlavní roli bývalého letce, obviněného ze série vražd, ztvárnil Jon Finch, který začínal jako divadelní herec a v době natáčení Zběsilosti měl za sebou již první výrazný filmový úspěch v Polanského Macbethovi. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (189)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Frenzy je přepisem románu Goodbye Piccadilly, Farewell Leicester Square (1966, český překlad nevyšel) Arthura La Berna. Hitch si tu vyhrál s londýnskými klišé, citoval Jacka Rozparovače, Agathu Christie a sám nabídnul napínák o kravatovém vrahovi. Zábavné jsou různé postavy civilistů odkazují na to či ono, co divák velmi dobře zná, stejně jako onu pověstnou londýnskou mlhu. Nechybí chytrá manželka vyšetřujícího, která má podivný koníček vyvářet šílené blafy pod skvělými zahraničními názvy, nebo příšerná sekretářka z místní sňatkové kanceláře nebo konečně dvojice, která vzešla právě z onoho seznámení na inzerát. Figurky dobré, krimi dostatečně napínavá, Londýn jako na dlani, žádný problém. ()

MIMIC 

všechny recenze uživatele

Frenzy je príbeh o psychopatickom vrahovi žien. Po viacerých menej úspešných rokoch chcel Hitchcock očividne nadviazať na úspech Psycha a vsadiť na svoj osvedčený trademark. Hoci je premisa príbehu v podstate totožná (psycho - ženské obete - problémy s mŕtvolou - dokonca sa dostane i na nejakú tú matku), výsledné dielo hrá celkom inými farbami (áno, film je farebný). Frenzy je krimithriller, ktorý zo stredného prúdu vydeľuje len Hitchcockova tradične elegantná réžia a obrovská porcia kvalitného čierneho i bieleho humoru. Pri prvom zhliadnutí som sa kráľovsky bavil, pri druhom som už mal pocit, že sa dívam na jednu z epizód veľmi slušného britského seriálu "Neuveriteľné príbehy" (1979), natiahnutú na 111 minút. Pred časom som na jednej televíznej stanici videl krátku upútavku na Frenzy, ktorá bola pekne desivá. Film nie je, takže jediný dôvod, prečo ho britská cenzúra ako vôbec prvý film v histórii takmer zakázala, myslím spočíval výlučne vo vete: "Religious and sexual mania are closely linked". Hitchcock sa zvykne považovať za tradičného "nepriateľa" žien. Nech sa páči. Ja sa každopádne divím, že Frenzy sa vďaka postave vrchnej pani inšpektorovej (v podaní na zabitie neuveriteľnej Vivien Merchantovej) nestal paradoxne kultovým filmom feministiek. Suma sumárum: jedinečný zážitok, kravatové Vertigo, starý "dobrý" Londýn. Pokiaľ máte radi divnú kombináciu krimithriller plus commedy noir, prirátajte si zvyšnú hviezdičku. ()

Reklama

kinej 

všechny recenze uživatele

Hitchcock pravděpodobně musel být zločinci fascinován. Jinak si neumím vysvětlit, jak mohl tak brilantně natáčet scény, ve kterých se vraždí, nebo v nich vrazi alespoň běsní. Legendární jsou jeho vraždy v Psychu, ale faktem, že je scény ve Zběsilosti nejsou o nic horší. Režisér měl geniální cit pro to, jak tyto scény sestříhat, tak aby vyvolaly maximální efket. Například scéna druhé vraždy. Kamera zabírá vraha vstupujícího s obětí do bytu. Zavřou se dveře a kamera za naprostého ticha pomalu švenkuje do pouličního ruchu. Působivé. Zkrácený průběh vraždy pak můžeme sledovat ve vrahově flashbacku, kdy je v několika vteřinách a umně prostříhaných záběrech mistrně řečeno vše. Takhle a ještě detailněji by se dala pitvat každá scéna s vražděním. Jinak je film nadprůměrnou detektivkou, jejíž konverzační rá jí mírně ubírá na tempu. ()

Eliott 

všechny recenze uživatele

Není to špatné, ale bohužel od Hitchcocka očekávám mnohem vyšší míru komplexnosti a to především u žánru krimi. Zde se tedy žádné šokující odhalení mistrovského plánu nekoná, neboť je zabíjení spíše nahodilým dílem šílence. A co hůř, jeho tvář byla známa již od začátku. Neříkám, že by příběh nebyl poutavý, protože to opravdu je, ale spíše zapadne do pouhého zapomenutelného průměru a nebo při nejlepším, lehkého nadprůměru. 60% ()

S.Quentin QUALE 

všechny recenze uživatele

Londýnská kriminálka o škrtičovi, smůle, ironii osudu, ale taky o tom, že na každou svini se vaří voda. To celý v nablýskaným a odladěným kabátku hitchcockovského štryhu, obohaceným o zajímavé dialogy. Bavil jsem se nadprůměrně, i když na plnej to rozhodně není. A z názvu plynoucí zběsilé tempo zde určitě nečekejte. 75% ()

Galerie (110)

Zajímavosti (12)

  • Film vydělal přes 16 milionů amerických dolarů při rozpočtu 2 milionů. Po několika finančních propadácích tak Hitchcock znovu natočil úspěšný film. (ČSFD)
  • Natočené od konca júla do polovice októbra 1972. (shimik77)

Reklama

Reklama